Ga naar inhoud

Z3 binnenspiegel hoger geplaatst (eerste versie en verbeterde versie)


MartinvanH

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb de binnenspiegel van mijn Z3 hoger geplaatst. Het resultaat is een combinatie van oplossingen die ik o.a. op dit forum zag en wat eigen denkwerk. Ik ben er superblij mee.

Voor de geïnteresseerden heb ik het proces in een YouTube-filmpje gezet. Ik hoop dat iemand er nog iets aan heeft!

Vriendelijke groet,

Martin

 

https://youtu.be/T2HWRtzx28E

 

Copy-paste van de beschrijving bij de YouTube-film:

The inner rearview mirror in the BMW Z3 is too low for me. It blocks my view in a way that leads to unsafety and therefore a less pleasant drive. Some internet-research learned me that this is a common problem. There are some known fixes and solutions. I decided to go for my own DIY-solution. It worked out really well.

 

My Z3 is a 1.8 roadster (facelift) with remote-controlled door lock, but without automatically dimming mirror. I don't know if this solution can be applied to other Z3 variants. In addition, I have only been able to assess the rear view with the hardtop installed. I haven't been able to test it with the soft-top yet.

 

Pros:
* Forward visibility is much better. I now look under the mirror instead of against it.
* The original BMW mounting point remains on the windshield.
* The original mirror with built-in electronics for the remote-controlled door lock can be rebuilt if desired.

 

Cons:
* Rear visibility depends on the placement and quality of the replacement mirror.
* My replacement mirror vibrates a bit more than the original mirror. 
* My replacement mirror does not have an anti-glare setting.
* I had to buy a second original BMW interior mirror (for E36) with a closed metal stem.

 

My solution is inspired by solutions I found on the internet, but adapted to my own insights.
I am not a professional automotive technician. I'm a DIYer who just wants to share his idea for inspiration. Check your local regulations. Please feel free to post any suggestions for improvement in the comments so that everyone benefits.

Enjoy driving your Z’s!

IMG_2276verkleind.jpg

Link naar reactie
  • MartinvanH wijzigde de titel naar Z3 binnenspiegel hoger geplaatst

Bedankt voor de beschrijving Martin. Ik heb zelf al een tijdje een kortere spiegelvoet liggen (3D print project) en zag dat mijn 3.0 ook draden naar de spiegel heeft lopen. Ik vermoedde al dat het voor de deurvergrendeling zou zijn, maar dat de spiegelvoet hol is en het daar doorheen loopt verbaast me. 
Was het niet een mogelijkheid om een gat in de achterkant van de spiegel te maken, daar de kabel doorheen te voeren en de print gewoon te laten zitten? De hele print eruit halen en aan de buitenkant monteren is esthetisch nou niet de meest mooie oplossing.

Link naar reactie

Dag MadMarky, dank voor je reactie. Ik gebruik de originele spiegel niet meer. De vervangende spiegel die ik heb gekocht is veel kleiner (lager, smaller en ondieper) dan de BMW-spiegel. Er is geen ruimte om de printplaat erin te monteren. Ik ben het met je eens dat mijn oplossing minder mooi is, echter aangezien de printplaat niet in het zicht zit, valt het allemaal wel mee. Vanuit de bestuurdersstoel zie je hem niet zitten. Vanuit buiten zie je hem wel, maar dan moet je er echt op gaan letten. Het enige wat ik er nog aan ga veranderen is een stukje zwart materiaal om het kabelboompje maken, dan vallen de draden van buitenaf ook niet meer op. En: echt zoveel meer rijplezier! 

 

Ik ben trouwens wel benieuwd naar jouw geprinte spiegelvoet. 

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Geplaatst: (aangepast)

Verbeterde versie.

 

Ik heb een verbeterde versie van mijn hoger geplaatste binnenspiegel gemaakt, want hij trilde nog te veel naar mijn zin en ik miste de anti-verblindingsstand. In mijn andere auto (Toyota Auris) zag ik dat de spiegel verstelbaar is met twee kogelgewrichten. Dus ik ging op zoek naar een gebruikte Toyota-spiegel met het doel om deze in de Z3 te plaatsen. Het is een spiegel uit een MR2 geworden, om de volgende redenen:

1. Vanwege het model van de spiegelvoet kon ik deze relatief eenvoudig stabiel monteren op de massieve BMW-arm (gaatje boren, boutje erdoor).

2. Door twee kogelgewrichten uitstekend verstelbaar.

3. Handmatige anti-verblindingsstand.

Nu is de spiegel helemaal oké wat mij betreft. Ik heb hem zo hoog mogelijk gezet, hij komt precies tegen het interieurlampje. Ik vind het fijn dat ik de stoel weer in een wat hogere stand kan zetten en toch vrij zicht heb naar rechtsvoor.

IMG_2770Forum.jpg

IMG_2773Forum.jpg

IMG_2776Forum.jpg

aangepast door MartinvanH
Link naar reactie
  • MartinvanH wijzigde de titel naar Z3 binnenspiegel hoger geplaatst (eerste versie en verbeterde versie)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.