Ga naar inhoud

Achterspeakers vervangen, afdekrooster aangepast


MartinvanH

Aanbevolen berichten

Ik heb de (nog originele) achterspeakers vervangen door een vers setje Pioneer TS-G1020F. 

 

Mijn Z3 is een facelift-model. Ik heb wel eens gelezen dat het vervangen van deze speakers makkelijker is dan bij het pre-faceliftmodel. Ik kon er in elk geval prima bij.

 

Bij het monteren kwam ik erachter dat de speakers aan de voorzijde net te ver uitsteken. Daardoor kon ik het originele afdekrooster niet terugplaatsen. Het is een millimeterkwestie. Ik heb het opgelost door het plastic 'web' dat achter het gaasje zit te verwijderen met een multitool. Het gaasje is van zichzelf sterk genoeg en draagt bovendien op het tweeterkapje van de Pioneers. Ik heb meteen ook het vilt verwijderd, dat viel er zowat vanzelf uit. Met een stofzuiger was het in een paar seconden verdwenen.

 

Fotootjes ter verduidelijking en ter inspiratie.

 

 

IMG_1869.jpg

IMG_1870.jpg

aangepast door MartinvanH
  • Like 1
Link naar reactie
35 minuten geleden, Horus zei:

Maar ...... de afdekking/gaasje mag de conus (buitenste beweegbare rand) niet raken. Als dat wel gebeurt komt dat de kwaliteit van het geluid niet ten goede (zwak uitgedrukt lijkt me!).

Klopt. Dat gebeurt ook niet. Het afdekkapje paste net niet over die twee zilverkleurige plastic stripjes die de tweeter beschermen. Die steken nogal ver uit, maar doen verder niets voor het geluid. De conussen liggen dieper. Op deze foto zie je wellicht beter wat ik bedoel.

IMG_1757.jpg

aangepast door MartinvanH
Link naar reactie

Netjes gedaan! Nu de hamvraag, merk je een (significant) verschil? Ik heb namelijk recent m’n audio aangepakt met versterker en nieuwe frontspeakers + tweeters. Ik gebruik de achterspeakers enkel als ‘vulling’ en had min of meer besloten om hier geen geld uit te geven. 

Link naar reactie

Het verschil met de oude speakers zit in een wat sprankelender, mooier doortekend en daardoor minder vermoeiend geluid. Het volume kan lager blijven. Bas is verwaarloosbaar uit deze 10 cm-speakers. Aangezien ze nog worden aangestuurd door de originele BMW Business RDS (radio-cassette) zal het geen topgeluid worden, maar dat is ook niet mijn bedoeling. Gewoon lekker een beetje de radio aan tijdens het rijden. Of het voor jou iets toevoegt, MacDeluxe, dat weet ik niet. Maar voor een paar tientjes en een uurtje werk weet je in elk geval zeker dat het allemaal weer nieuw en up-to-date is en heb je weer even geknutseld aan je hobby.

 

Overigens ga ik één dezer dagen nog wel even een andere radio aansluiten. Mijn voorspeakers doen het namelijk niet en mijn tweeters geven slechts heel zachtjes nog wat geluid. Ik ga eerst onderzoeken of het aan de radio ligt. Heb hier nog een oude Kenwood liggen. Als de voorspeakers en de tweeters het daarop wel doen, dan ligt het dus aan de BMW-radio. Het ISO-naar-BMW-kabeltje heb ik inmiddels gekocht.

Link naar reactie

Dank voor je reactie. Dit had ik al verwacht. De frisheid van de tonen haal ik al uit mijn fronttweeters. Ik snap dat je nu een groot verschil merkt, als die het bij jou niet doen. Is wel de moeite waard om even een andere radio in te zetten dan. Succes. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.