Ga naar inhoud

Dak 'piept'


caroden

Aanbevolen berichten

Een week geleden is onze Z4 afgeleverd. En direct een week met lekker koud maar zonnig weer. Heerlijk genoten van het dak open. 

De auto bevalt uitstekend maar er is 1 dingetje wat ik wil oplossen. Als het dak open is en we rijden over slecht wegdek of dwarsrichels dan hoor ik in mijn rechteroor een soort piepend (schurend?)  geluid. Het lijkt van rechts van het midden van het dak te komen. Als ik het dak met de hand wat induw dan hoor ik het ook. Ik heb ondertussen alle scharnierende delen van het dak al gesmeerd met BMW Glijspray maar zonder resultaat. Als het dak dicht is dan horen we het overigens niet. 

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Wat kan ik nog meer smeren? Of moet het dak afgesteld worden en zakt het bijvoorbeeld te diep in de carrosserie?

aangepast door caroden
Link naar reactie
  • Administrator

Is het een hoog piepje (zeg: zoals een muis), een rammel of een schuurgeluid?

 

Je dak kan zeker schuren, bijvoorbeeld het plastic stuk aan de voorkant van het dak (dat in dichte toestand aansluit op de voorruit) kan in neergelaten toestand schuren op het bovenste plastic van de middenconsole (dus waar het dak ook vergrendeld in neergelaten toestand). Als het dat is, kun je daar een stukje rubberachtig of iets dergelijks tussenplakken.

 

Maar ik ben naar aanleiding van een muisachtige piep op klinkerweggetjes ook we eens een tijdje met de Z4 van een vriend bezig geweest om er uiteindelijk achter te komen dat die een rubber afstandsdopje in een van zijn kofferbakscharnieren miste. Voor dat dopje, zie hier.
 

Het kan dus nogal wat oorzaken hebben, maar hoe beter je het geluid kunt omschrijven, hoe dichterbij de oplossing is. 😉

Link naar reactie

@Maurits het is inderdaad een piep zoals een muis. Heel vervelend.

Goede tip, ik ga direct dat dopje checken! Hopelijk is het zo simpel (maar niet simpel om te achterhalen als je niet weet waar je het moet zoeken 😁).

Dank!!

Link naar reactie

Opgelost! Het gepiep kwam van de 2 stalen 'pinnetjes' die op het metalen 'slot' (in het midden) rusten als de kap open is. Op dat slot zat af-fabriek een hard kunststof (om het metaal). Dat was deels weggesleten. Voor nu heb ik daar stevig zwart plastic tape omheen gewikkeld. Ook die 2 pinnetjes heb ik daarmee omwikkeld. En weg is het gepiep. Mocht dit zwarte tape niet houden dan verzin ik iets duurzamers maar ik weet in ieder geval waar het vandaan komt. En nu heerlijk genieten van het uitlaatgeluid!

aangepast door caroden
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Even een update over mijn piepende dak. Het tape ging natuurlijk loslaten maar was eigenijk ook een noodoplossing om te kijken of dat nu echt het probleem was. 

Ik heb uiteindelijk het geheel met die plaatjes/pinnetjes eraf geschroefd. En daarnaast heb ik het slot (wat je met de knop tussen de stoelen bedient) eruit gehaald. Nu is het dak vrij van bijgeluiden. Heerlijk!!

aangepast door caroden
  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.