Ga naar inhoud
  • 0

Op zoek naar Z3-achteras draagarmen


JohanM

Vraag

Op zoek naar Z3-achteras draagarmen

Ik wil/moet binnenkort de draagarmen van de achteras van een Z3 1.9 (2001) vervangen.
Wie kan me helpen aan meer info over deze draagarmen (artikelnrs, instructies, hints/tips), adressen waar ze te koop zijn (nieuw of tweedehands) of bedrijven die deze klus op kunnen knappen?  Hetzij met tweedehands onderdelen, hetzij met nieuwe (hoeven niet persé BMW-originelen te zijn).

Ik woon in het noorden van het land en wil er ook gerust een eindje voor rijden.

Link naar reactie
  • Antwoorden 4
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties voor deze vraag

Beste reacties voor deze vraag

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 1

Hoi Johan, de achteras van een Z3 zit niet heel ingewikkeld in elkaar, als je over het juiste gereedschap beschikt zou je e.e.a. zelf kunnen doen. Ik heb zonder sleutelervaring recent ook het hele onderstel van mijn Z3 vervangen. Staan genoeg instructievideo's op youtube. Ik vraag me alleen af waarom je de draagarm van de achteras (33321091151 / 33321091152) zou willen vervangen? Is ie zo slecht dat ie niet meer gerepareerd/gestraald kan worden? Nieuw is de draagarm lastig te krijgen en vrij duur, meer dan 1300,- bij de dealer. Wellicht is restaureren van de draagarm een optie, gecombineerd met nieuwe rubbers etc? Veel succes!

Link naar reactie
  • 1

Het ligt er vooral  aan hoe ver gevorderd de roestvorming is.

 

Als het alleen oppervlakteroest is, kan je roest verwijderen (lamellenschijf/staalborstel/zandstralen) en de armen opnieuw coaten (roestomvormer, zinkprimer, toplaag van bijv. hammerite).

 

Als de corrosie zó ver is dat er putten of zelfs gaten in het staal zitten, zal je op zoek naar vervanging moeten.
Die draagarmen zijn gemaakt van geperst plaatstaal, en omdat dat relatief dun is mag er niet aan gelast worden: er is een reële kans dat je de constructie - verder - verzwakt door er aan te lassen.

 

Mochten de armen te slecht zijn voor herstel, probeer dan goede gebruikte onderdelen te vinden.
eBay UK (zelfs inc importkosten vind je daar vaak goedkopere onderdelen dan NL) en eBay Kleinanzeigen (Duitse tegenhanger van Marktplaats) zijn dan opties om je zoekgebied te vergroten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gentry, bedankt voor je reactie.

Het vervangen gaat waarschijnlijk wel lukken. Ik heb een handige sleutelkameraad met veel gereedschap en garage met wie ik dit klusje ga klaren. Tijdens de APK-keuring gaf mijn garage aan dat er roestvorming op beide draagarmen zit en ze vóór de volgende APK vervangen moeten worden (maart 2023). De hoge dealerprijs had hij ook al aangegeven... Mijn voorkeur ging dus uit naar zelf repareren. Maar welke opties zijn er voor restaureren? Volgens mij mag er niet aan gelast worden. Ik dacht daarom op zoek te moeten naar een goede tweedehands set.

Ik dacht overigens dat de nummers 33321094761 en 33321094762 moeten zijn (volgens RealOEM.com Z3, 1.9 2001 - https://www.realoem.com/bmw/nl/showparts?id=CM11-EUR-01-2001-Z3-BMW-Z3_19&diagId=33_0998)

Link naar reactie
  • 0

Ah, ik begrijp het. Volgens mij heeft de Z3 een achteras van een E30, wellicht helpt dat om makkelijker een gebruikt exemplaar te vinden. Succes, ben benieuwd of het is gelukt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.