Ga naar inhoud

BMW Z4 E89 Help! cabriokap opent maar halverwege


Maarten83

Aanbevolen berichten

BMW Z4 E89 Help! cabriokap opent maar halverwege

Beste forum leden,

 

sinds begin deze week ben ik de trotse bezitter van een Z4 35i uit 2009. Uitgebreide proefrit gemaakt, dak getest en gelijk gekocht (van particulier).

 

Aantal ritjes gemaakt deze week en alles werkte prima, incl het dak. Alleen de stuurwiel bediening links werkt niet.

 

Nu helaas al na 4 dagen blijft, bij het openen van het dak, het achterste deel van het dak op het voorste deel liggen, en valt het dak in storing. Erg zuur dus! Normaalgesproken zou de volgende stap zijn dat de achterklep open gaat om het dak in op te vouwen, maar daar zit geen beweging in. Het dak gaat niet meer open of dicht, en het rode lampje knippert waarbij ‘functie storing dak’ in het display staat. 
 

iemand enig idee wat dit kan zijn?

Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Jammer dat je zo kort na de aankoop al pech hebt. Dak kan een dingetje zijn, het kan dan ook van alles zijn van kabelbreuk, kapotte sensor(s) of lekkende slangen. Uitlezen geeft wellicht uitsluitsel.

Van zeker één forumlid (die nu in Polen toert) weet ik dat hij Thommy in Lisse heeft ingeschakeld: deze heeft de nodige ervaring met dit soort storingen en gelet op jouw woonplaats is dat niet zo ver. Hoop dat je nog kan rijden en dat het snel verholpen wordt.

 

Link naar reactie

Vervelend.

Hoeft echter niet kostbaar te zijn.

Uitlezen en/of doormeten en je kunt voor een paar tientjes totr helaas een 350 euro weer op pad zijn.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik heb hetzelfde gehad. Eind mei Z4 uit 2019 gekocht. Vorige week in storing. Bij mij was 1 van de relais in de kofferbak stuk. Beide vervangen onder garantie. 2 relais kosten € 35. Vervangen kun je zelf. Staan filmpjes op internet.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...
Op 07/08/2023 om 11:59, mmourik52@live.nl zei:

Dag Frenkie,

 

bij mij stopt het dak er regelmatig ook mee. Ik ben erg benieuwd wat bij jou de oorzaak en  oplossing is geweest.

 

hoorgraag

Martin van Mourik

Ik heb gelukkig geen probleem gehad met mijn dak. Dus ik kan je niet verder helpen. Vaak is het een kabelbreuk dan wel relais dat er mee ophoudt, enige optie is uitlezen en stap voor stap elimineren. Succes!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dag Robbi, 

dank voor je reactie.  Joey van Offenga is er ook mee bezig, en mijn zoon heeft er ook al zitten doormeten en kijken. Volgens mij is de kabelbreuk al uitgesloten.

 

Ik zag op een buitenlands BMW forum, dat  je zowat de goeroe bent van de BMW 

cabrio daken en dat je een module hiervoor ontwikkelt hebt. Jammer dat je zover weg woont, anders had ik graag een afspraak met je gemaakt.

 

 Misschien  wil je toch nog even het onderstaande lezen, en heb je mogelijk een advies voor ons:

 

Probleem in het kort:

 

Kap openen.

als ik de gesloten kap open doe hoef ik maar een keer op de knop “kap openen” te drukken en vasthouden. Echter de laatste stap, “ramen automatisch weer omhoog” wordt niet uitgevoerd. Wel hoor ik de pomp doorwerken.


Kap sluiten.
Als ik de (open) kap wil sluiten dan kunnen er 2 dingen gebeuren:

 

- ik moet 2 of 3 keer op de knop “ kap openen” drukken omdat hij tussentijds stopt met openen. Door de knop los te laten en opnieuw in te drukken vervolgt hij de procedure “ kap openen”. Het raam sluit dan wel correct.

Dit gebeurt ongeveer 4 op de 5 keer.

 

- ik druk op de knop “kap openen” . De kap komt uit de kofferbak, maar de procedure stopt nog voordat de achterschaal op de  bovenschaal is. Het rode lampje boven de knop begint te flikkeren.  Als ik de knop “kap openen” los laat en opnieuw indruk dan gaat de kap niet  verder  met zijn procedure. Als ik dan op de knop “kap sluiten” druk (enige overgebleven mogelijkheid) gaat de kap weer terug richting kofferbak, maar  loopt die vast tegen de kofferbak klep, omdat die niet helemaal open is. 
Dus druk ik voor dit crash moment weer op “kap sluiten”. Dan verplaatst de achterkap zich naar de dak/bovenkap en stopt. Ik moet dan nog 1 of 2 keer op de knop drukken om de procedure af te maken. Het raam sluit dan wel correct.

Dit gebeurt ongeveer 1 op de 5 keer.

 

Mijn BMW is van 2009, heeft 65000 km gereden en verblijft in de winter voor 6 maanden in mijn garage.

 

ik hoop dat je mij wat verder kan helpen.

 

groet

Martin van Mourik.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Kofferdeksels die niet helemaal open staan, worden veroorzaakt door een defecte hall-sensor (HS) op het koppelingsslot aan de achterkant van de hydraulische cilinder in de kofferbak. Deze HS met de rode aansluitdraden dient vervangen te worden door een nieuwe HS. Vergeet niet aan het uiteinde de kabelbinders om de hydraulische cilinder te wikkelen!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.