Ga naar inhoud

Navigatiescherm hapert met 'open klappen'


ericvanb

Aanbevolen berichten

Navigatiescherm hapert met 'open klappen'

Al vanaf dat ik de E85 in mijn bezit heb, weigert het navigatiescherm regelmatig open te klappen. De ene keer gaat het in één keer goed na het starten, de andere keer weigert hij helemaal, en weer een andere keer gaat hij een klein stukje open. Vaak helpt het dan om tig keer op de 'open' knop te drukken, maar ook dat is geen garantie op succes.

 

Het ligt niet aan het mechaniek zelf, want hij opent ook regelmatig wel op de normale manier, en zonder gekraak of haperen. Ik vermoed dus dat het met de aansturing te maken heeft, maar ik kan de volstrekte willekeur niet verklaren en weet dus ook niet waar ik het moet gaan zoeken.

 

Weet iemand of dit scherm ook wordt aangestuurd door een relais, of een ander circuit waar iets van sluiting of een slecht contact in zou kunnen zitten? Had even de voorzichtige hoop dat met het vervangen van de GM5-module dit probleempje ook zou zijn opgelost, maar helaas...

 

Link naar reactie
  • Administrator

Posts op buitenlandse fora suggereren dan dit duidt op a) een versleten motortje in het navigatiescherm zelf b) een gebrek aan smering of c) te lage accu spanning / een benodigde harde reset. Zie bijvoorbeeld hier (met in dat draadje nog een link naar een ander topic over schoonmaken motortje).

 

Het begint daar vrij pessimistisch (enige  optie is vervangen), maar hoe meer je verder leest, hoe meer er gelukkig mogelijk lijkt. 

 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Naar aanleiding van de genoemde topics heb ik de hele unit uit elkaar gehaald en onderzocht.

De verschijnselen die ze elders beschrijven (stroef lopen, plastic stof) heb ik bij mijn scherm niet kunnen ontdekken. Alles beweegt soepel en vloeiend, maar desondanks heb ik toch alles maar even schoongemaakt en opnieuw ingevet met lithium vet.

 

Daarna de boel weer in elkaar gezet en gemonteerd, en wonderwel lijkt het tot op heden prima te werken en te blijven werken. Waar het nu uiteindelijk aan gelegen heeft weet ik dus niet met 100% zekerheid te zeggen. Het kan dus ook aan een slecht contact hebben gelegen, maar voorlopig werkt het weer en is de boel opnieuw ingevet voor de komende 18 jaar. Slechter zal het er in elk geval niet van worden... 😉

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.