Ga naar inhoud

Oliedruk- en olietemperatuurmeter inbouwen


ericvanb

Aanbevolen berichten

Oliedruk- en olietemperatuurmeter inbouwen

Onder het mom 'het houdt je van de straat' ben ik al een tijdje aan het kijken of ik de ZZZZ kan voorzien van een (paar) metertje(s) voor de oliedruk en olietemperatuur.

Nog los even van de fysieke locatie en de keuze tussen analoog en digitaal, vraag ik me af of dit al eens eerder is toegepast in een E85. Ik kom wel een paar topics tegen van een Z3(M), maar misschien kijk ik er overheen.

 

Zomaar wat vragen die me hierbij te binnen schieten:

Heeft iemand dus ervaring met het inbouwen hiervan?

Gebruik je hiervoor bedrade sensoren of lees je dit uit via OBD?

Heb je analoge of digitale meters gebruikt?

En niet onbelangrijk: op welke plaats heb je ze gemonteerd?

 

Ik heb op mijn telefoon wel een tooltje wat via Bluetooth en OBD waardes kan uitlezen, maar da's nogal een gedoe om voor elk ritje te initialiseren. Ook kun je bij Ali dit soort metertjes kopen, maar ik betwijfel of dat gaat brengen wat ik zoek: https://nl.aliexpress.com/item/32855225299.html.

 

Ben benieuwd, alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Die Ali variant ziet er wel heel Need for Speed uit! :ph34r:

 

Ik kom hier op terug. Ik heb nog een moduletje uit Duitsland liggen dat dit bij de M54 via de gewone boordcomputer zou moeten kunnen weergeven. Ik heb hem alleen nog niet ingebouwd. Ik zal hem eens opsnorren.

 

Verder heb je nog - enorm duur, maar ziet er wel heel OEM uit - P3 Gauges die zo je ventilatierooster ingaan. Volgens de opgave van de fabrikant zou je daarmee ook je olietemperatuur moeten kunnen uitlezen via een OBD2 koppeling. Oliedruk niet volgens mij:

 

909902_x800.jpg

 

In dit filmpje is de belichting superslecht. Daardoor ziet het er minder mooi uit dan het in werkelijkheid is:

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Oké, ik heb het even opgezocht; het moduletje dat ik nog heb liggen is de eKombi van Car-Solution. Zie hier.

 

Daarmee moet je een aantal zaken kunnen aflezen via de boordcomputer, waaronder de olietemperatuur. Opnieuw dus niet de oliedruk.

 

Je installeert hem door een aantal draden achter de tellerbak en één draad van de "engine control unit" (onder de motorkap) met de draden van de module.

 

Als je meer wilt weten heb ik de installatieinstructies wel voor je en als je de ongebruikte die ik hier nog heb liggen wilt overnemen mag dat ook nog :default_wink: Maar goed. Als je ook oliedruk wilt zien, heb je aan geen van beide oplossingen iets.

  • Thanks 1
Link naar reactie

Wow, die displaytjes in de ventilatieroosters zijn wel heel erg gaaf!

 

Volgens mij is die eKombi qua functionaliteit vergelijkbaar met https://www.dachmodule.de/light-comfort-modules/bmw-lightmodules/bmw-z4-e85-abc-ml.html; dat is een lichtmodule gecombineerd met deze boordcomputer functies.

 

Voordeel is dat je gebruik kunt maken van de bestaande displays, nadeel is idd dat nog steeds zaken als oliedruk niet zichtbaar zijn.

Dilemma's...dilemma's... 😉

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.