Ga naar inhoud

Z4 E89 achterklep geforceerd openen zonder een gaatje te boren en zonder dat je een touwtje hebt.


PVe

Aanbevolen berichten

Z4 E89 achterklep geforceerd openen zonder een gaatje te boren en zonder dat je een touwtje hebt.

Voor degene die het al eens hebben meegemaakt, het kan best een nachtmerrie zijn om je achterklep te openen als je bijvoorbeeld je sleutels achterin laat liggen of je accu laat leeglopen. Of zoals ik had, je dak problemen geeft en vervolgens de ramen en de achterklep blokkeert.

Vandaag via TIS toch in de schema's gedoken en gezocht hoe ik dit toch kon forceren zonder computers.

 

Blijkt dat de connector van de aansluiting van de tailgate motor vrij goed toegankelijk is, het is connector X14270 op de junction box onder het dashboard kastje. Als je de zekeringkast vrijmaakt zit deze zwarte connecter er onderop.

Maak de connector los. Op pin 12 moet je even wat +12 volt zetten, zelf heb ik dat omgeleid van de blauwe zekering die ook in de junctionbox zit. Hiermee activeer je direct de motor van de achterklep.

 

Je moet dus wel een volle accu hebben maar opladen kan altijd van onder de motorkap. Ik kan nog even geen foto plaatsen en documentje uploaden maar dat komt nog nadat Rob mijn donatie heeft verwerkt ;-).

 

van TIS Info:

https://1drv.ms/u/s!Aih5qzimeG53l8guVdtgbBNv_MgBHQ?e=qCcbAY

 

en de tweede afbeelding van de junction box. Pin 12 van d connector en dan even op de blauwe zekering de 12V aanraken.

https://1drv.ms/u/s!Aih5qzimeG53l8g0qnq8gk0eMh0hRw?e=01hBZE

 

aangepast door PVe
  • Thanks 1
Link naar reactie

Ongelofelijk, hele E89 gemeenschappen in Duitsland en de VS hebben hun tanden hierop stuk gebeten en jij komt ff met de oplossing aanzetten. Toppie!

 

met motor bedoel je neem ik aan de motor van het slot van de achterklep. Toch?

 

Ik ga gelijk kijken waar dat zit en een kabeltje maken om door te kunnen lussen. 
 

Maar voor de zekerheid toch ook nog het trekkoord kopen, want als het motortje elektrisch niet meer gaat sta je alsnog.

Link naar reactie

Ja de motor van de achterklep, central locking drive boot lid of M17a in TIS

Voorzichtig wel, maar 0,5 seconde aantikken tot de klep losschiet, de motor is normaal door het mechanisme met switches beveiligd, nu dus niet.

Werk wel met diodes om de achterliggende electronika te beschermen

 

 

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Nee, heb je niet nodig als je de connector los trekt, deze zit dan alleen verbonden aan de motor van de achterklep, niet aan andere electronica in de auto.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.