Ga naar inhoud

Cruise-control Z3 1.9


Aanbevolen berichten

Cruise-control Z3 1.9

Goeiedag Allen;

Wij wonen reeds16 jaar hier in het heerlijke cabrio-land Oostenrijk en zijjn dan ook al een dikke 12 jaar de bezitters van een Z3 van maart 2000.

Het gaat hier om de 1.9 M43 CM11,( meer weet ik ook niet.)

Intussen ben ik op de leeftijd van 75 jaar gekomen en begint me tijdens het rijden, het rechtervoetje stilletjes te muiten.

Dus dan denk je aan een cruise-control, zou wel lekker wezen, toch?

Dus op naar de officiele dealer in Klagenfurt.

Nou, vergeet het maar; ze willen er daar niets van weten en een andere poging bij de dealer in Judenburg, het zlefde laken een pak.

De auto is ze te oud, hebben de expertice niet meer, moeten garantie geven, het mislukt enz.

Daar sta je dan! met een oude outo van twintig jaar oud met slechts 30.000 km achter de kiezen.

Ik heb heel lang geleden een gedegen elekronica opleiding genoten, dus al snel komt dan de gedachte om dan zelf maar de mouwen op te stropen.

Eerst maar eens een weekje inlezen geblazen dus,,,

De diverse boekjes van Adkuster gedownload en rondgeneust op het net  en  rond gespit wat of ik moet scoren maar nu komt die bekende ziekte om de hoek: ik zie door de bomen het bos niet meer,,,

Op de bekende verkoopsite van E-By worden diverse spulletjes aangeboden maar wat heb je nou nodig? en volgens mij heb ik ook nog die extra kabelboom speciaal voor de tempomaat nodig.

Hier heb ik zelfs de officiele nummers van weten te vinden, maar nergens meer te koop.

Ik denk dat deze route niet meer te gaan is.

Wellicht is het eenvoudiger om het systeem van bv, John Gold, de GC55 te gaan toepassen?

Ik zou graag jullie mening hier vernemen

Wat is nou de beste oplossing ( en kom nou niet met: stenen smijten door de ruiten van de BMW dealers alhier)

Bij voorbaat Dank!

grt pieter.

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hi Pieter,

Als Z3-eigenaar zit je hier in de verkeerde rubriek (Z1) maar daar kunnen de admins vast wel iets aan doen.

Hier kan je heel veel lezen en leren over de inbouw van CC:

En je kan altijd nog de enige echte CC-hulplijn inschakelen: Blackwwz3.  

Link naar reactie

Goede morgen gij allen,

Nou we zijn een poosje verder, ik heb de diverse topics gelezen en de boekjes van AdKu bestudeerd en de tweedehandse spullen sites bezocht maar dat zie ik niet zitten.

Ik denk te gaan voor de John Gold GC-55, electro servo met gaskabel.

Volgens mij kan ik alle benodigde signalen voor de CC besturing van de X10170 en/of X60004 aftappen.

De CC is in Holland besteld, hier in OO is alleen maar dat spul van waeco met vacuum servo te verkrijgen.

Wordt vervolgd.

Groet P.

Link naar reactie
  • 5 weken later...

 

Het is gelukt

De auto bezat geen extra kabelboom tbv een orginele CC.
De keuze om voor een J.Gold GC55 te gaan met elektro servo was dus niet verkeerd.
Op de as van de gasklep heb ik naast de bestaande kabelpoelie een extra exemplaar
gemonteerd.
Je zaagd drie cirkels, twee van 62mm. en een van 57mm. diameter uit plaat materiaal
met een dikte van ongeveer 3mm.
Deze drie schijfjes worden op elkaar gelijmd met de kleinste in het midden en klaar is de poelie.
Deze extra poelie monteer je tegen de bestaande poelie zodat de servokabel over zn eigen
schijf kan lopen.
De clutch-schakelaar lag via Ibee voor 13 Euro uit Lithouen incluis verzendkosten binnen 72 uur
op de deurmat.
De bijgeleverde handleiding is duidelijk genoeg vwb de bekabeling en behoeft geen verder betoog.
Vanuit de kofferbak loopt een draad (Bruin met Rode streep) naar het instrumenten cluster-snelheidsmeter.
Van deze draad, nou ja draad? een miezerig dun draadje, (pittig zoeken in de dikke kabelboom), kan je
het speed-signaal aftappen voor de CC.
De CC doet wat het doen moet, reageert prima.
Al met al was het appeltje/eitje.
Het is dus geen heksentoer geworden, dat hier twee verschillende BMW dealers nou zo huiverig voor zijn,,,,,

 

Groet pieter.

 

klep.JPG

Link naar reactie

Je zaagt drie cirkels,,,,,, (stom van mij)

 

Zoals gewoonlijk, houd ik na elke knutsel-partij wel wat klein spul over.

Zo ook nu, de plaatjes, ik zou niet weten wat het is, behalve dat het toch echt uit de Z3 komt.

Wie van de aanwezigen hier kan mij verder helpen?

Mijn dank zal groot zijn.

groet pieter.

kl522.JPG

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.