Ga naar inhoud

ringen rond verwarmingspaneel


ZwarteZ

Aanbevolen berichten

ringen rond verwarmingspaneel

Beste,

 

Ik wil de ringen (2 ronde en 1 rechthoekige) rond de bedieningsknoppen van het paneel van de verwarming / airco in mijn e85 vervangen.

Deze zijn een beetje parelmoer grijs van kleur en ik wil ze vervangen door zwarte van een e86. 

Moet ik het bedieningspaneel daarvoor verwijderen of kan ik ze van de voorkant (buitenaf) verwijderen, wat een stuk eenvoudiger is?

 

PS als iemand nog onbeschadigde zwarte ringen heeft liggen, dan neem ik die graag over. Nieuw zijn ze best wel duur 🤑

 

Alvast bedankt,

 

Bruno

Link naar reactie
  • Administrator

Nou, dat is toevallig. Ik heb dat net van het weekend zowel in mijn E85 (grijze ringen —> zwart) als E86 (zwarte ringen vervangen) gedaan. 
 

Kan echt alleen als het paneel voor airco en ventilatie eerst weg is. Je zult wel zien waarom als je bezig bent (in essentie: ze sluiten zo strak aan op het aircopaneel dat je ze van de voorkant nooit genoeg kunt bewegen om de drie lipjes van de ronde / vier lipjes van de vierkante los te klikken).
 

Je moet:

 

- het ventilatierooster boven de radio verwijderen (twee lipjes en wat friemelen, handleidingen te over);

- de radio verwijderen (twee schroeven links en rechts bovenaan + de antenne plug rechts (clipje aan de zijkant even indrukken en trekken) + het centrale stekker blok (bovenop zit een handle. Licht optillen in het midden en naar achter draaien);

- twee schroeven boven het airco bedieningspaneel (dus op dat deel van de sierlijst op het dashboard waar normaal de onderkant van je radio tegen aan komt) weghalen;

- het plastic klepje in het schuine deel van je dashboard onder het aircopaneel weghalen (even met een prying tool in één van de bovenhoeken beginnen, valt er zo uit) voor extra “vingerruimte”;

- “in het dashboard” met je vingers het aircopaneel in de hoeken eruit klikken.

 

Dan kun je het aircopaneel voldoende naar achteren bewegen om vrije toegang tot de ringen te hebben. De bedrading loskoppelen hoeft niet. 
 

Let op: nieuwe / andere ringen kunnen er maar op één manier in. Op de ronde staat of ze L of R zijn (niet uitwisselbaar, dus let op bij het bestellen) en zowel de twee ronde als de min of meer vierkante passen maar in één positie op de uitsparingen in het aircopaneel. Alle ringen hebben op de zijkant een Romeinse II (of in ieder geval: twee plastic nokjes naast elkaar). Die moet voor alle drie de ringen op precies twaalf uur zitten als je ze de uitsparing in het dashboard in drukt.

Link naar reactie
  • Administrator

Kijk hier dan! :book: 

 

Een handleiding mèt plaatjes over demontage aircopaneel door een zeker iemand (afgelopen weekend glad vergeten) :cynical::

 

Zie je ook meteen waar de lipjes op het aircopaneel zitten die je achter het dashboard ontgrendelt. Alleen stap 1 t/m 6 zijn voor jou relevant en kabelboompjes hoef je dus niet los te koppelen.

Link naar reactie

Hoi Maurits,

 

Alweer door jou uit de brand geholpen. Carla wordt haast jaloers 🙄.

Ik ga ze deze week bestellen en dan even een uurtje vrij plannen om ze te wisselen.

 

Had zelf wel een topic proberen te vinden via de zoekfunctie, maar dat lukt mij niet goed?

 

MvG Bruno

  • Haha 1
Link naar reactie
  • Administrator

Hahaha.:default_171:

 

Wat nog het overwegen waard is, is om ook de facelift behuizing van het aircopaneel in te bouwen. Maar daar moet je tweedehands dan ook maar tegenaan lopen.
 

Nog over de zoekfunctie: dit is inderdaad moeilijk te zoeken, omdat het in het voorsteltopic van mijn E85 staat. Als je dat niet weet dan vind je het inderdaad bijna niet. Ligt dus niet aan je zoekkunsten!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.