Ga naar inhoud

Z4 E85 Electrisch raam probleem


Aanbevolen berichten

Z4 E85 Electrisch raam probleem

Zit met mijn handen in het haar.. Raam aan de bestuurderskant is niet te bedienen. Nu heb ik al veel gelezen, geyoutubed maar kom er niet uit. 

 

De Z4 in de winterstalling in de garage aan de druppel lader gehad. 

 

Bij de eerste keer de deur openen zakte het raam volledig. Raar dacht ik. Doe deze omhoog met de schakelaar. En even later zakt die weer. Waarna ik er geen beweging meer in kreeg.

 

Later die avond kreeg ik een ingeving om de ramen/dak met de sleutel te bedienen, en het raam ging netjes dicht. 

 

Dat deed mij denken dat het de schakelaar was. Nieuwe besteld en gemonteerd. Maar helaas het zelfde probleem. Ging een stukje rijden en opeens werkte de raamschakelaar.. Maar dat was van tijdelijke aard. Later toen ik aan het analyseren was, maakte de positie van de deur verschil of de schakelaar reageerde.

 

Bij gebruik van de schakelaar naar beneden of omhoog hoor ik nu helemaal niks. Ook geen relais. Nu werkt het sluiten via de sleutel helaas ook niet meer.

 

Deurkaart ed. verwijderd. En de bekabeling en geleider lijkt allemaal ok. Met 12v direct op de onderste pinnen van de raammotor gaat het raam weer keurig en geruisloos omhoog. Maar helaas na aansluiten schakelaar nog geen bediening mogelijk. 

 

Open ik het dak vanuit de middenconsole, zakt het raam netjes tot halverwege. Maar sluit die niet weer netjes zoals de passagiers kant. 

 

Spanning er al 2 uur af gehad. Zekering en gecontroleerd. Ik zie het niet meer..

 

Uitgesloten naar mijn idee:

- Schakelaar

- Raam geleider

- Raammotor

 

Met Carly uitgelezen en deze geeft een melding (bijlage) die als ik deze reset gelijk terugkomt. 

 

Zit het in de Bedrading, GM5 Module of is het toch de pinch protection in de motor? Wie kan me in de juiste richting helpen?

6D9C9A6C-7151-42B6-829D-4DF34900B764.png

Link naar reactie
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Heb je de raampjes wel opnieuw "geprogrammeerd" qua eindstop? Weet niet zeker of dat in jouw geval het probleem is, maar aangezien het gebeurde nadat je accuspanning er af was zou het wel kunnen.

 

Een snelle google levert dit op:

 

Courtesy of a BMW tech on another forum, ...with thanks.


Initialization is performed on the power window switch of the relevant door.
Requirements for correct initialization:
• Initialization with engine running
• Convertible top, doors and windows closed

Initialization comprises:
• Erasure of initialization
• Reinitialization

An initialization must be performed:
• In the event of malfunctions, e.g. no one-touch control function, no opening or if available no comfort function is possible
• After the power window drive has been replaced
• After work is carried out on the power window mechanism
• After a power supply interruption, e.g. disconnection of the battery or disconnection of the power supply to the door
• After the door window glass has been removed and installed or replaced
• After adjustment work on the door window glass
• After adjustment work on the convertible top
• After replacement of seals

Erasure of initialization:
• Open door window glass fully
• Operate power window switch in "Open" position four times within 10 seconds

This erases initialization of the power window, anti-trapping protection and toll function are inactive.
Check whether one-touch control (toll) function is inactive, otherwise repeat procedure.

Reinitialization:
Avoid a break between the two steps!
• Open door window glass fully
• Operate and hold power window switch in "Close" position (second switch stage)
• Once the upper end position has been reached, hold power window switch in "Close" position for approx. 2 seconds longer
• Open door window glass fully
• Operate and hold power window switch in "Close" position (second switch stage)
• Once the upper end position has been reached, hold power window switch in "Close" position for approx. 2 seconds longer

 

 

Link naar reactie

Dankje. Dat heb ik ook zeker in alle mogelijke manieren geprobeerd. Maar helaas is dat het niet. Ik kan het raam ook niet bedienen om de intializatie uit te voeren. Voor het raam aan de passagiers kant werkt dat inderdaad prima. 

Link naar reactie

Ai, jammer.... was ook te makkelijk geweest.

 

Ik zie dat de motor van het raammechanisme een 6 polige connector heeft. Vraag me af welke functionaliteit in de motor is ingebouwd naast de 2 polen die nodig zijn voor de DC motor, zou daar toch eens in gaan zoeken. Kun je de motor zelf makkelijk openen?

Zelfde voor de aansturing: Wie weet is er een FET of motordriver IC uitgefikt. Openen en alle vermogenselectronica checken.

 

En heb je deze thread al gelezen?

https://www.zpost.com/forums/showthread.php?t=1448382

 

 

 

image.thumb.png.f827ac98876d6252d4e3678c3b2db251.png

  • Like 1
Link naar reactie

Thanks dat topic had ik nog niet gezien. Even kijken of dat wat nieuwe inzichten geeft. 

In de motor zelf is dus de anti pinch/blokkeringsfunctie gebouwd. Die zal denk ik signaal geven op een van de andere pinnen. 
 

De motor openen kan op zich wel. Heb de behuizing met de magneten er al af gehad en de windingen van de elektromotor zagen er mooi glimmend uit. Om verder te onderzoeken zal ik de hele geleider moeten demonteren uit de deur. 
 

Het omwisselen van onderdelen heb nog niet gedaan. Om de raammotor van de geleider/regulator af te halen moet je deze ook uitboren maar dat kan inderdaad wel een goede volgende stap zijn. 

aangepast door Anthony
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.