Ga naar inhoud

Foutcode DME (mixture too lean, bank 1) - P0171


kolsthoorn

Aanbevolen berichten

Foutcode DME (mixture too lean, bank 1) - P0171

Hoi allemaal,

 

Sinds een tijdje gaat mijn motor management lampje (oranje motorblok) eens in de paar dagen branden.

Na de Z3 uitgelezen te hebben met mijn laptop en ISTA-D kwam ik erachter dat hij de volgende foutcode aangeeft: 

 

image.thumb.png.67e246f989fc76465161797d115b7f9b.png

 

Zoals te zien dus een "DME: Fuel trim bank 1, permissible range exceeded".

Dit komt overeen met de OBD foutcode P0171.

 

Na op internet al wat rondgekeken te hebben kwam ik al snel uit op een vacuumprobleem ergens in de luchtinvoer.

Vaak gaat deze error gepaard met P0172 wat dezelfde error is maar dan voor bank 2.

In dat geval las ik dat vaak de luchtmassameter de boosdoener is, maar aangezien bij mij alleen bank 1 het probleem lijkt te zijn denk ik dat dit bij mij niet het geval is.

 

Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met soortgelijke problemen en weet iemand in welke richting ik zou kunnen zoeken om de boosdoener te vinden?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Ik heb de storing ook eens gehad in mijn M52 528i. Het is bij mij nooit meer terug gekomen. 

Puur theoretisch zou ook je lambda sonde niet goed kunnen zijn (vooral als je tijdens de storing geen vermogen verliest) of een slechte injector. Daarnaast geeft onvoldoende ontsteking ook een luchtoverschot. Dus een van de bobines 1 - 2 of 3.

Link naar reactie

Bougies er uit draaien en de kleur vergelijken.

 

Ze moeten allemaal mooi koffie bruin zijn, als er een witte aanslag op zit loopt die veelste arm.

 

Dat zou ik als eerste doen, daarna verder kijken wat er aan de hand kan zijn.

 

Heb je BMW inpa?

Je kan ook de fuel trims analyseren.

 

 

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie

Bedankt voor jullie reacties.

 

4 uur geleden zei Juriaan81:

Ik heb de storing ook eens gehad in mijn M52 528i. Het is bij mij nooit meer terug gekomen. 

Puur theoretisch zou ook je lambda sonde niet goed kunnen zijn (vooral als je tijdens de storing geen vermogen verliest) of een slechte injector. Daarnaast geeft onvoldoende ontsteking ook een luchtoverschot. Dus een van de bobines 1 - 2 of 3.

Dat hij 1x voorkomt heb ik inderdaad vaker gelezen. Ik heb daarom de error ook maar meteen gereset de eerste keer.

Nu kwam hij een aantal dagen geleden voor een tweede of derde keer terug (weliswaar iedere keer met 3-4 dagen er tussen).

 

1 uur geleden zei Jan-Willem:

Bougies er uit draaien en de kleur vergelijken.

 

Ze moeten allemaal mooi koffie bruin zijn, als er een witte aanslag op zit loopt die veelste arm.

 

Dat is inderdaad ook een goeie. Dan weet ik in ieder geval of de error terecht is of dat er wellicht een sensor defect is.

 

Had zelf nog wat verder op internet gekeken en zag dat je a.d.h.v. de short term en long term fuel trims ook wel het e.e.a. kunt concluderen.

Wanneer het opgetelde percentage (short term + long term) blijkbaar erg hoog is (> 20-30%) tijdens stationair lopen en niet bij wat hogere toeren, dan is de kans erg groot dat er sprake is van een vacuum lek.

Nu nog even uitzoeken waar ik dit ergens in ISTA-D kan uitlezen, want met mijn Bluetooth OBD adapter wilde dit niet echt lukken. 😅

 

Daarnaast las ik ook dat wanneer er errors ontstaan er een zogenaamd freeze-frame wordt bewaard met diverse meetwaarden van het moment waarop de error ontstond.

Ik heb de laatste error maar weer gereset (omdat de auto met zo'n actieve error blijkbaar op een "veilig" profiel gaat lopen, waardoor hij een stuk duurder loopt) maar daardoor ben ik vermoedelijk wel mijn freeze-frame data kwijt.

Zal dadelijk nog eens een keer kijken of ik de freeze frame data nog kan uitlezen en anders daarvoor maar even wachten totdat de error weer terugkomt.

Link naar reactie
6 uur geleden zei Jan-Willem:

Bougies er uit draaien en de kleur vergelijken.

 

Ze moeten allemaal mooi koffie bruin zijn, als er een witte aanslag op zit loopt die veelste arm.

 

Dat zou ik als eerste doen, daarna verder kijken wat er aan de hand kan zijn.

 

Heb je BMW inpa?

Je kan ook de fuel trims analyseren.

Ik heb INPA inmiddels wel geïnstalleerd (nog geen testjes mee gedaan).

Kun je wat betreft fuel trims meer uitlezen dan met een simpele OBD -> USB tool?

 

Heb ook het filmpje die je linkte even bekeken en heb dezelfde testjes gedaan.

Hierbij wat resultaten (waaronder de snelheid, RPM's en fuel trims):

 

Koude motor:

image.thumb.png.6033a671f40376017893c13eeb3750a0.png

Zoals hierboven te zien is zie je dat de short term fuel trims beide iets boven 0 liggen (±7%) bij stationair. Bij meer toeren gaat dit richting de 0% en zelfs iets negatief.

Wat me wel opvalt is dat de long term trims vrij hoog zijn, weet niet hoe dit zou kunnen komen. Deze veranderen ook eigenlijk zo goed als niet bij het veranderen van de toeren.

 

Stukje op de snelweg:

image.thumb.png.6258b25b962bf8e3256345a07b00b1a4.png

Hier lijken de short term fuel trims te varieren tussen -5% en 10%.

 

Weer een stukje stationair na de snelweg:

image.thumb.png.4078a9c1df3d88178e2c344a12c2366c.png

Het lijkt erop dat de short term fuel trims bij het stationair draaien na een stukje snelweg gereden te hebben beter zijn (tussen -3% en 3%).

 

Nog een stukje in een 30-gebied (dit is overigens ook (toevallig) de situatie waarin de vorige keer de foutcode getriggered werd):

image.thumb.png.8db36bfbfe7a9327957e762cf5af8243.png

Hier zie ik weer meer variatie in de short term trims.

 

Tot slot weer bij thuiskomen:

image.thumb.png.24799dfafe2b75813615a47ccf130367.png

 

Op zich vind ik de short term fuel trims niet heel slecht, de long term fuel trims liggen naar mijn idee echter wel vrij hoog.

 

Iemand enig idee waar dit door veroorzaakt zou kunnen zijn?

Of wellicht dat iemand aan de data hierboven iets vreemds ziet of juist dingen kan uitsluiten?

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie

zou het niet gewoon een beginnend scheurtje in de rubber balg tussen LMM en gasklephuis kunnen zijn......?

Heb je dat ding al eens los gehad en goed gezocht naar scheurtjes?

Je kan deze melding ook krijgen als je je tank (bijna) leeg hebt gereden (ask me how I know....)

Link naar reactie
52 minuten geleden zei DutchSpace:

zou het niet gewoon een beginnend scheurtje in de rubber balg tussen LMM en gasklephuis kunnen zijn......?

Heb je dat ding al eens los gehad en goed gezocht naar scheurtjes?

Je kan deze melding ook krijgen als je je tank (bijna) leeg hebt gereden (ask me how I know....)

Dat zou inderdaad zeker kunnen. Las dat wanneer de short term fuel trims veel afwijken tijdens stationair toerental maar niet tijdens hogere toeren dat het vaak een vacuüm probleem is (wat dus ook een scheurtje in een rubber kan zijn).

Als ik echter kijk naar mijn fuel trims dan heb ik niet het idee dat ze bij stationair toerental het slechtste zijn (dit lijkt vooral bij een kilometer of 20-30 km/h en 1000 - 2000 toeren het geval te zijn).

Neemt niet weg dat het de moeite waard is om eens naar te kijken (misschien dat ik van het weekend even ga kijken).

 

Dat deze melding kan ontstaan bij een lege tank kan ik me inderdaad voorstellen. 🙂

Heb gelezen dat het zowel een overschot aan lucht als een tekort aan brandstof kan zijn..

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Nou, interessant genoeg lijkt het probleem niet meer voor te komen.

 

Zoals ik hierboven al aangaf heb ik de fout een keer of 3 gereset maar deze is na de derde keer helemaal niet meer teruggekomen.

Ik moet wel zeggen dat de momenten waarop de fout voorkwam het vrij koud was buiten (< 0 graden).

Sinds de laatste keer is het niet meer zo koud geweest dus misschien dat de temperatuur (ook) een rol speelt.

 

Ik heb wel nog even snel gekeken naar eventuele rubbers die slecht lijken te zijn, daarbij zag ik het volgende (naast de OBD connector onder motorkap):

T4Etf7gn4xc6iOdhqmL07Kg1Q_iVIADUMeCFneMkP1rQ6pwab0raBnuqn5YBCpYUWAReRkQAAkx9XHx8f2Th9Qx_5SR5Xx1nHfs1KxcTCej11VyFnH6WCCJYWKdl5jl97nV7dIWGaTuxumUdN5VtylFymhpVGvJekCroKeIwEY7X4Pi8PXF82EBNVZ9Dn-ZkqahUeEg6Hf7_Okwei5uZQfhv1hn1W2oQwVEvHIOIQ6TC9AgynbOTE7l0_LTeBHHtAC6FO2zeybOU_7i24B0EcNrl-RMGatMg-DofmkC1cjNM67flu4GGPKPoExk4SGV2Ti1xVYHWwh51sml2FchU7iq6gBfYgi725e2QA82_68siofaebanVCvo1t5EHA4HeKSNihVvODVui_SoRufCz8ZicyiysvpFXCidFZWggHGm2AbM1pUF2zSpFQtwbA9oPVcdkRsTWCvv67PTe-KBSm6eMAgeKdzj-F5lY7aPIj42nujmBIaZzjKlrAD6vApNA1RMICUGrr22iv-cS9ZMPUpzc-FcxUP0gHI30-5lmpJTbXHOypnjuOKFhfuHNn4BiaZOyLsKP-9NnxbS1StdeN1y10rYEqv7GKFmSbvLDydUXdhKpfHlQW5-E8i1EdhpWzO1o3gAQXbQ7YzEMvrP_CQfJzHJo9Jgl=w1315-h987-no

 

Dat onderste rubberen slangetje zit vol met (haar)scheurtjes.

Ik weet niet hoe diep de scheurtjes precies zijn en of dit echt effect heeft op het probleem maar het zou natuurlijk kunnen.

Daarnaast weet ik ook nog niet waar dit onderste slangetje precies voor dient (eens een keertje opzoeken).

 

Ik denk dat ik het voor nu even laat voor wat het is aangezien de fout niet meer lijkt terug te komen (ook een beetje lastig uitzoeken als het niet meer voorkomt).

 

Mocht de fout weer terugkomen dan laat ik het jullie weten!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Blijkbaar iets te vroeg gejuicht. Van het weekend ging het lampje weer aan en vandaag op de snelweg nog een keer. In beide gevallen dezelfde foutmelding.

Zo te zien ben ik er nog niet klaar mee. 😅

 

Hierbij nog wat "freeze-frame" data:

(Voor men die niet weet wat dit is, dit zijn diverse meetwaarden op het moment dat de foutmelding ontstond)

 

Eerste keer:

GiNpO4ARtvidpGWiJtyib6EdjjbdX0r9lgm_WS9IuZ7dAXMX23W_uiX2OjPtPCfa47lyWAW6nZlMP9TCu7jwIlisnNNazG9MEVT7X_3FdtFdrHsb1mU_cTD4irudr9TOIoMdQPsjuaRoRM9fPpD6a2cWdnzBtYoJ37WgGqx22ngR9NCqnelMyYdis3rIdzT_S5QD8hSzJ06z57x6D-JOO5plZKMIgQBuRos9f0vVKoUFQQlDoNeo8psBpwHwFn4R_74Ufdd3Rq8FBk5SLaeWxnE5yhRsQMfXFQsOtITu2Nlg0nVAA5EQO5RMfL2IfH0orAOFe_xqKsCJ8usbbHt8LfSvvLKbtwt4T1ZljozDf80Ba_NHDP2wMyvxqcaGtRk7q9D3jVTulK3P25L2C3skgOr42I-m_4hvxEtJK5voWDCZZHSlCR97iEC-Eyw5qWPZcVYrhLZnqOkUVBlvl9uyruu8cwYJ26hu3kVsKXDIW21vVhPHJ1iRnEtRO9rDc3RDEPSxln0n3ZUPZR3AA1NVEPy7p9Q83m_540RXWWuaHC9E5WI263wHYSn-kf9My73J5p7Phscf5b0OlhqVx2b-ti5y2VStLEsd5qB_qr75ofXwdhCcXl4XJYFPEB-cUIZZ5qagDnvETnx94yfCNaoCus_mAWMGQRRB=w627-h1287-no

 

Tweede keer:

lj9HYzodq_-fh0gAidiXutiZlQO2eC06LhLuiMy5FTbwa_sz9mXjpyfOjXZyGilkhVd8wO8oLqD3TvcO32mz7-krY-PfPe4dwpCQkXl_x-WB1J9k2reqv8ECGSh-R2GkD-A2mL33CiaHre8cClvkusy2bIR1dTZajVGovY7TUezdRQezcM31lOJRtJ2rpqUbGrnNq7zTmDor0bcl8A2ywM8nleH7t2iO0_dMF1cAALi2Jg9Us5tbpbsRZMdBel5KLWUa6uUPnVjUC5xmAEb4-IYsAOTbaexKS5fsc3KlbP1SkmfZQFyCKR82T_ghgXj5eqjImYU83SF7o9BjN4CNsFXH0Zu0gClzcKCkDtMA7zQCaBoivZMKORpp8Svt12y2SxN6F5G58tZUUo3wRn7XNjZyyI2T9F3MHkIZd8gi3VOsFmwkfPpGlMI8JNx38l1Kw9TiRrTUt2y8JIc9GpWJ2h3lhs0DolTVEaeqZB8PLR5o4xKS0PM2XR7lm8B5feZ6g6qPUFrn8bBlZJglpdlIhnQTRqRu1jxHa-a1I4VFyMITsHbiuC5Vte97GV_rYaaFO8Vgogs8NVv-lEsgyyCnpGWBaQVzcEYQT9mUJS2OHQZ6bU6L6jswEujsUPXxLhBSnwz9n1zEbKwMLqlQL3132l22VQl0ltmi=w627-h1287-no

 

Ik begrijp zelf niet zo goed hoe er zo veel verschil kan zitten tussen de fuel trims in beide afbeeldingen (wel zie ik dat ik de long term van bank 1 mis, dit heeft eerder iets mijn telefoon te maken volgens mij).

Met deze waarden zou ik dan verwachten dat de foutmelding zich continu moet voordoen.

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Even een update, de foutcode lijkt steeds vaker voor te komen en ergens afgelopen week zag ik naast de P0171 ook een keer een P0174 fout voorbij komen (dus zowel bank 1 als 2 nu).

Hier was ik eigenlijk wel blij mee aangezien dit volgens mij vaak duidt op een lek ergens in het begin van het inlaatsysteem (en dus mogelijk makkelijker te vinden).

 

Vandaag even wat rubbers bekeken en volgens mij heb ik de oorzaak van het probleem gevonden:

 

20190317_112908.thumb.jpg.c7ccbc0d7fc58cab97e3f0ffd235d24c.jpg

 

Dit is het rubber net voor het gasklephuis.

Zoals te zien hierboven aardig wat scheuren.

 

Morgen maar even de dealer hier in de buurt opbellen om een nieuw rubber te bestellen.

 

Ik vermoed (en hoop) dat het probleem na het vervangen van het rubber opgelost is.

Link naar reactie

Vanmiddag bij de dealer een nieuw rubber gehaald (OEM nr: 13 54 1 435 627) en vervangen.

Het was even zwoegen om er tussen alle andere onderdelen bij te komen maar het resultaat mag er zijn:

20190318_160031.thumb.jpg.2eb4cceb6ba3b740535a2bea6f0ca528.jpg

Ziet er een stuk beter uit zo. 🙂

 

Vervolgens even een half uurtje gereden en zag dat de long-term fuel trim van bank 1 al van ±13% naar ±8.5% en bank 2 van ±11% naar ±5.5% gezakt was (via een app op mijn telefoon).

Zo op het eerste zicht lijkt het dus al best veel verschil te hebben.

Het was wel zo dat de waarden de laatste 10-15 minuten niet meer veranderd zijn dus ik heb wel het vermoeden dat ze niet beide naar 0% zullen gaan.

Het kan best zo zijn dat dit al voor langere tijd zo is, dus ik zal me niet te veel focussen op de getalletjes.

Zo lang het lampje op het dashboard maar uit blijft ben ik tevreden. 🙂

 

Mocht het lampje toch nog aan gaan dan zal ik dit topic updaten.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken!

 

De oude had zijn beste tijd echt wel gehad (na wellicht zelfs 17 jaar): 😅

20190318_152131.thumb.jpg.52c55069144bbf67e07a46d5f3f88dd6.jpg

aangepast door kolsthoorn
  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.