Ga naar inhoud

3.0 Automaat met foutcode P0734


Juriaan81

Aanbevolen berichten

3.0 Automaat met foutcode P0734

Beste forumcollega's,

 

Ik zou heel graag jullie hulp willen bij het volgende probleem bij de net door mij aangeschafte Z4 3.0 automaat uit 2003 met 157.000 op de teller.

 

Wat is er aan de hand?

De auto heeft de eerste 2 weken zeer goed gereden en geschakeld maar ik voelde wel dat hij af en toe een keer twijfelde bij overschakelen van 3 naar 4. Dit alles bij vaak nog koude motor/automaat.

In de 3de week ging het storingslampje van de automaat al een keer branden, maar ook weer uit bij herstarten.

Een paar dagen later ging het storingslampje niet meer uit en sprong de automaat in noodloop, dus alleen maar 1 voorwaartse versnelling. Daarna heb ik nog 3 km naar huis gereden en de auto stil gezet om het probleem volledig te verhelpen.

 

Ik heb de auto uitgelezen met een Foxwell NT510. Deze geeft de volgende codes:

31: EGS: Symptom, gear monitoring

36: EGS: Gear monitoring 4 (P0734)  (Gear 4 Incorrect ratio)

Read more: https://www.autocodes.com/p0734_bmw.html

41: EGS: Gear monitoring 4 (limp-home-program)

 

De auto had ook nog een aantal foutcodes welke volgens mij accu gerelateerd zijn. Er is ook net een nieuwe accu ingezet:

93E7: SIM: Undervoltage

0: RAD: Transportmode active (al uitgeschakeld)

5: SZM: Undervoltage, seat heating

EPS: Vehicle speed en EPS: Steering angle

ABS-DSC: Pressure sensor

Voltage supply, EWS3 control module

 

Nu heb ik me al 3x op het internet uitgeleefd en het lijkt erop dat de code P0734 zo ongeveer alles kan zijn van een slechte spanning, een remlichtschakelaar tot een volledig in de puin gelopen automaat. Ik heb op het moment geen idee hoe ik het beste kan beginnen met storingszoeken.

In het algemeen geeft google dit aan:

- Low transmission fluid level 
- Dirty transmission fluid  (Dit kan aangepakt worden door ZF in Delft, heb ik mijn E39 ook preventief laten doen)
- Shift solenoids (zou ik zelf kunnen)
- Transmission mechanical problems  (zeer dure reparatie of nieuwe bak)
- Transmission hydraulic control circuit (zeer dure reparatie?)

 

In de diverse fora's komen nog meer oorzaken naar boven zoals snelheidssensor op de bak en ook spanningsproblemen, slecht contact of remlichtschakelaar.

Ik heb er overigens geen problemen mee om de auto weg te brengen, maar dan wel naar iemand die ervaren is in het storingszoeken op de ZF-bak. Ik heb er nog goed vertrouwen in omdat de automaat bakken van ZF best goed zijn en niet heel vaak problemen geven. In mijn E39 528i loopt de bak na 350.000 nog als een zonnetje.

 

Mijn vraag is wie kan me op weg helpen waar te beginnen of wie kent dit probleem?

1. Ik heb via de Foxwell de accuwissel nu doorgegeven aan de Z4. Zover ik kon vinden kan/hoeft de accu niet ingeleerd te worden.

2. Waar kan ik nu het beste beginnen???

 

De foutcode is nu gewist dus ik zou ook kunnen gaan rijden maar durf dat niet met risico op schade.

 

Groet en bedankt voor de antwoorden!

 

20180317_100717.jpg

aangepast door Juriaan81
Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 2 weken later...

Ik merk aan het aantal reacties dat ik een moeilijke vraag heb gesteld 10 dagen geleden! Of het ligt aan mijn beroerde manier van vragen stellen, dan hoor ik het ook graag natuurlijk.

Ondertussen heb ik er een kleine master studie van gemaakt welke ik alvast met jullie wil delen, dat kan altijd weer iemand verder helpen op dit forum.

 

Code P0734 betekend kortweg dat de verhouding tussen de snelheid ingaande as en de uitgaande as niet klopt. In de 4de versnelling zou deze 1:1 moeten zijn. 

Na het wissen van de codes heb ik nog een kwartier met de auto rondgereden, nu met resultaat een foutcode P0735. Dit betekend dat de 5de versnelling een afwijkende snelheid vertoond.

 

Een zeer waarschijnlijk scenario is nu (maar automatische versnellingsbakken zijn moeilijk te onderzoeken) dat er een probleem zit in de E-drum. Als je de bijgevoegde afbeelding bekijkt dan is te zien dat de E-drum zowel in 4 als in 5 is ingeschakeld en in alle overige versnellingen uitgeschakeld. Er kan van alles mis zijn met de E-drum: Slippende koppelingsplaten, lekkende afdichtingen, gescheurd, etc.

 

Het lijkt erop dat bij dit soort problemen een versnellingsbak revisie de weg is om op te gaan. Kortom volgende week ben ik een gereviseerde versnellingsbak rijker en 2000 euro armer. En dan maar hopen dat het toch niet iets anders is geweest. Het revisiebedrijf kijkt in ieder geval nog even goed mee naar de foutcodes en het gedrag van de auto. Ik kom op google verhalen tegen van de wildste versnellingsbak problemen welke door iets heel kleins opgelost zijn, maar dat lijkt een minderheid te zijn.

 

Ik zal na de revisie een update geven van hetgeen wat versleten is.

 

Verder kan dit ook wel meespelen voor de keuze handbak of automaat. Een handbak verslijt eigenlijk nooit en een koppeling per 200.000 is ook nog best goed te doen.

Ik rij een 1997 E39 528i automaat (ZF 5ph18) met 350.000 km gelopen en deze heeft geen cent pijn. Nu met de Z4 is de bak met 150.000 km aan een flinke revisie toe. Dit komt ook naar voren op diverse fora, het is heel verschillend wanneer ze kapot gaan. Het lijkt wel veilig om te melden dat veel snelweg kilometers en iedere 100.000 bak spoelen (Er zit een ZF in Delft) de levensduur flink vooruit helpt. Luister niet naar BMW met zijn lifetime-oil onzin dus.

 

15055718298_21db42728d_b.jpg

Link naar reactie

Ik kan je redenering volgen dat het in de E drum zou kunnen zitten, maar dan weet je inderdaad nog niks tot je het open maakt. Kan de bediening van buiten zijn maar ook puur mechanisch stuk. 

 

Je schrijft dat je op verschillende fora hebt gevonden dat ze bij uiteenlopende km standen stuk gaan. Wordt een reden nooit genoemd wat uiteindelijk stuk gaat dan?

 

je schrijft verder dat handbakken nooit verslijten. Dat doen ze natuurlijk wel. De tandwielen kunnen verslijten, synchromesh, gaffel, lagers, joe neem it. Of bedoel je iets anders? Dat BMW bakken eigenlijk niet uitvallen door slijtage?

 

Als wtb-er deel ik je nieuwsgierigheid wat er nu mis is met je bak. 

Link naar reactie

Dag Allemaal,

 

Wat een vervelend probleem met de automaat ik hoop voor je dat het uiteindelijk meevalt.

 

Ik denk dat het voor jouw probleem geen toegevoegde waarde maar ik deel het toch maar even wellicht heeft iemand er wat aan.

 

Mijn Z4 e85 2,5s uit 2004 (105.000 km) heeft ook een automaat (5-bak) van ZF. Na aanschaf ben ik me ook wat meer gaan verdiepen in het onderhoud van de auto omdat deze Z4 bijna 5 jaar stil had gestaan (vorige eigenaar had te weinig tijd). De olie en filters waren keurig jaarlijks vervangen (onderhoudsgeschiedenis zat er volledig bij incl. alle bonnen) maar de olie van de automaat niet. 

 

Na het lezen van diverse verhalen over de automaat problemen toch maar besloten om dit preventief aan te pakken. Eerst aan flushen gedacht maar uiteindelijk naar ZF in Duitsland gereden om het aan de vakman over te laten en alles goed aan te laten pakken. Dit onderhoud duurde circa 4 uur dat is inclusief proefrit voor en na onderhoud en een goed gesprek. Automaat schakelde nog prima en er is weinig metaal slijpsel in de bak gevonden. Ook zag alles er nog goed uit alleen de olie was minder fris van kleur. 

 

Tja, was het nodig. Misschien in dit geval niet maar het blijft altijd gissen met techniek. Voorlopig kan ik weer vooruit en weet ik dat het met de automaat wel goed zit.

 

Kosten circa 550,- Euro al met al ook een hoop geld.

 

Groeten,

 

Matthijs

 

Link naar reactie

Dit heb ik bij mijn E39 ook gedaan, kilometerstand ca 300.000. Volgens ZF Delft zag olie er nog goed uit. Wellicht was het niet zijn eerste spoeling of is er altijd heel rustig gereden. Bij mij waren de kosten ook 550 euro.

Link naar reactie

^^ Ik doelde inderdaad op het feit dat bij mij geen auto's bekend zijn welke door problemen met een handbak uitvallen.

Ik weet dat bijvoorbeeld de 2002 of E21 na zeer veel schakelen nog wel eens een versleten synchromes heeft op 2de versnelling, maar dan praat je over 40 jaar oude auto's.

 

Ik schud je trouwens de hand, hier ook een werktuigbouwer (Den Bosch)

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Vandaag de auto weer opgehaald. Het was lastig voor het revisiebedrijf om precies te vertellen waar het probleem zat. Waarschijnlijk is de koppelomvormer slecht geworden en heeft de rest van de bak meegenomen in zijn falen was het verhaal. Er zat wel veel vervuiling door de gehele bak is mij verteld.

Het is een beetje een pechgeval. Het revisiebedrijf gaf nog aan dat de 5HP en 6HP van ZF overwegend probleemloze bakken zijn.

Link naar reactie
  • 7 maanden later...

Toch even aanhaken.

Gisteren mn Z4 3.0i automaat (92K km) opgehaald voor n ommetje tuffen.

Na 1 uur tufwerk t laatste stukje terug naar huis in sportstand over snelweg flink t gas erop. 15 km verder bij uitvoegen van de snelweg schakelde de bak soepel terug tot bijna stilstand maar de laatste terugschakeling naar de 1e versnelling ging met n doffe kloink. En bij t volgende stoplicht weer. Ik schrok er best van.

Zelf denk ik (en hoop ik) dat t met 15 jaar oude versnellingsbak olie te maken kan hebben.

 

Nog iets: Tijdens vakantie in italië afgelopen zomer bij 30+ gr Celcius en bak in P tot 3x toe bij wegrijden geel tandwiel waarschuwingslampje aan en geen vermogen, Motor uit even wachten en na starten was t lampje uit. 

 

Heb zelf t plan opgevat een afspraak te maken bij ZF delft...en bid ondertussen dat t niets bijzonders zal zijn en een olie / filter wissel soelaas zal bieden.

 

Iemand een beter idee?.

 

aangepast door Peterzzzz
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.