Ga naar inhoud

Verbruik koelvloeistof en witte rook uit uitlaat (lekke koppakking?)


kolsthoorn

Aanbevolen berichten

Altijd jammer zulke dingen, maar gelukkig word het opgelost!

 

Laat je ook direct de vanos reviseren?

 

Helaas zijn de cilinderkoppen bij BMW 6 cilinder altijd al gevoelig geweest.

Al is het bij de 24v minder gevoelig dan bij de 12v.

 

De M30 en M20 motoren hadden heel vaak een gescheurde kop.

 

Netjes warm rijden, zorgen dat het koelsysteem goed is en netjes af laten koelen als die echt warm is.

 

Na een lange snelweg rit op hoge snelheid laat ik de motor eerst altijd even een paar minuten stationeer draaien voordat ik hem uit zit als ik bijvoorbeeld moet tanken.

 

 

 

 

 

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie

@HUB Zover ik weet ontstaat dit door een verschil in temperaturen op verschillende plaatsen op de kop.

 

De garage gaf aan dat mijn waterpomp lekte en hun vermoeden was daarom ook dat dit de (mede)oorzaak zou kunnen zijn geweest.

Het zou dan kunnen dat er op de plaats van de lekkage lucht naar binnen komt waardoor er lucht in je koelsysteem ontstaat.

Aangezien lucht een stuk minder goed koelt dan koelvloeistof krijg je dus een verschil in temperaturen in je kop.

 

Dit is wat ik van de garage te horen heb gekregen en klinkt volgens mij best logisch.

 

Een aantal maanden geleden heb ik hem een keer 'uitgelaten' op de Autobahn in Duitsland dus wellicht dat de lekkage i.c.m. de hoge belasting de kop toen beschadigd heeft.

 

@Jan-Willem Het reviseren van de vanos staat niet op de planning (en dit zal ook niet iets zijn dat een garage direct meepakt met het vervangen van de kop verwacht ik).

Is dit iets wat normaal gesproken aangeraden wordt om te doen in een situatie als dit?

Ik heb eens gekeken naar de symptomen van een niet goed functionerende vanos en hier lijk ik geen last van te hebben.

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie

Als de Vanos nooit gedaan is met 150 k op de teller, dan wist ik het wel. De boel ligt nu uit elkaar, dat kan de 'kop' ook niet meer kosten.

Alleen jammer dat je dan na reparatie - er vanuit gaande dat ie anders/beter loopt dan voorheen- niet goed meer kan thuisbrengen of het nou de koppakking is of de Vanos is die de verbetering te weeg brengt.

aangepast door Horus
Link naar reactie
3 uur geleden zei kolsthoorn:

 

 

@Jan-Willem Het reviseren van de vanos staat niet op de planning (en dit zal ook niet iets zijn dat een garage direct meepakt met het vervangen van de kop verwacht ik).

Is dit iets wat normaal gesproken aangeraden wordt om te doen in een situatie als dit?

Ik heb eens gekeken naar de symptomen van een niet goed functionerende vanos en hier lijk ik geen last van te hebben.

 

Zelfs als je geen klachten hebt dan kan het als nog schelen.

Bij mijn enkel vanos was het verschil goed te merken, terwijl de motor voor de tijd ook al goed en soepel reed.

 

De rubbers die BMW gebruikt worden aangetast door de zuren in de olie.

 

Beisan levert hier revisie sets voor en die rubbers zijn van een beter materiaal gemaakt.

 

Je zou gek zijn als je het niet laat doen, want als toch al alles los ligt is het amper 1 uur meer werk.

 

https://www.vanosrepair.nl/beisan-systems-vanos-revisie-onderdelen/beisan-systems-dubbele-double-vanos-seals-reparatie-repair-set-kit.html

 

 

Link naar reactie

Revisie delen worden meestal kaal geleverd. Zelfs de draadeinden moeten vaak over geplaatst worden. De Vanos gaat er af, en dan er weer op. Maar het is zo mooi om even 6 of zijn het er 8 boutjes verder te kijken. Rubbers en anti rattle!

Link naar reactie

Met het vervangen van de waterpomp was toen ook gelukkig mijn wat hogere KVS-verbruik opgelost

 

In dien je zoals beschreven koelvloeistoflekkage krijgt en je heb het te laat in de gaten dan kun je door gebrek aan koeling hotspots krijgen welke materiaal spanningen kunnen veroorzaken .

Verschil in uitzetten materiaal en door vervorming (kromtrekken) van b..v. . een cilinderkop een heetdeel te. opzichte van een gekoeld deel van de kop kan de koppakking doorgeblazen worden en of er een breuk ontstaan bij de kop vaak in de buurt van een relatief heet deel bij tussen de kleppen. er ontstaat dan een breukje waar eventueel ook weer koelvloeistof of compressie druk weg kan lekken. (zie bougie verhaal van een mindere cilinder ) .

Natuurlijk zal bij een vloeistof lekkage niet altijd schade ontstaan als je het maar bijtijds in de gaten heb en je motor dan ook kunt behoeden voor oververhitting en of bij oververhitting langzaam laat afkoelen om extra materiaal spanningen te voorkomen.
Vandaar dat ik het niet verstandig vond om zonder goede oorzaak (het vervangen van een waterpomp ?? allen bij lekkage bij de pomp afdichting of defect  lager/schoepen) weer met een auto de weg op te gaan als je allerlei signalen krijgt dat er wat mis kan zijn met de koeling  (witte walm  uit de uitlaat , koelvloeistof  verlies zonder goede oorzaak en mayonaise kleppen deksel

Link naar reactie

 

@Jan-Willem De auto staat bij een universele garage.

 

@MNZ3M Zoals ik eerder al aangaf denk ik dat het wel eens zou kunnen dat de problemen zijn ontstaan tijdens mijn tripje naar Duitsland. Zover ik weet heb ik nooit zonder koelwater gereden maar mocht er inderdaad via de lekkage lucht het koelsysteem binnenkomen dan denk ik dat dit bij hoge belastingen van de motor allemaal wat nauwer komt en het misschien net wat eerder mis kan gaan. Ik ben het met je eens dat het er allemaal niet beter van wordt om er in te blijven rijden met tekenen van een lekke koppakking (of gescheurde kop blijkt nu) maar ik denk ook wel dat als je deze symptomen begint te zien je eigenlijk al te laat bent en het grootste leed al geschied is.

 

Ik heb zelf nog even op internet gekeken en zie dat er al snel een paar honderd euro gevraagd wordt voor het reviseren van de (dubbele) vanos (http://autoserviceprocar.nl/vanos-revisie/).

Als ik dan kijk naar het verschil tussen het alleen reviseren en het ook in- en uitbouwen, dan praat je over ongeveer €150,00.

Aangezien ik momenteel geen problemen heb die erop kunnen duiden dat de vanos slecht wordt/is ga ik hem daarom ook maar niet laten reviseren.

Dan betaal ik liever die €150,00 extra tegen de tijd dat het een keer echt nodig blijkt te zijn (om te voorkomen dat je nu dingen gaat vervangen die nog prima in orde zijn).

Wat dat betreft kun je natuurlijk aan de gang blijven wat betreft het vervangen/reviseren van onderdelen in de motor.

Zoals ik al aangaf weet ik niet precies wat de geschiedenis van de auto is geweest voor de ±30.000 km die ik er nu mee gereden heb. De kans bestaat natuurlijk dat dit al een keer gebeurd is.

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie

Correctief onderhoud noemen ze dat, de rede waarom je nu aan een hele dure kop reparatie zit.

 

De vanos seals zijn nog wel goedkoper te krijgen dan via vanosrepair.

Het belangrijkste is dat er een viton rubber word gebruikt, wat beter is dan oem BMW.

 

Elke BMW specialist had jou geadviseeerd om de vanos mee te pakken, maar universele garages kunnen vaak ook niet alles weten.

 

Het is echt zo weinig werk meer aangezien alles toch al los ligt.

 

 

Link naar reactie

@Jan-Willem Volgens mij is correctief onderhoud juist dat er zaken vervangen/gerepareerd worden a.d.h.v. klachten of constateringen. Ik zou dit eerder onder de noemer preventief onderhoud gooien.

Heb vanochtend nog even de garage opgebeld om naar de voortgang te vragen en kreeg te horen dat bijna alles weer in elkaar zit en ik hem waarschijnlijk in de loop van de dag kan gaan ophalen (dit zal dan morgenochtend worden).

Had ik besloten om de vanos toch te laten doen dan was dit nu daarom denk ik ook al te laat geweest.

Wel leuk dat je zo weer wat leert over die vanos, had er tot nu toe nog niet veel over gelezen.

Link naar reactie

correctief onderhoud is pas iets maken als het kapot is.

 

Dus stel je rijd net zo lang door met een distributie riem tot dat die knapt.

Dan heb je veel meer gevolg schade dan wanneer de distributie riem preventief vervangen was.

 

Maar goed jou auto jou feestje, het scheelt dat een kapotte vanos geen ernstige gevolg schade heeft.

 

Mooi dat je weer lekker kan rijden dit weekend! 

 

 

Link naar reactie

@Jan-Willem Ah, ik zie dat ik je opmerking in je vorige bericht verkeerd gelezen had. Ik snap je punt.

 

Van het weekend inderdaad maar lekker een stukje rijden (zou een graad of 16 moeten worden :cool:).

Nu hopen dat het een beetje droog blijft, kan het kapje misschien ook nog even open.

 

Ik houd jullie op de hoogte.

Link naar reactie

Gisteren mijn ZZZ opgehaald bij de garage. Doorgereden naar Bo-rent om mijn huurauto terug te brengen en daarna weer naar huis.

Gedurende de hele rit heeft hij prima gereden (zoals vanouds). Wat dat betreft merk je er niets van dat er nu een andere kop op zit.

 

Na bij Bo-rent aangekomen te zijn even gekeken in het motorcompartiment en even onder de oliedop gekeken naar sludge.

Tot mijn verbazing zat dit nog steeds onder op de dop. Ik had eigenlijk verwacht dat de garage dit bij het verversen van de olie even schoongemaakt had maar blijkbaar niet.

Nadat ik thuis aangekomen was (na een stukje snelweg gereden te hebben) heb ik nog eens onder de oliedop gekeken en tot mijn vreugde viel me op dat de sludge vrijwel volledig verdwenen was!

Het lijkt er op dat het kleine stukje met snelheden tot 60 km/h niet voldoende waren om de sludge weg te spoelen maar het stukje snelweg blijkbaar wel.

Ik heb de dop nu helemaal schoongemaakt en ga het over een paar dagen nog eens controleren.

 

Vandaag even druk in de weer geweest om hem binnenin weer helemaal schoon te maken (was hij wel weer aan toe).

Voor het eerst ook de stoelen eens ingevet en daarbij even het kapje opengedaan en naderhand weer dicht gedaan.

Tot mijn schrik zag ik dat ik ineens een flinke scheur in mijn achterruit had zitten... :angry:

l1W6EFuwsqL24QJBC6HQ1bRd88RFcFwS151BDoK-

 

Dit is de eerste keer dat ik het kapje opengedaan heb sinds de start van de winter, dus misschien dat het daar iets te mee te maken kan hebben.

Ik weet ook niet hoe lang zo'n ruitje normaal mee gaat maar het zou best kunnen dat hij in de 15 jaar dat mijn ZZZ rondrijdt nooit vervangen is (als ik zo de krassen op de achterruit bekijk).

Als ik het kapje open doe leg ik er altijd een zacht deken tussen om krassen tegen te gaan maar volgens mij is dit door een vorige eigenaar niet gedaan.

Heb het momenteel maar even aan beide kanten afgeplakt met tape om het in ieder geval waterdicht te houden:

DhkIiLgZSXDWrLz-AHBKvbfijVW60GZAipdu1pbu

 

Ik kwam een how-to van Ad Kusters tegen om dit zelf te doen dus die maar eens even doorlezen en op zoek gaan naar een nieuw achterruitje (iemand misschien een goede (web)shop?):

http://www.adkusters.dsmynas.com/Website mynas/BMW Z3 handleidingen/Z3 how to - Achterruit vervangen.pdf

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie

@Jan-Willem Thanks voor de link.

Nou, ik heb aan de binnenkant gekeken en ik zie daar wel een rits zitten rondom de achterruit. Echter zie ik geen ritsaansluiting met een hangertje waarmee je hem zeg maar kunt los ritsen (misschien dat dit anders werkt?).

 

Kwam net een video tegen waarin het goed zichtbaar is hoe de achterruit vervangen kan worden: 

 

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie
Als de ruit koud is is het zo gebeurd,  bij mij ook een paar weken terug met openen van de kap ik heb via ebay duitsland een ruit besteld bij deze firma in duitsland prima kwaliteit en snel erin kunnen zetten met duitse montage handleiding. 
Deze was 120 euro +16,50 verzend hebben ook een andere kleur .,snelle verzending
Hier in nederland zijn ze een stuk duurder maar er zijn ook bedrijven hier die ze er voor je inzetten net wat je wilt.
even knippen en plakken op ebay of google   Motorrad-Sattler
Link naar reactie

@Mark1bn7 Mooi dat je hem rechtstreeks uit Duitsland hebt kunnen bestellen.

Kwam hem na zoeken inderdaad hier tegen (ook nog eens 20 euro goedkoper): https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-Z3-Cabrio-Heckscheibe-Flexglas-/272283513884

Kan daar echter niet veel over de specificaties van de ruit vinden (bijvoorbeeld de dikte).

Kwam er namelijk achter dat er ook veel imitatie wordt gemaakt waarbij de ruit wat minder dik is.

 

Deze kwam ik zelf tegen: https://www.cabriowebshop.nl/cabrioletkappen/bmw/z-3/achterruit-z3-origineel-bmw

Of bij de firma die @Jan-Willem al aangaf: http://www.cabrioservicememelink.nl/achterruit-bmw-z3-origineel-inclusief-montage.html

Als ik het prijsverschil zie tussen de originele (±165 euro) en de 'economy' (±140) dan zou ik toch eerder voor de originele gaan.

Link naar reactie

@Mark1bn7 Ik zie nu ook op de foto van de eBay link die ik stuurde dat het niet gaat om een Wopavin ruit.

Wat ik begrepen heb is dat standaard de Z3's geleverd zijn met Wopavin achterruiten en Rhenoglas eigenlijk niet past omdat deze 0,5 cm mist in de hoogte:

Afbeeldingsresultaat voor wopavin bmw

Ik begrijp niet zo goed waarom er zo'n klein verschil bestaat aangezien hier alleen maar misverstanden door ontstaan.

 

Voor de geïnteresseerden, je kunt het type ruit hier vinden mocht je dit nog niet tegengekomen zijn:

Afbeeldingsresultaat voor wopavin bmw

 

Heb uiteindelijk een "originele" ruit besteld via cabriowebshop.nl (https://www.cabriowebshop.nl/cabrioletkappen/bmw/z-3/achterruit-z3-origineel-bmw) en heb deze gisteren binnengekregen.

Ook dit is een Wopavin ruit maar het viel me op dat het BMW logo boven de tekst "Wopavin" mist, dus het lijkt me eerder originele kwaliteit dan echt origineel BMW.

Vandaag even gebeld en het blijkt dat deze ruiten dus niet origineel BMW zijn maar wel in dezelfde fabriek gemaakt worden en daarmee ook dezelfde kwaliteit / eigenschappen hebben.

Volgens de man staat het BMW logo er niet op omdat dit niet toegestaan is als het niet via de BMW dealers verkocht wordt.

Aangezien de prijs op http://www.cabrioservicememelink.nl exact hetzelfde is, vermoed ik dat dit dezelfde ruit betreft.

 

Hier nog een foto van de nieuwe ruit:

B-rnVeiheSO9AWHQ7dL1oFb0J1CnFURw6UivcmMJGsC4-pHz24g1tcFqyZl81jP92stE4if7wtAJiQP1e2QUDmc-qXTvWlwIpuLEAwBLFmc9JHml20yaZ0nTmINRxtwYWevFQPtMaNXcy-mu4I44maQJspodr83ZPzw90teC4_nhK6yZRqzNMSXLqsiaxSpl0ro0YQXN-l3WjXbgWhXOw7U7Tw8nFMh6pmnzJN9Ewrb4J7LbcJJSxq0wQCkYO1w45xK5hf-fCQ9WNqyPVq7dsos8L6siUKIenLqNQLJQ0oicAWARWBan0zDM6QZc33yB6p_o3VBPdRTmiLKWBOQDbCsvTZ1CLBJEpTzWnizqpCZj5nJ834gzFUTgdpWehCKCogNzOAPcgFUMMrMDH5raD2uV1VPtXh0sLONUgc8rUvhXJPadKUYSLIFWNTCB5fKwU-uS2wPKGRV82TklcjOvmzbPA1NHnIRzwJlibk5Ffx8vM9csU0_O_BQfiBsv7Cgzz1bhnV0CWaBWIzu6n7nMl2oV8UDsWlDQFEsTSv3IS037ZomGwMNsv2Fl-5y7IjIY23O0MAFL6QNxaJERSsAiTi54APTblItCKMUU65-2=w1266-h949-no

 

Aangezien het weer zich er de komende tijd nog niet echt voor leent wacht ik nog maar even met het vervangen van de achterruit.

Mijn huidige ruitje is in ieder geval waterdicht en door de doorzichtige tape is het ook niet storend.

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.