Ga naar inhoud

Front Lower X-Brace Reinforcement for Subframe


HUB

Aanbevolen berichten

Ik heb Z3's met en zonder die crossbrace gezien, maar of dat is omdat ze af fabriek met/zonder geleverd werden?

(alternatieve theorie: beschadigd door bijv. verkeersdrempel en daarom gedemonteerd)

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=CJ33-USA-07-1997-Z3-BMW-Z3_28&diagId=41_1628#51718410212

 

Volgens RealOEM zijn er meerdere onderdeelnummers die - schijnbaar - uitwisselbaar zijn:

http://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id=CJ33-USA-07-1997-Z3-BMW-Z3_28&mg=41&sg=10&diagId=41_1628&q=51718410212

 

Die verschillende onderdelen hebben - weer volgens RealOEM - allemaal verschillende gewichten, met ruim een kilo verschil tussen de lichtste en zwaarste.

Wat die gewichten je niet vertellen is of de lichtste van 't stel net zo torsiestijf is als de zwaardere exemplaren...

Link naar reactie

^ nieuwsgierig: ontbreekt die brace bij jouw Z3?

Zo ja en ben je er naar op zoek, dan zou ik dichter bij huis kijken...

 

Tegen de tijd dat Turner 'm verzonden heeft (een weerzinwekkende $97) en de douane hier 'm heeft vrijgegeven (+/- 30% over aanschaf PLUS verzendkosten, dus nog eens rond de 100 dollar) is dat een duur onderdeeltje geworden. :1315_thumbsdown_tone1:

 

Plaatjes van het Turner-onderdeel suggereren dat het - vrijwel - identiek is aan het reguliere (dus: niet BWM Motorsport) onderdeel.

RealOEM's vermelding doet me vermoeden dat 't onderdeel nog gewoon bij de dealer te krijgen is, die zou je dus ook kunnen bellen voor een prijsindicatie.

En als 2e hands goed genoeg voor je is kan je ook op prima op eBay etc. terecht; ik kon er zo een paar vinden aan onze kant van de Atlantische Oceaan...

Link naar reactie

Er zit een brace onder onze auto maar ik heb geen idee welk type/versie. Ik wil een brug tussen de schokbrekertorens plaatsen en kwam tijdens de oriëntatiefase genoemde X-Brace tegen. Het lijkt me evident dat een combinatie onder en boven het blok langs essentieel is voor het resultaat.

aangepast door HUB
Link naar reactie
44 minuten geleden, HUB zei:

...brug tussen de schokbrekertorens plaatsen...

Kan ik je aanraden, en ik vermoed dat je daar meer van merkt dan de onderste brace te vervangen.

Voorste draagarmrubbers upgraden naar M-kwaliteit is ook een relatief betaalbare modificatie voor een 'steviger' wegligging.

 

Voor veerpootbruggen is er keus te over, met Wiechers als waarschijnlijk de meest betaalbare en - maar niets zo subjectief als smaak - Innoparts de fraaiste opties...

 

4804555429_41d45fe321_z.jpg

 

4804556325_0dce3f0384_z.jpg

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, HUB zei:

...waarom niet ook achter?

 

Ieder rubber vervangen (want waarschijnlijk niet meer helemaal fris met +/- 20 jaar oud) zal verbetering brengen, maar tenzij een ander rubber bovenmatig versleten is zal er niets zo veel verschil maken als een 'dicht' M-rubber als vervanging van het spelingsgevoelige 'open' OEM rubber voor de voorste draagarm.

 

Er is niets dat je tegenhoudt ook de achteras aan te pakken. ;-)

Maar... Houd er rekening mee dat niet iedereen gelukkig wordt van een upgrade van de andere rubbers naar bijv. Polybush.

Veergedrag wordt daarmee meer 'kart' en minder 'comfort', en dat is niet iedereens kopje thee. 

Die M-rubbers zorgen vooral voor een directer stuurgevoel., zonder dat ze het rijcomfort ingrijpend veranderen.

 

50 minuten geleden, HUB zei:

Kun je me zeggen welke rubbers er dan in aanmerking komen?

 

Die M-rubbers komen op positie A in het diagram, de paarse (Polybush, gok ik) rubbers in de 2e foto.

 

Als je de boel grootschaliger wilt aanpakken: Meyle heeft in hun 'HD' lijn verbeterde/robuustere componenten voor je voorwielophanging.

Draagarmen met betere fusees als belangrijkste feature en - als ik me niet vergis, die mod op onze Z3 dateert van jaren terug - pendelsteunen/spoorstangen.

Zie ook dit topic: 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Op 31-8-2017 om 16:17, pimgmx zei:

PS: op die tweede foto die je postte kan je mooi zien waarom het originele (symmetrische kruisvorm) ontwerp is gewijzigd.

In de foto zie je de asymmetrische 'upgrade'-versie, die ervoor zorgt dat de carterplug goed bereikbaar is.

 

Dat zal ik in gedachten houden. Het lukt me niet een redelijke foto te maken van de onderzijde maar het lijkt er op dat er al een asymmetrische onder zit.

aangepast door HUB
Link naar reactie

Een  veerpootbrug is om te stijfheid van de carrosserie te vergroten .(eveneens  de die crossbrace  stijfheid subframe vergroten)

Draag arm rubbers zorgen voor de scharnierende beweging als gevolg van veerweg en stuur geometrie en bij slijtage krijg je speling en dus verminderde stabiel weggedrag  en of stuurgedrag (veiligheids punt)

De veerpoot brug zorgt voor een sportiever weg gedrag omdat de carrosserie minder tordeerd . . (in vergelijking met een b.v. Coupe)

 

Zij dus 2 verschillende onderwerpen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.