Ga naar inhoud

Veerpootlager vervangen z4, wie kan ons op weg helpen ?


Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Onlangs mijn z3 vervangen door een z4 2.5.  Ik heb de z4 laten keuren door mijn garage. Het enige wat op korte termijn vervangen moest worden waren de veerpootlagers achterkant.

Om bij de schroeven van de veerpootlager te komen moet je waarschijnlijk de bekleding onder het cabriodak  verwijderen.  Samen met mijn zoon hebben we zitten kijken hoe we dat zouden kunnen doen. Maar helaas we komen er niet uit.  Voordat we de hele auto gaan demonteren, toch maar aan de knappe Z4 koppen van ons forum vragen waar we moeten beginnen.

Dus bij deze mijn vraag "wie kan ons een stukje op weg helpen"    

 

veerpoot-lager-achteras-l-r-21091-400x400.png

Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

moet die juist niet van onderaf worden gedemonteerd ? dus modderkuip eruit ( niet zo heel lastig) en dan los halen. lijkt mij dat ze voor zoiets bij BMW niet nog eens de cabriokap willen demonteren. miss kan iemand met de TIS bij de hand even kijken of mijn bewering klopt ?

Link naar reactie

Ik zie in TIS, dat je eerst de cabriokap moet sluiten. Dan moet je de beweegbare bodem in de kofferruimte uitbouwen. 'Boden nach hinten ausfaedeln'. Ik begrijp dat de knoppen voor de bodem in de onderste stand moeten staan; dan kan je de bodem met de hand omhoog drukken (Verdeckkastboden nach oben aus Aufnahme ausklipsen). Aan beide zijkanten zit de bodem 2x vast geklikt; daar moet ie los.

Daarna kan je bij de bekleding komen die met twee boutjes/schroeven en een splijtnagel vast zit. Die moeten er uit om de bekleding te kunnen verwijderen. Dan zou je de  boutjes/moeren in beeld moeten hebben.

Link naar reactie

Dankjewel Horus en Lightning 87 voor de snelle reactie.

Dit type kan niet vanuit de wielkast losgeschroefd worden. Maar de oplossing vanuit de kofferbak gaan we proberen.

Dat klikt niet zo moeilijk.

Ik heb nog even naar de betekenis van ausfaedeln  gegoogled en dat was verwijderen/loskoppelen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Dankjewel,

Link naar reactie

Ja, hoedenplank moet eruit.

Is op zich wel te doen, het lukte mij ook.

Het is wel handig om hiervoor de handleiding van TIS te hebben.

 

Deze steun moeten wel van onderuit erin gezet worden, maar je moet dus de moertjes vastdraaien vanuit de kofferbak.

Je kan de constructie verstevigen door verstevigingsplaatjes te monteren zoals die in een z3 zitten (die monteer je dan in de kofferbak over de draadeinden van de schokbrekersteun, en daarna dus de moertjes erop)

Onderdeeltje 16:

http://bmwfans.info/parts-catalog/Z3-Roadster/Europe/Z3_2.8-M52/browse/rear_axle/single_components_for_rear_spring_strut/

 

 

Link naar reactie

Lijkt mij van niet.

Ik heb geen hoge pet op van amerikanen in het algemeen (en hun sleutelpraktijken) en het voelt zó lekker als mijn gevoel weer eens bevestigd wordt op youtube :lol:

Hij heeft de bmw werkplaatsinstructie in ieder geval NIET doorgelezen (en waarschijnlijk heeft hij zoiets nooitgedaan).

 

Hij maakt 2 fouten en 1 ding doet hij anders (niet extreem van belang).

Ik ben benieuwd wie die fouten eruit haalt :)

 

Link naar reactie

Hij legt de extra platen onder het chassis i.p.v. dat het chassis tussen de beide platen komt. Pakking uiteraard op de onderste (zwarte) plaat met de bouten. dan de schokdemper plaatsen en extra plaat aan de binnenzijde erop en daarna de moeren lijkt me. Excuus als ik fout zit! Wat ik ook zie dat een bescherm buis (zwarte) met een barst erin wordt herplaatst. Lijkt me niks.

En de manier waarop de onderste bout van de schokbreker bij de wielophanging wordt los gedraaid past me niet. Hij breekt zo ongeveer uit! Ik zou het wiel eerder ondersteunen.

Link naar reactie

Ja dat verstevigingsplaatje moet idd aan de binnenkant van de kofferruimte. Vanaf de onderkant heeft de steun al voldoende oppervlak maar bij uitveren drukt de veer (en de dempingskracht van de schokbreker dus) compleet op die 2 binnenste m8 boutjes. Af fabriek zit daar geen verstevigingsplaatje, dus is het in principe geen probleem, maar wil je iets verstevigen (bijv. vanwege stuggere dempers of veren (= ook meer uitveerkracht) dan moet dat plaatje aan de binnenkant.

Wat hij anders doet dan bmw TIS is idd het verwijderen van de hoedenplank, Hij wipt de clipjes zijdelings eruit (dus op het punt waar het clipje scharniert op het liftmechanisme), maar BMW TIS stelt dat je dat clipje aan de bovenkant van de hoedenplank kan losclippen. dus zijkantjes indrukken en dan vallen ze eruit.

 

Grootste fout die hij maakt is dat hij de onderste schokdemperbout vastdraait terwijl het wiel in de lucht hangt, dus in uiterste uitveerstand.

Dit moet echter altijd gebeuren met de wielophanging op rijhoogte (dus het indraaien kan wel maar het laatste stukje aanspannen moet met de wielen op de grond).

Het onderste rubber in de schokbreker kan namelijk niet goed (of helemaal niet) draaien en als je het in de uiterste uitveerstand vastdraait betekend dat dat het rubber altijd onder spanning zal staan als de auto gewoon op z'n wielen staat.

Dit zal tot gevolg hebben dat het rubber voortijdig/versneld zal gaan scheuren tgv materiaalmoeheid, en dit is een veel gemaakte fout voor montage van ophangrubbers in het algemeen.

Veel ophangrubbers zitten vast (statisch) aan de ene kant van een onderdeel en aan de andere kant van een onderdeel (dus bijv. de draagarmkant aan de ene kant en de boutkant aan de andere kant). Als de mogelijkheid daarvoor bestaat moet het altijd zodanig vastgedraaid/gemonteerd worden dat als de auto normaal op z'n wielen staat de spanning in het rubber minimaal is. Dit is een vrij algemene regel en weet elke monteur (of zou het moeten weten).

Daarom is het lezen van een werkplaatshandboek zo belangrijk: het staat er gewoon in (bij het monteren van een achterschokbreker op een z4...), dus een kwestie van lezen.

 

Je hoeft niet alles te weten, je moet alleen weten hoe je jezelf goed kan informeren.

 

Een amerikaan op slippers v.s een werkplaatsinstructie van een fabrikant.:sCo_chinscratch:

(en zelfs dan kunnen er dingen foutgaan)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

De veerpootlagers zijn vandaag vervangen. Met alle instructies on dit topic ging het prima. Ook het loshalen van de beweegbare bodem in de kofferruimte ging goed. Je kan deze niet zo maar lostrekken. Per kant zitten er 2 klemmetjes die je bij elkaar moet drukken en daarna eruit kan wippen. ( Er weer later opmonteren ging wat lastiger.)

Daarna kunnen de boven/zijkanten losgeschroefd worden, en kom je bij de rubber afdichtkappen. Die zijn als het ware in het midden "voorgescheurd"zoals in het filmpje. Je kunt de schroeven van de veerpootlager dan makkelijk bereiken en losschroeven.  De rest gaat vanzelf.

Ik zal wat foto's maken en dan aan dit topic plakken.

 

Allen hartelijk bedankt.

Martin van Mourik

 

  

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.