Ga naar inhoud

MFL knoppen op stuur inbouwen


Markyway

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

Ik ben al een poosje aan het speuren naar de mogelijkheid om mfl knoppen op het stuur van mijn z3 QP in te bouwen. Ik heb reeds een setje knoppen bemachtigd maar kwam er bij het openhalen van het stuur achter dat de sleepring van mijn stuur geen kabeltje bevat voor de MFL knoppen. Nou is er een methode bekend waarbij een sleepring van een E39 gebruikt wordt om de MFL knoppen werkend te krijgen. Helaas heb ik een 2nd stage airbag op mijn stuur zitten en past de E39 sleepring (volgens mij) niet op een 2nd stage airbag.

 

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem? Kan ik het werkend krijgen? En welke onderdelen- en aanpassingen zijn  hier voor nodig?

 

Groet,

 

Mark

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 4 maanden later...

Ola!

ik heb dit gisteren gedaan. Ik zoek nog wel mooiere knopjes eigenlijk (dus als je niet meer wilt, dan neem ik ze graag over)

hier ook goede beschrijving trouwens: link

je regelt een oude E38 of E39 sleepring (7-polig) bij Cars en Parts in Delfzijl (zoek maar even op markplaats) voor een paar tientjes of je zoekt verder. Ik weet dat hij er veel heeft liggen want heb er net 1 gekocht :-)

Je kunt de sleepring 1 op 1 vervangen met de huidige. In die operatie, vervang je ook de knopjes.

Daarna heb je 5 draden achter je stuur waar er eerst maar 2 zaten; de stekker aan de auto kant is al wel breed genoeg. Aan die kant kan je dan verder werken naar radio en cruise control. Stuur is dan geregeld.

nu moet je OF een Professional RDS of CD43 radio hebben en dan doen de knoppen het meteen als je de witte draad verbind met pin 7 op de radio. Daar zit bij een standaard Z3 overigens geen plug voor in de stekker dus daar moet je nog wat op verzinnen dan.

Er zijn boze tongen die beweren dat je perse de BE2455 Prof RDS moet hebben, maar ik weet nu dat dat niet uitmaakt. De BE2450 doet het ook gewoon.

Verder moet je voor de Cruise control-knoppen, een demultiplexer/demuxer maken om de aansturing in de Z3 na te bootsen. (of een E39 (<1998) Cruise control inbouwen maar dat is een shitklus). Deze meneer beschrijft hoe dat moet.

 

Ik heb de draad al gelegd naar de radio (ik heb de Prof RDS) en moet de demuxer nog bouwen, maar de conversie op je stuur is kinderspel. Google gewoon even op E36 replace slipring en je bent er.

 

IMG_0862a.jpg

untitl1ed.jpg

untitled.jpg

IMG_0908_thumb_PNG_1a7abc81f48721becfa1610bb2ee53ea.jpg

aangepast door DutchSpace
draadje naar radio zit er nu al in ! en het is geen demultiplier maar een demultiplexer natuurlijk
Link naar reactie

ow ja, je moet ook een geschakelde 12 volt naar de extra draden achter je stuur leiden, De toeter krijgt namelijk een eigen 12 Volt (net als de airbag; AFBLIJVEN van die gele draden), maar de knoppen hebben een aparte voeding nodig.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.