Ga naar inhoud

Drijfstanglager kapot


rmassuger

Aanbevolen berichten

  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ja meer kapot of geen olie bijgevuld....

Dus wellicht ook nieuwe krukas etc.

Het is in ieder geval iets waar niet 'effe' een antwoordje op gegeven kan worden. en al helemaal niet zonder veel meer info.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik denk dat het tikken van de motor eerder iets met kleppen en of stoters  kan zijn  (kleppen stel mechanisme)

Een drijfstang lager gaat stuk en volgens mij als deze ooit tikt gaat het dan ook vrijwel gelijk echt stuk en niet een beetje met een getik als voor aankondiging. Kikken is speling en dan komen er zulke krachten vrij dat er gelijk wat gaat afbreken .

Met grote motorschade als gevolg een drijfstang welke los breekt enz

Link naar reactie
12 minuten geleden, MNZ3M zei:

Ik denk

 en volgens mij

Hmm ,kan soms nog verbazend  lang aan hoor,vorig jaar hadden we een bootje voor de wal met een daf 575 die behoorlijk hard tikte (drijfstanglager for shure) en die heeft nog gewoon een tijd in die boot staan draaien,uiteindelijk wel kapot gelopen hoor maar dat kwam ook doordat er gevaren was zonder olie in het carter.......

 

 

Link naar reactie

Ja zonder olie gaat het in elk geval erg snel , echter het alarmerend tikken van de kleppen was waarschijnlijk een voor aankondiging dat er iets droog stond want de kleppen hoor je meestal  als  eerste tikken blijkbaar heb je in elk geval zolang gewacht en geluisterd  tot de motor vanzelf stopte en vast liep.waarna je constateerde wat er allemaal kapot was gelopen. Dat waren vast niet de kleppen die de motor fataal deed stoppen (daar heb je er teveel van ) en eentje meer of minder doet een auto motor niet direct stoppen echter wel slecht stationair en of onrustig lopen.met eventueel een behoorlijk getik.

Laat je auto maar eens zonder olie draaien dat hoor je snel genoeg beginnen met de kleppen en gegarandeerd dat hij uiteindelijk stopt op basis van een uitgelopen drijfstang lager en of uiteindelijk gebroken krukas o.i.d.

Link naar reactie

Drijfstang lagers speelde toch alleen bij de s50 motoren (z3 M), daar moesten ze toch rond de 80k preventief vervangen worden, de mijne zijn vervangen bij 140k en je zag alleen wat aan lager 1 en 6......

 

geen olie is natuurlijk altijd fout, vandaar die peilsto toch...,

Link naar reactie

Normaal gaan (tegenwoordig) drijfstanglagers alleen kapot in bijzondere omstandigheden. Geen oliedruk, verkeerde olie of extreem hoge km stand.

Tenzij idd dat motortype daarmee een structureel probleem heeft (zie je tegenwoordig vooral bij extreem hoogtoerige motoren, niet alleen bmw (s50/s54/s65/s85), maar ook honda's en misschien ferrari's etc, al maken die vaak weinig km's)

 

Maar bij die z3 kan natuurlijk ook wat anders tikken dan drijfstanglagers en dat de eigenaar denkt dat het drijfstanglagers zijn. Als ie dan heel goedkoop is, kan het een koopje zijn.

Vaak is het schadebeeld van drijfstanglagers dat het tikken erger wordt bij hogere toeren. Dus vaak hoor je bij stationair draaien nauwelijks iets, maar als het toerental boven 2k oid komt, het tikken opeens heel duidelijk wordt.

Dit is bijv. een extreem voorbeeld:

 

Dit is ook een interessant testje om diagnose te stellen, dus of het een drijfstanglager is en welke het is (maar ik kan me voorstellen dat dit niet altijd werkt)

 

Maar dit zijn dus wel behoorlijk extreme voorbeelden, als je motor zó tikt koopt zelfs een leek 'm niet meer :wink:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ja als het fout gaat, gaat het ook gelijk erg fout dus dat kan je beter voor zijn.

Lagers vervangen is 1 ding, maar als het zo gaat tikken, dan heb je waarschijnlijk ook een nieuwe krukas nodig. Dat is zowel een stuk duurder in onderdelen als in manuren.

En als het vastloopt kan ook je drijfstang breken. Dan heb je een nieuw blok nodig.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Injectoren kunnen overigens ook behoorlijk tikken.

 

Als je de drijfstanglagers verdenkt, zou je de krukas kleine beetjes kunnen verdraaien met een lange schroevendraaier in het bougiegat (of een klein cameraatje. Zie je vanzelf de speling.

 

Wat Guido zegt, getik van versleten drijfstanglagers hoor je vooral onder belasting, niet zozeer bij stationair.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.