Ga naar inhoud

verwarmde stoelen en cruise control


Aanbevolen berichten

Mogge Z3 mannen

Sinds kort int trotse bezit van een fraaie zilvergrijze Z3 1.9i 2001.

In een verliefd moment gekocht maar later realiseerde ik mij dat het ontbreken van verwarmde stoelen int voor-en najaar minder prettig is, vandaar mijn vraag:

Hoe pak ik het aan om daar verwarmde stoelen in te krijgen (zwart) en aangezien ik in Zeeland geboren ben vind ik de kosten daarvoor ook niet onbelangrijk.

Idem voor de cruise control maar dat vind ik minder belangrijk dan de stoelen.

Groet  Balto

Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Twee opties: 

  • óf 'retrofitten' in je huidige stoelen, middels BMW onderdelen of een aftermarketsetje: stoelbekleding loshalen, matjes met verwarmingselementen er in knutselen, stoelen weer in elkaar zetten, bekabeling + schakelaar aansluiten
  • óf transplanteren: op zoek naar donorstoelen mét verwarming en die (plus de schakelaars) 1-op-1 overzetten, waarna je je oude stoelen verkoopt. Van te voren wél even checken of de bekabeling er al ligt! De meeste Z3's hebben een kabelboom waarin ook in bestekkering voor niet-aanwezige opties is voorzien, ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of dat ook voor de stoelverwarming geldt.

Beide scenario's zijn een mooi excuus om meteen de - ongetwijfeld versleten - dempingsrubbers van de stoelspindels te vervangen... :book:

Link naar reactie

Dat van die verwarmingsmatjes is een gouden idee, mijn huidige stoelen zijn verder perfect.  :clapping:

Kga op zoek naar een mannetje die dat voor me wil doen en in een worst case scenario moet je zelf dikke bedrading aanleggen.

Dempingsrubbers; ok opletpunt.

Heel erg bedankt.

Link naar reactie

Hr Pimgmx gaf als geweldig idee om verwarmingsmatjes onder de bekleding te plaatsen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Kheb nu fraaie lederen stoelen en wil dat graag zo houden. Zit de bekleding aan het schuim gelijmd of kun je het er zo afnemen en het verwarmingsmatje er tussen schuiven?

Link naar reactie

Ik heb twee sets stoelen uit elkaar gehad en opnieuw in elkaar gefrunnikt.

Aan mijn huidige M-stoelen kan je niet zien dat ze uit elkaar zijn geweest...

 

De bekleding zit NIET gelijmd, maar zit met stalen ringen en staven (bestaan vast vaktermen voor) vast aan schuim/frame.

OEM verwarmingsmatten zitten wél gelijmd, maar dat is voor jou een niet-relevant probleem natuurlijk!

Link naar reactie

aha, the plot thickens!

Welke schakelaars heb jij daarna gebruikt? De bijgeleverde- of de originele BMW schakelaars?

Igv bijgeleverde; pasten die direkt of was daar nog enig vernuft voor nodig?

Kheb een grote BMW sloper benaderd voor originele schakelaars maar heeft nog geen antwoord gegeven.

Is er evt hier int noorden een hobbyist, met ervaring in dezen, die mij (tegen betaling) hiermee wil helpen?

Link naar reactie
38 minutes ago, Balto van 't Hof said:

Welke schakelaars heb jij daarna gebruikt?

Ik heb voor de 'stoeltransplantatie' gekozen, en hoefde me daar dus geen zorgen over te maken: alles zat al op z'n plek...

 

Waarom dan toch de bekleding eraf?

Omdat ik een stel mooie M-stoelen gekocht had uit een RHD-donor moest van beide sets de bekleding 'even' open om wat dingen om te zetten... :rolleyes:

 

 

Link naar reactie

^ Hier zijn eventueel de originele schakelaars te krijgen, 20 euro pst. 

https://www.dparts.com/onderdelen/159/Schakelaar

Vraag me alleen af of het mogelijk is om een "universele" verwarmingsmat " aan te sluiten op de standaard aanwezige bedrading onder de stoel.

Ik zou kijken of er bij de dealer nog aan matten kunnen komen. Eventueel matten van een M stoel plaatsen, en de stof op maat knippen ( niet door de draden heen)

Er zit naast een plus en min volgens mij ook een soort signaaldraad die aangeeft of er iemand op de stoel zit. Weet uit ervaring dat er drie draden voor de stoelverwarming zijn.

 

V.w.b. een cruisecontrol achteraf inbouwen OEM zijn er ook diverse mogelijkheden, maar op het forum staat er heel veel over. Het een en ander is namelijk sterk afhankelijk van de voorbereiding ( al of niet aanwezig) en of je elektronisch gas heb. Als je niets voorbereid heb en het geen elektronisch gas is, is het achteraf inbouwen te doen, maar wel een hele klus. Een compleet set van E36 incl bedrading past namelijk ook in de Z3.

 

 

aangepast door Blackwwz3
Link naar reactie

De primaire vraag is (en is m.i. beantwoord door pimgmx) of je uberhaupt universele matjes tussen het leer en het schuim kunt krijgen met behoud van fraaie vormgeving.

De volgende puzzel is gebruik je de schakelaar van de geleverde matjes (past natuurlijk nooit niet in het dashboardgat) of frutsel je originele BMW schakelaar erin, wellicht dan de stekkertjes demonteren en de draden op elkaar pas maken.

Die 3e draad, zou dat een thermostaatdraad kunnen zijn zodat onze hammetjes niet verbranden? Misschien heb je sowieso 3 draden nodig omdat er meestal 2 verwarmingsspiralen in een matje zitten, de 1e is voor stand 1 en de 2e verwarmen de beide spiralen, dus dan heb je daarvoor alleen al 3 draden nodig.

Waarom is dat bij een facelift lastiger?

Overigens heb ik Dparts afgelopen zondag benaderd voor de schakelaars maar hij reageert (nog) niet.

Link naar reactie

Gebruiken van BMW-schakelaars op de aftermarket-matjes is een beetje een gok: 't kan zijn dat 't niet allemaal lekker 'met elkaar praat'.

Bij zowel de BMW- als de aftermarketonderdelen lijkt er nogal wat elektronica direct in de schakelaar-unit te zitten, en of je dat zo maar kunt 'bypassen' door de OEM- schakelaars te gebruiken?

 

Non-OEM schakelaar kan je eventueel ook wegwerken in de achterzijde van de middenconsole (daar zaten soms ook OEM-schakelaars!) in plaats van in het dashboardpaneel, hoef je je een stuk minder zorgen te maken over pasvorm.

 

Ik heb nog even gekeken naar nieuwe OEM-verwarmingsmatjes: die bestaan, maar gaan - mits nog leverbaar - voor 2 stoelen een Eurootje of 500(!) kosten.

De nieuwprijs van de schakelaars lijkt ook niet mals te zijn. Op eBay US/UK vind ik voldoende aanbod aan gebruikte schakelaars, voor +/- 2 tientjes/stuk. 

 

Ergo: óf kiezen voor aftermarket en creatief zijn met inbouwen van de schakelaars, óf op zoek naar donorstoelen voor de 'OEM look'...

Zo lang het geen M-stoelen hoeven te zijn, kan je donorexemplaren in UK/Duitsland voor een zeer beschaafd bedrag vinden.

 

Link naar reactie

Mijn matjesbevindingen:

Conrad; voor 2 stoelen (rug + zitting) + schakelaars                                     € 94,99

BMW dealer 2 stoelen  (rug + zitting) zonder schakelaars                        ca €240      (te bestellen voor de M uitvoering.)

Aliexpress     2   ""                              met                                 US dollar         45,50

Originele sloop schakelaars €20/stuk

 

De BMW magazijnman adviseerde mij om ook ff te kijken bij Alba automotive en dat ga ik binnenkort ff doen.

 

het meest safe lijkt mij om of alles van BMW te bestellen en gebruiken (dan past het allemaal bij elkaar, lijkt mij ??), zo ja dan heb ik alles origineel en heb daar de meerprijs vd matjes voor over, (schakelaars van de sloop a €20)

of matjes bestellen bij hetzij Conrad of Alba en dan ook de meegeleverde schakelaars ergens op/in te bouwen

Mijn prijzen verschillen nogal van de jouwe, waardoor komt dat? Zie ik iets over het hoofd?

In ieder geval bedankt voor het meedenken

 

Link naar reactie

Het setje waar ik eerder naar linkte kost 35 pond en hoeft niet uit China (duurt lang, en in 't slechtste geval invoerheffing) te komen: http://www.ebay.co.uk/itm/2-seats-Universal-2-dial-Switch-carbon-fiber-Heated-Seat-Heater-Kit-5-Level-12V-/351610912724

 

Onderdeelprijzen: RealOEM - zie linkje in mijn vorige post - loopt meestal niet 100% in de pas met dealerprijzen, maar is een goede indicator. Zij hebben het over $128.15/matje, waarvan je er vier nodig hebt...

 

 

 

Link naar reactie

Ok, kga morgen maar es ff bij de BMW dealer langs; de prijzen die de magazijnmeneer mompelde waren duidelijk anders dan wat jij aantrof op internet.

Als die prijzen kloppen dan bestel ik 4 matjes en vraag ff of iedere verwarmingsschakelaar past en zo ja, klaar is de bestelling. Een vriend wil tzt wel helpen met de boel aan te brengen, hij moet alleen nog ff zijn recent gekochte flat bewoonbaar maken, kan dus wel ff duren of ik vind een andere mogelijkheid.

Ksta helemaal open voor suggesties verder.

Link naar reactie

Balto,

 

De facelift heeft een ander model schakelaar dan de pre facelift. De prefacelift zijn smaller. Wel is de aansluiting aan de achterzijde hetzelfde. In de mat is een gloeidraad aanwezig voor 2 standen. De 3 aansluitdraden van de matten bestaan uit een plus en min 5mm2 draden en eentje van 1,5mm2.

Die derde is dys geen onderdeel van de gloeidraad, maar meer een signaaldraad van of idd de temperatuur, of dat er iemand op zit. 

Nog 1 tip, zorg als je M matten op een standaard stoel gaat gebruiken de draden in de mat niet gekniekt of bekneld gaan vastzitten. Anders krijg je of kortsluiting of een brandgat in je leer.

Nog een tip indien je een standaard stoel heb, de verwarmingmatjes zitten bij de standaardstoel aan het leer verlijmd, dat leer zit weer verlijmd aan het schuim. Voorzichtig dus met loshalen, maar misschien nog wel belangrijker, zijn de matjes er al niet ingelijmd vanaf de fabriek, maar niet aangesloten omdat de optie niet genomen is. Ik heb een keer zo'n set stoelen gehad. Wel leer maar zogenaamd geen verwarming. Toen ik het leer loshaalde aan de achterzijde van de zitting en rugleuning vielen ineens de opgerolde stekkers naar beneden. (Ps niet te verwarren met de sensormat aan de bijrijders zijde)

Dan wordt het verhaal veel meer plug and play

Link naar reactie

o, dat is interessante info. Volgens Pimgmx zat het leer niet gelijmd.

Voorzichtig eerst ff kijken dus oft er niet al in zit, zou geinig zijn en, voor zover ik kan zien, heb ik een standaard stoel.

Mocht je die 2 facelift schak's kwijt willen (mits in goede staat) dan wil ik daar best €20/schak voor betalen

Link naar reactie

^ sommige stoelen wel sommige niet qua lijmen. De M stoelen zeker niet. Het leer zit niet erg vast gelijmd op het schuim, maar bij te wild demonteren gaat of het schuim kapot, of je beschadigd de eventuele aanwezige verwarmings mat die wel stevig aan het leer verlijmt of ingeweven zit (kan ook nog)

Voor wat de schakelaars betreft no problem en ze zijn in goede staat, maar ik zou eerst kijken wat je heb/gaat nemen/of misschien al hebt in de auto aanwezig is. De schakelaars lopen niet weg bij mij. Kwam ze toevallig tegen op zolder. Als je zover bent PMje me maar.

Link naar reactie

Ontwikkelingen: zojuist bij de BMW garage geweest. De magazijnmeneer kon er niet achter komen of er tussen de matjes en de schakelaar nog een "verlengsnoer" moest komen.

Weet iemand dit? Verder was de prijs van 1 schakelaar €126; gelukkig is er de 2e hands markt.

Binnenkort maar naar de BMW sloper hier in de regio en daar maar overleggen. Als ze het niet weten dan bestel ik wel matjes bij Conrad (€95 voor 2 stoelen incl schakelaar)

Link naar reactie

Balto,

 

Als het goed is, kan je controleren of de aansluitingen er zitten. Op plek 1 moet er onder je stoelen een stekker zitten (waarop de matjes gaan) Die zit er zowiezo vanwege je gordelspanner. Als daar op die stekker een heleboel polen niet bezet zijn, maar aan de andere kant wel dikke draden zitten, is dat gedeelte voorbereid voor stoelverwarming.

Vervolgens kan je van de middenconsole een lipje eruithalen en of schakelaar. Dan met een zaklampje naar binnen schijnen, zie je dan 2 gele stekkertjes van ongeveer 1 bij 1 cm liggen, is het daar ook voorbereid, en kan je er vanuit gaan dat de bedrading aanwezig is. De matjes moeten hooguit qua penbezetting bij de huidige stekker gestoken worden ( vraag me niet even 123 de draadkleuren, die weet ik niet meer uit me hoofd)

 

PS, als je bij Conrad matjes besteld, moet je ook zelf nog voeding tot onder je stoel aanleggen, of zit er een kabelboom bij?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.