Ga naar inhoud

Bijgeluid vanuit motor compartiment bijrijderskant


prensesq

Aanbevolen berichten

Mede Zzzz'ers,

Net een paar dagen terug van de vakantie, de auto heeft zich tijdens deze trip werkelijk voortreffelijk gedragen.

Alleen heb ik nu sinds een paar dagen een vreemd rattelelend geluid wat trouwens niet contstant aanwezig is.

Het is niet aanwezig bij een koude motor maar komt na een aantal minuten op.

Het olie niveau heb ik gecontroleerd en deze blijkt volgens de BC OK te zijn, deze slaat volledig uit qua indicator.

De cilinderkop sluit ik ook uit omdat het wat dieper weg lijkt te komen (bij het voorwielkant van de bijrijder)

Disa unit wordt veel over gesproken maar gerelateerd aan de 3.0i, gezien dit om een 3.0si gaat waarbij het een niet veelvoorkomende kwaal is en anderzijds deze niet op de plek zit waar ik het geluid hoor.

Ik ben al aan het googelen geweest wat mogelijk de oorzaak kan zijn, en welk onderdeel aan deze kant van de auto het veroorzaakt.

Maar ik kom niet echt verder op deze manier.

De auto rijdt overigens verder goed.

Is er mogelijk een kenner die mij kan vertellen waar en welk onderdeel dit veroorzaakt en waar ik rekening mee moet houden?

Ik heb trouwens een OBD unit voor het uitlezen, deze heeft kortgeleden nog gewerkt en geeft nu een communicatie error?

Lampje van de airbag brand ook spontaan, vorige week vanuit het werk naar huis en niets aan de hand, volgende ochtend brand het lampje spontaan?

Hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen.

Wil iedereen alvast bedanken voor de adviezen!!

Gr. Peter

aangepast door prensesq
Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

De si motoren kunnen natuurlijk vaste bijgeluiden ontwikkelen, die ook temperatuurafhankelijk kunnen zijn. Maar het is heel moeilijk er meer van te zeggen zonder meer details. Je hoort het dus pas bij een warme motor, maar hoor je het dan ook als je stilstaat? In dat geval kun je veel zaken als ophanging, etc. in beginsel al wel uitsluiten. Als je het alleen hoort als je rijdt zou ik eerder naar iets anders dan de motor zelf kijken.

Wellicht helpt het nog om even een filmpje te maken, al blijft het dat vaak ook nog gissen.

Link naar reactie

Het is nu bij het stilstaan, de auto staat nu in de garage en als ik hem start dan in het begin is er niets aan de hand en na een paar minuten treedt het op.

Maar dit is niet altijd zo, vorige week tijdens het rijden ook. Voornamelijk bij 20 a 30 kilometer per uur, wat soms dan ook weer spontaan verdwijnt?

aangepast door 2.5si
Geen full quote nodig bij reactie op de post boven je
Link naar reactie

Peter,

Komt het toevallig vanuit je disaklep? Die zit nml aan de bijrijderskant. Qua airbag zou ik zeggen stoelsensormat bijrijdersstoel. Die zijn vrij gevoelig en snel stuk. De sensormat kan je laten vervangen maar dan moet je stoel uit elkaar. Je kan er ook een stoelsensormat stekker van mp op zetten. Blijft alleen altijd je bijrijdersairbag actief.

Link naar reactie

Ik ging er vanuit dat de Disa ingebouwd zit op het inlaatspruitstuk, bij de si zitten er twee op en zitten meer aan de kant van de bestuurder.

Of heb ik het nu verkeerd? Rij jezelf ook een si en ermee bekend dat deze soms de boosdoener(s) kunnen zijn?

Las namelijk op internet dat dit bij de si motoren sporadisch voorkomt?

Vandaar mijn oproep aan jullie allen, ben het spoor een beetje bijster ;-)

Link naar reactie
  • Administrator

^ Ik heb met mijn (toenmalige) si wel eens bij een dealer in Italie gestaan die voorstelde om beide DISA kleppen te vervangen. Maar ja, dat was Italie ...

Link naar reactie

Het is dus wel een kwaaltje van de si motoren gezien de disa units?

Men spreekt op internet om de stekkers los te halen zodat je kunt uitsluiten als dat het euvel is maar er zitten vaste kabels aan de unit zelf?

Heb je naderhand ook de beide disa units vervangen en daarmee het probleem opgelost?

aangepast door 2.5si
Geen full quotes dus ...
Link naar reactie
  • Administrator

Geheel en al ter zijde, maar niet onbelangrijk: je hoeft niet steeds de posts boven je integraal te citeren; het is ook zonder die citaten duidelijk waar je op reageert.

Ontopic: nee ik heb ze niet laten vervangen. Ik was toen ook niet bij de dealer vanwege geluid, maar vanwege plotseling optredende onregelmatige loop van de motor bij zeer hoge buitentemperaturen (> 38 C). Ik heb dat even aangekeken en het was net zo plotseling weg als het gekomen was.

De DISA's die ik ken hebben gewoon een stekkerverbinding. Voor de jouwe vanuit de hoek van deze foto links van het middden bovenin:

185338_x800.jpg

Link naar reactie

Heb geen ervaring met de si motoren, maar de combinatie van in het begin onregelmatig lopen en rammel doet mij die richting uit denken. Wel ervaring met andere motoren waaronder ook de m54 blokken van bmw.

Anders laten uitlezen met bmw software, dis geeft eventueel namelijk waardes aan van de disa, iets wat een losse uitleestool niet doet. Die geeft hooguit een foutcode

aangepast door Blackwwz3
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.