Ga naar inhoud

Gered door Ed. startprobemen!


Aanbevolen berichten

Van de week opende ik de auto, ging het knopje van de rechter deur niet omhoog. Er klikte vanalles achter de rechterstoel, auto starte gewoon maar het bleef maar tikken alsof het raam maar omhoog wilde.

Toch ff gestop en met de sleutel de deur knop omhoog gekregen.

Vanavond de laatste dingetjes gedaan voor de toertocht morgen,deur open met de sleutel via de achterbak, stap in draai de sleutel om en hoor piep,piep en zie de thermometer op -31 graden staan draai de sleutel door en hoor tik, tik en hij start niet.

Meerdere malen geprobeerd, niks.

Start motor paar tikken gegeven , hielp niet.

Z-ttree geinformeerd dat mijn Teutenfeest wellicht niet door gaat, met 10 minuten was hij bij mij met kabeltjes en prik met zijn prachtige Zzzz.

Auto starte direkt en accu staat nu onder de lader er vanuitgaande dat er morgen dan op eigen kracht gestart kan worden.

U begrijpt wellicht na dit hele verhaal WAT kan de oorzaak zijn ???

En Ed en Carla uiteraard nogmaals heel veel dank!!!

aangepast door .cornelis.
Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

zou ook een kapotte accu kunnen zijn,hoe oud is deze?

Of er blijft iets aan staan wat stroom verbruikt waardoor de accu leegraakt,doe een lekstroomtest!

Zoals vaak geld,Meten is weten!

Dynamo kun je uitsluiten door de spanning te meten bij draaiende motor,loopt deze op tot boven de 13 v en na verloop van tijd bij verhoogd toerental tot rond 14 14,2 dan is de dynamo vast wel ok.

aangepast door sandere39
Link naar reactie

Nog wat info had erbij gemoeten, sorry. Accu 3 maand oud, heb een electrische fan, er is 3 weken geleden gelast aan de auto maar wel met beveiliging op de accupolen, ik neem aan dat betreffende persoon weet wat ie doet het is zijn dagelijks werk.

@ Sandere hoe doe je een lekstroomtest?

Waarom geeft de thermometer in de auto -31 graden aan? Terwijl de auto in een gesloten geventileerde garage staat.Accu was flink plat, laadstroom was 8 ampere.

Kan een electrische fan zolang doordraaien dat de temp voeler die voor in de bumper zit zover afkoelt door die luchtstroom?

Vandaag op Teutentoer geweest. Geen problemen behalve de rechter deur die soms wel maar meestal niet reageerde bij openen of sluiten.

Link naar reactie
  • Administrator

Dat van die deur heeft de mijne ook de laatste tijd. Gelukkig sluit 'ie wel altijd, alleen opengaan lukt wel eens niet.

Link naar reactie

Die -31 van de thermometer is de laagste waarde die-ie kan aangeven, als je op die symptomen googelt is 't meestal niet ijskoud buiten, maar is er elektronisch iets niet helemaal jofel...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Ja een accu kan zomaar stuk zijn,doe een belasting test met een tester en je weet het.

Een lekstroomtest kun je doen door de +poolklem los te maken en dan een multimeter op de amperestand er tussen te plaatsen en dan te kijken of er een stroom loopt en hoe hoog die is.

er zal altijd stroom lopen maar dat zou na een tijdje moeten zakken naar ws iets onder 1 ah wat normaal is.

Is het meer dan heb je een lekstroom en loopt je accu daarop leeg.

Link naar reactie

Ik weet niet wat voor een radio je er in hebt zitten, maar ik heb met een VW caddy van de zaak ook gehad dat de accu op onverklaarbare wijze leegliep.

Na wat snuffelen bleek dat als ik het frontje van de Radio (Pioneer, dus geen peppie en kokkie ding) er af haalde, de lekstroom weg was.

Dus voordat je je hele auto uit elkaar trekt, eerst even checken op dit soort dingen.

:lol:

Link naar reactie

Vanmiddag wat testen gedaan.

accu spanning 12,7 volt

dynamo bij verhoogd stationair 14,2 volt

lekstroomtest gaf in de eerste instantie - 0,78 amp

3 zekeringen verder was het - 0,03 oorzaak achterbak lampje was uit gegaan door het trekken van de zekering.

Resume geen lekstroom.

nu kan ik nog verzinnen dat ik per ongeluk parkeerlicht heb aangezet. Dat is ook een verlies van 0,78 heb ik gezien.

Laatste optie om de accu door te meten ofzo om te zien of er een intern iets mis is of kan ik dat ook nog zelf?

ik heb een kenwood dab radio.

aangepast door .cornelis.
Link naar reactie

Accu moet je even belast testen,wij gebruiken een zgn kachel,dwz een tester met een spiraal wat 100AH vraagt als de accu inwendig kapot is dan gaan er vaak 1 of meerdere cellen koken.

Als je die niet hebt kun je kijken wat het voltage doet wanneer je zoveel mogelijk aanzet in de auto,als het voltage erg snel zakt en blijft zakken in korte tijd is het niet best.

Link naar reactie

Met draaiende motor of niet?

Dus groot licht, mist licht, airco, radio, aansteker? Meer kan ik ff niet verzinnen.

Groot en mistlicht doet het alleen met motor aan dacht ik.

aangepast door .cornelis.
Link naar reactie

Zojuist meting gedaan. Accu begin 12,78 volt. DimLicht, mistlicht voor en achter aan terug naar 11,95 volt. Ventilator aan terug naar 11,80 heel geleidelijk geen pieken. Hobbelt nu tussen 11,78 en 11,79 volt. Alles uit resteert 12,20 volt.

Accu gezond?

Motor gestart, dynamo geeft 13,98 volt, stationaiar en verhoogt toerental. Mm gangt er nog aan op voltage, accu spanning intussen terug gelopen zonder gebruikers naar 12,83 volt.

Ben nu 5 minuten verder, alles uit sleutel uit het slot accu geeft nu 12,77 volt.3 minuten verder 12,76 volt.

- pool los mm ertussen op amp.mm geeft continu - 0,25.2 minuten verder mm geeft - 0,04 is radio/alarm module verbruik?

CONCLUSIE ??

Ik zie de voltage teruglopen met 0,01 volt per 4 a 5 minuten is dit normaal?

Radio standby verbruik? Alarm staat niet aan. Verder nog gebruikers als de motor uit staat?

aangepast door .cornelis.
Link naar reactie

Het kan even duren eer alles in slaapmodus gaat.

Ws gaat het verbruik na een tien minuten tot een kwartier alsnog omlaag.

Accu lijkt ok als ik het zo lees,maar dan heb je een tijdelijke verbruiker gehad misschien .

Link naar reactie

Ik heb gemerkt dat de achterklep niet altijd goed sluit. Denk ik dat hij dicht zit is er nog een kier dus blijft het lampje in de achterbak fijn aan. Dat de electrische fan is blijven draaien kan haast niet, dat is niet meer gebeurd. Ik hou het er voorlopig op dat het achterbaklampje me vernaggelt heeft. Je begrijpt dat die er intussen niet meer inzit. Heeft op de dag geen nut en savonds hoef ik niet achterin zijn.

Nog een gelukkie dat er geen fik is ontstaan.

aangepast door .cornelis.
Link naar reactie

^klassiek probleem dat te testen is middels een straatkind. Even zoeken op het forum.

Overigens is ook de bedrading van de achterbak (overgang auto-achterbak) berucht. Had ik de zoekfunctie al genoemd? Kan namelijk ook dolkomische maar onverwachtte effecten hebben op het afsluiten van je auto. De moeite van het controleren waard.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.