Ga naar inhoud

How to: Oplossen vocht, condens in koplamp.


paulossz

Aanbevolen berichten

Beste forum leden,

Na veel informatie te hebben opgedaan, vond ik het eens tijd om iets terug te geven.

Voor de gene die een Z4 hebben en last hebben van condens, vocht in hun koplamp is dit artikel geschreven.

Goed dus je hebt je auto gewassen of het heeft geregend en je koplamp is beslagen, dit betekend dat er vocht vanuit je wielkuipen en of motorklep zich baan heeft gemaakt naar je koplampen. Dit kan komen door een lek in je lamp (voorkap etc.) maar 9/10 keer komt het door je achter-kap van de koplamp. In de loop van de tijd raakt het rubber in de achter-kap verouderd en sluit deze niet meer zoals het hoort. Resultaat vocht in de koplamp. Naast het feit dit dit een lelijke fenomeen is, is de vocht ook schadelijk voor de levensduur van je lampjes. Tijd om dit probleem dus definitief aan te pakken.

Mogelijk bekende oplossing:

1) Nieuwe achterkappen kopen (Kosten c.a. 20 euro per kap, lost het probleem structureel op).

2) Achter-kap met Vaseline insmeren (Kosten 3 euro, lost het probleem tijdelijk op).

3) Achter-kap rubber hergebruiken i.c.m. siliconenkit (Kosten 12 euro, lost het probleem structureel op),

Oplossing 3

Als je geen zin hebt om c.a. 40 euro uit te geven kan ik je wellicht helpen met oplossing 3. De stappen hiervoor worden hieronder aangegeven:

Benodigd:
- Platkop-schroevendraaier

- Siliconenkit i.c.m. kit-pistool

- Föhn (Ja, een stopcontact dus)

* Vaseline (als extra'tje)

1) Om gemakkelijk bij de achter-kap tegen komen van bv. de linker-koplamp draai je stuur helemaal naar links zodat je gemakkelijk bij de spat-schermen kan komen. Het wiel hoef er dus niet van af.

2) Gebruik de platkop-schroevendraaier om de ronde-plastic borg schroeven (1, 2, 3) te openen. Haal de scherm-kap eraf om zo gemakkelijk bij de koplamp te komen (zie hieronder).

001.png

3) Klink de metalen beugel (6) van de achter-kap af (7), en haal de achter-kap eraf.

002.png

4) In de achter-kap bevind zich een sluitingsrubber, die zich in de achter-kap bevind. Haal deze eraf.

* (Indien nodig) 5) Föhn de koplamp totdat alle vocht eruit getrokken is. Je kan de föhn goed plaatsen zodat je deze niet de hele tijd hoeft beet te houden.

6) Plaats in de sleuf van de achter-kap (waar het rubber zat) een lijn siliconenkit.

003.png

7) Plaats de rubber omgedraaid (dus de oude voorkant) in de siliconenkit en drukt deze goed aan zodat deze geheel goed aansluit in de achter-kap. Verwijder uitpuilende kit indien nodig. Plaats op de rubber een klein hoeveelheid Vaseline, smeer deze geheel de hele rubber goed aan.

8) Nadat de koplamp helemaal vocht vrij is van binnen klik de achter-kap terug en plaats de metalen beugel weer op de achter-kap.

9) Ik had mijn koplamp eruit gehaald maar het resultaat zou hetzelfde moeten zijn als die van mij (geen vocht)...

004.JPG

10) Zet alles weer in elkaar zoals je het uit elkaar hebt gehaald en herhaal dit ook aan de andere kant (indien nodig)

Deze oplossing is meerdere malen getest (regen, wasbeurten) en het vocht kwam tot heden nog niet terug. :clapping:

Doe je voordeel ermee.

Gr.

Paul

aangepast door paulossz
  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Volgens de fabrikant mag je toch juist GEEN vaseline op rubbers plaatsen? :hypocritesmiley::171:

Flauw offtopic geintje: goed bezig Paul! :thumbs_up:

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Na vorige week de auto te hebben gewassen, zag ik lichte condensvorming in één van mijn koplampen. Handig aan bovengenoemde tip is het rubber om te draaien voor het opnieuw dicht te kitten.

Om de achterkap eruit te halen heb ik ook gebruik gemaakt van dit filmpje (weet je ook gelijk hoe je de lampen kunt vervangen :)):

Nu nog afwachten hoe condens-proof de oplossing is.

Paulossz, bedankt!

Link naar reactie

Ik ga ook even kijken, had vandaag een partij condens in de lampen zitten, niet normaal, zou kunnen liggen aan de cut and shit job maar die zou 100% goed moeten zijn. Weet wel dat de achterkapjes heel stoffig waren dus wie weet ook slechte rubbertjes.

Link naar reactie

Ik ga ook even kijken, had vandaag een partij condens in de lampen zitten, niet normaal, zou kunnen liggen aan de cut and shit job maar die zou 100% goed moeten zijn. Weet wel dat de achterkapjes heel stoffig waren dus wie weet ook slechte rubbertjes.

Misschien kun je kijken of het rubber over de hele oppervlakte goed heeft aangesloten. Bij mij zag ik dat een deel van het rubber wat dieper lag in de achterkap. Mogelijk was dit de oorzaak bij mij van condensvorming. Bij het kitten heb ik daarom ook ruime hoeveelheid kit erin gespoten zodat het rubber niet "diep" in de uitsparing ligt maar een klein beetje uit de kap steekt. Ik moest daarom ook wat meer kracht gebruiken om de kap terug te plaatsen (lees: aanduwen). Het voelde daardoor meer gesloten aan. De metalen beugel heeft goed meegeholpen om het dicht te klemmen.

aangepast door gsk
Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 3 weken later...

voor iedereen hier nog even een goede tip, zorg ook er voor dat geen van de draadjes tussen je rubber kan komen, bij mij was dat dus wel het geval, precies in de uitsparing voor dat uitsteeksel van de hoogte verstelling oid. daar is het bijna niet te zien of de kap goed aansluit. bij mij bleek er dus een draadje tussen te zijn gaan zitten wat voor flinke lekkage heeft gezorgd.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.