Ga naar inhoud

Racebenzine


Emi

Aanbevolen berichten

^ De computer kan wel wat hebben. De fabriek schrijft voor mijn auto 98 voor als octaangetaal maar op 95 doet hij het ook. Hij levert dan wel merkbaar wat vermogen in.

aangepast door Emi
Link naar reactie

Wat ik altijd begreep is

Hmm niet helemaal waar.

Motoren met een hogere compressieverhouding hebben een brandstof met hoger octaangetal nodig,als deze motoren een lager octaangetal toegediend krijgen dan registreert de pingelsensor dat er verlaat de timing van de ontsteking om detoneren te voorkomen.

Betekend ook dat er uiteindelijk minder vermogen door die motor geleverd kan worden en dat is merkbaar,maar scheelt niet de hele wereld zoals wij hier zeggen.

Zwaar opgevoerde motoren en dan met name die waar ook de compressieverhouding boven de normale waarden komt (rond de10:1 ) (s50b30 10,8:1 s50 b32 11.3:1) hebben zeker meer octaan nodig omdat zij anders simpelweg kapot gaan door detoneren .

Conclusie : een normale moderne motor loopt op ron 95 benzine.

  • Like 1
Link naar reactie

In Frankrijk is juist 95 zonder ethanol bijna niet te krijgen, wel de (bekende?) 95E10. Deze brandstof brengt serieuze schade toe aan motoren van voor 2000. Dat is bewezen doordat ik het in mijn eigen V8 gebruikte, Tijdens de motorrevisie bleek dat er een soort van zand in de cilinders aanwezig was, dat had dan weer een hogere compressie tot gevolg met als neveneffect detonatie. Er was nog veel meer aan de hand natuurlijk maar dat valt even buiten deze discussie.

Ik ben dus verplicht 98 te tanken omdat daar geen ethanol aan is toegevoegd..

Waarom begin ik hier nu over?

Wel, de ECU's in de "consumenten motoren", ofwel de motoren voor het dagelijks gebruik op de openbare weg, worden vanuit de fabriek geprogrammeerd met zogenaamde "Kennfelden". Dat houdt in dat er wel degelijk een aanpassing gedaan kan worden door de electronica doordat de motor het verschil "proeft" tussen 95 en 98, binnen de door de fabriek bepaalde grenzen. 95E10 (met 10 procent ethanol) en deze racebrandstof vallen buiten het regelbereik van de ECU (Kennfelden) en zullen dus eerder schade aanrichten dan een voordeel opleveren.

Op de vraag of het jouw motor goed zal doen dan zeg ik nee, niet eens over nadenken.

*EDIT, tikfout eruit gehaald.

aangepast door nick wood
Link naar reactie

Mocht je dat nog niet gedaan hebben kijk dan even verder op die site en lees wat ze er zelf over schrijven: DE VOORDELEN VAN DE SUNOCO RACING FUELS

Als ik alleen naar de literprijs kijk, afhankelijk van een afname van 50 of 200 ltr. resp. € 4.58 en € 4.24, dan denk ik dat je een dief van je eigen portemonnee bent en dat de meerkosten op geen enkele wijze te vertalen zijn in superprestaties van de motoren die in onze Z's zitten. Misschien als je racet met een Z4 GT3 die, voor zover mij bekend, overigens op VP Racing Fuels Ethanol E85 rijdt.

Ik vrees dat het placebo-effect om de hoek komt kijken ......... Placebo-effect? Wel omdat ze in de eerste link ook de vergelijking trekken met het eten van de mens is dit wel een leuk voorbeeld van het placebo-effect:

Rob

aangepast door RobPt
Link naar reactie

Hmm nee hoor die 102 is flink duurder dan de andere benzines.

Nu is het natuurlijk wel zo dat de benzine in wormerveer de goedkoopste in nederland is,en laat dat nou op de route liggen als ik naar het werk rijdt!

Link naar reactie

deze 102 : http://competition102.com/ is helemaal geen 4 euro de liter, maar rond de prijs van 98 als ik zo een aantal van mijn kennissen in de JDM scene hoor.

Als ik naar de vatprijs kijk is het €2,95/liter. Dat vind ik nogal wat.

Maar er zit een tanklocatie redelijk dichtbij, dus ik ga wel een keer kijken.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Als jouw motor op meer turbodruk gaat lopen is dat qua detonatie natuurlijk hetzelfde als een hogere compressieratio.

Het gaat namelijk niet om de ratio, maar om de maximale optredende druk en temperatuur in de cilinder.

Meer turbodruk -> hogere druk in de cilinder.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ja daar had ik later ook nog aan gedacht Guido,maar hoeveel zou die drukverhoging dan zijn houd dat niet op met 1 bar of zoiets?

Dan zou de einddruk misschien nog wel laag genoeg blijven voor een lager octaan.

Nja in ieder geval is het normaal gesproken niet nodig om met een recente bmw op 102 octaan benzine te rijden.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Kom hier eigenlijk nooit meer en mis dit soort discussies daardoor. Jammer genoeg.

Hangt van de ECU af of je iets van dat hogere octaangetal voelt. Heb dat eens uitgezocht, op het duitse forum, en de ECU van de Z4 3.0i M54 kan de timing veranderen aan de hand van de gegeven van de klopsensor. In de praktijk betekend dat dat de ECU de timing probeert te vervroegen tot een punt dat klop vastgesteld wordt. Dat gebeurd heel geleidelijk en kost wel een tank of meer benzine voordat de ECU accepteert dat je op een hoger octaangehalte zit en de timing van de motor heeft aangepast. Andersom gaat veel sneller, omdat dat natuurlijk schadelijk is voor de motor. Dus ECU denkt 'hoog octaangetal', maar voelt veel klop en vertaagt onmiddelijk de timing. Dus als je 98 RON gaat tanken duurt het wel even voordat je wat voelt, maar als je teruggaat naar 95 zou dat direct voelbaar moeten zijn. Ik tank altijd 98 en denk (er zit natuurlijk heel veel tussen je oren) dat ik het verschil wel voel. Vooral in Duitsland. Gewoon rijdend in NL zal het verschil nauwelijks voelen.

Die timing is heel belangrijk voor het vermogen van de motor. Is geen wet, maar veelal is het zo dat maximaal vermogen wordt bereikt net voor het punt van detonatie of klop. Dat detonatie klinkt dan weer heel erg, maar hoeft dat ook weer niet te zijn. Een en ander geheel afhankelijk van de motor. Als je bijvoorbeeld met drukvulling gaat rijden, moet je in ieder geval de timing aanpassen. Zelfde geldt eigenlijk voor alle grote veranderingen aan de motor.

Timing = moment waarop de ontsteking gestart wordt. Aangegeven in graden voor TDC. Alle benzinemotoren ontsteken het mengsel voordat het bovenste compressiepunt is bereikt. Dat om bij de arbeidslag zoveel mogelijk energie op het juiste punt van die arbeidslag te krijgen.

  • Like 1
Link naar reactie

Kom hier eigenlijk nooit meer en mis dit soort discussies daardoor. Jammer genoeg.

Hangt van de ECU af of je iets van dat hogere octaangetal voelt. Heb dat eens uitgezocht, op het duitse forum, en de ECU van de Z4 3.0i M54 kan de timing veranderen aan de hand van de gegeven van de klopsensor. In de praktijk betekend dat dat de ECU de timing probeert te vervroegen tot een punt dat klop vastgesteld wordt. Dat gebeurd heel geleidelijk en kost wel een tank of meer benzine voordat de ECU accepteert dat je op een hoger octaangehalte zit en de timing van de motor heeft aangepast.

Dat is een heel mooi verhaal, en het zou kunnen, maar is het ook daadwerkelijk vastgesteld?

Dat het ontstekingstijdstip variabel is staat als een peil boven water, maar wordt je ontstekingstijdstip ook daadwerkelijk vroeger naar mate je andere benzine tankt?

Ik heb daar namelijk nog nooit een meetstaatje of experiment van gezien terwijl het heel makkelijk te meten is.

Ik weet dat het algoritme voor de klopsensoren extreem ingewikkeld is in de ms45 (het is een soort van fft signaal analyse), maar timing is timing, en hij past het òf wel aan òf niet bij dat verschil in benzine.

Ik heb zelf in het verleden wel getest tussen ron 95 en 98, maar nooit timing gemeten. Ik vond (gevoel) dat hij in lage toerentallen wat minder bromde, maar dat is natuurlijk een heel subjectieve waarneming.

Wellicht leuk voor iemand met standaard motor en torque/obd2 dongletje om een keer te meten deze lente/zomer (weersomstandigheden moeten enigzins gelijk zijn).

Als je altijd ron95 tankt een keer lekker optrekken->screenschotje in torque->als de tank leeg is ron98 tanken->als die tank bijna leeg is weer een keer lekker optrekken->screenshotje in torque->feiten vergelijken.

En dan weten we het zeker (qua timing iig, niet qua vermogen)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Is een motor van bmw (behalve de :m: versies)eigenlijk wel onderhevig aan wild ontsteken door benzine met lager octaan,dat is hier de vraag!

als je deze vraag beantwoord dan kom je erachter dat dit antwoord nee is!

Slotjeeee! :lol:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.