Ga naar inhoud

Rijhoogte Z4 e85


ErikTilburg

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben Erik en ik rij al vele vele jaren met veel plezier in allerlei BMW's. Ruim een jaar geleden heb ik een Z4 E85 2.5i uit 2003 gekocht die origineel uit Italië komt.

Tot op heden heb ik veel plezier aan de auto beleefd, maar 1 ding begint me langzaam te irriteren: namelijk het feit dat op iedere drempel mijn voorbumper over de grond schuurt. Ik moet echt stapvoets en scheef over iedere drempel, anders hoor ik een eng schurend geluid en helaas woon ik in een wijk vol met drempels (wie niet).

Een paar weken geleden heb ik voor het klussen 200kg aan zakken grind in de kofferbak meegenomen en tot mijn verbazing kon ik toen veel gemakkelijker over drempels en de ingeveerde achterkant zag er ook veel beter uit.

Nu denk ik dus dat de auto of voor verlaagd is, of achter verhoogd. Gevolg is dat de auto wat voorover gekanteld staat en de voorbumper dus nog iets lager ligt dan normaal.

Nu wil ik dus graag weten of de hoogtes van mijn auto kloppen (standaard bumpers en 225/45-17 banden):

Midden voorbumper tot wegdek: 13,5cm

Midden achterbumper tot wegdek: 21cm

Hopelijk kan iemand me helpen, want als ik andere veren koop wil ik wel zeker weten of ik de zaak niet slechter maak dan nu...

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Welkkom Erik. Ik ben benieuwd waar je op uitkomt. Er zijn overigens nogal wat variabelen: M onderstel of niet (scheelt 1,5 cm), zijn er voor of achter al ooit schokbrekers en / of veren vervangen, zijn de schokbrekers instelbaar, zitten er voor of achter "schlechtwege" plaatjes op, etc., etc. Als je het zeker wilt weten zou je eens een voor en een achterwiel van de auto moeten halen en kijken wat je aan veren en dempers tegenkomt.

By the way: wij vinden het hier ook altijd leuk als iemand zich met een plaatje en een praatje voorstelt in de members gallery. :thumbs_up:

Link naar reactie

Ik heb gisteren eens even een onderzoekje gedaan en ben tot de onderstaande conclusie gekomen.

De hele wielophanging ziet er redelijk standaard uit (geen gekleurde veren en dempers ed), ik heb de wielen er echter nog niet af gehad.

In de topic met de "standhoogtes" varieert de gemeten hoogte VOOR van 350 (M) tot 355-360 (STD) en ACHTER van 355-360 (M) tot 365-370 (STD).

Na het meten blijkt mijn auto vrij hoog op de wielen te staan. Bij mij zijn de hoogtes voor 360 en achter 380 (met halfvolle tank op 2 verschillende plekken gemeten), dus voor standaard en achter 10mm hoger dan standaard.

Dit bevestigd dus wel mijn vermoeden dat de auto iets voorover gekanteld staat, maar niet waarom ik zoveel drempels schaaf. Misschien toch maar iets langzamer rijden?

Op zich zou ik het niet erg vinden als de auto achter 20-25mm lager komt te staan dan nu, daarom overweeg ik om alleen achter M-veren te monteren. Weten jullie of dit probleemloos past, lijkt jullie dat slim of heeft iemand ze toevallig nog liggen voor een schappelijk prijsje?

Wordt vervolgd, Erik.

PS: Ik woon niet in de Reeshof, maar in Theresia. Een wijk met extreem hoge drempels, maar vooral met grote kuilen voor en achter de drempel.

Link naar reactie
  • Administrator

^Die redenering gaat niet op. Hoogte is zeker niet de enige bepalende factor. Ik heb met M dempers en Eibach veren (nog eens 1,5 cm lager ten ozpichte van de 1,5 van het M onderstel) MINDER last van drempels dan met de M veren. Dat komt doordat de Eibach veren stugger zijn en je dus minder stuitert (inveren bij remmen, inveren bij het de drempel oprijden, etc.). Ik kan me voorstellen dat zoiets ook geldt met M veren ten opzichte van gewone veren. Ik kan het je niet vertellen, maar Ruud_19 waarschijnlijk wel; die is van gewone naar M veren overgestapt ...

Als je je auto TE laag maakt heb je naturulijk wel een probleem, maar de combinatie standaard dempers / M veren is niet per definitie TE laag.

Link naar reactie

Herkenbaar, kruipen over die drempels (sowieso stuiter je de ZZZZ uit als je een drempel met hoge snelheid neemt), anders er schuin op en af rijden. Wie mooi wil zijn... Had je maar een Citroen C5 moeten kopen ;-)

Overigens, met mijn daily, die aan de voorkant een forse overhang heeft en adaptief onderstel (en op een of andere manier niet adaptief mbt drempels...) moet ik ook kruipen. Scheelt uiteindelijk vervanging van draagarmen.

Drempels en auto's zijn simpel geen vrienden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.