Ga naar inhoud

Nokkenas sensoren vervangen


Bmw-fan

Aanbevolen berichten

Mijn Z3 had last van geen tot weinig vermogen in het onderste toeren bereik ongeveer van stationair tot 3000 rmp.

Na het uitlezen van de auto met mijn iCarsoft i910 kwam de foutmelding van de nokkenas sensor.

Het is goed zelf te doen en er kan eigenlijk weinig mis gaan. Ik heb zelf de sensoren en O-ringentjes gekocht van het merk Febi Bilstein. Kosten ? 85 incl. Verzenden naar huis.

Na afloop was het een wereld van verschil. De z3 trekt veel beter in het gehele toeren bereik.

Benodigd heden:

Onderdelen:

- Inlaat nokkenas sensor

- Uitlaat nokkenas sensor

- 2 O-ringentjes

- Olie (om de ringentjes in te vetten)

Gereedschap:

- Steeksleutel 32

- Ratel met Dopje 8

- Inbus 5

- platkop schroevendraaier 3

Nu komt het de "how to"

Ik ben begonnen met de uitlaat nokkenas sensor want die is lekker makkelijk, ik begin de how to dus ook zo.

Uitlaat nokkenas sensor:

De sensor zit aan de linkerkant van de auto (bijrijderszijde dus)

2856C298-2E5B-4243-9166-8AECD419FB6B_zps

Trek de stekker van de sensor door de lipjes aan beide zijden in te drukken. En draai met de inbus het boutje er uit, ik had een inbus op een ratel

0D4EED4A-EFDE-417A-AFAB-23BB7CA4C828_zps

Vervolgens trek je de sensor recht naar de voorkant van de auto. En inbouwen gaat natuurlijk precies andersom.

Nu de inlaat, die is wat lastiger

Begin met het eruit halen van de luchtfilterhuis, dat doe je door eerst de koeling leiding die er overheen loopt voorzichtig lost te trekken van het luchtfilterhuis.

49339EA8-ECA7-44F3-96BF-0B28EE40579B_zps

Vervolges maak je het moertje los aan de rechter zijde van het luchtfilterhuis.

D915A41A-091C-4797-981F-AD58BBC44795_zps

Daarna maak je de slang van de lucht massa meter los en dit doe je ook met de stekker aan de bovenzijde, Let op trek eerst het metaaltje los.

9BD93ABB-B6C8-44BA-A231-5D391F43EBE0_zps

Als deze eruit is zie je onder in de stekker van de inlaatsensor zitten

4011488B-B9CC-46CF-87A0-1F3EA55B514C_zps

Van iets dichterbij zit dit er zo uit. En maak die stekker los. Ook bij deze eerst het metaaltje los trekken.

5E7A0DFD-DE8A-4637-AECA-4CD5733F60C7_zps

Nu ga je aan de bovenkant van het blok verder want daar zit tenslotte de inlaar nokas sensor.

De sensor zit heel "mooi" verstopt achter het Vanos magneet ventiel.

Het ventiel heeft aan de achterzijde een stekker je zult dus eerst de carter ontluchting moeten los maken en daarna de stekker er aftrekken

7D4F377B-47D4-43B2-9A0D-DEF62D046765_zps

Als dat gedaan is kun je het vanos magneet ventiel eraf draaien en zie je de sensor zitten.

F21B2387-2CFF-4E21-9F99-3A793E303F01_zps

Ook die sensor kun je met de inbus los maken en er recht uit trekken, dan trek je de sensor naar boven eruit en volgt ook de stekker met draad.

Inbouwen gaat natuurlijk ook bij deze sensor weer precies andersom.

aangepast door Bmw-fan
Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • 11 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.