Ga naar inhoud

Bandenmaat E85 Z4 2.0i


kmk4444

Aanbevolen berichten

Hoi Z-liefhebbers,

Ik merk dat op dit forum echte liefhebbers zitten; dus dat is geweldig!

Hopelijk kan iemand me advies geven.

De Z4 die ik zojuist gekocht heeft is qua banden een zooitje en ik moet nieuwe banden.

Nu zit op de wagen voor 225/45/17 (runflat) en achter 255/40/17 (runflat). De auto heeft (geloof ik) M vering dus de auto is behoorlijk hard en ook gaat de auto op onregelmatig wegdek behoorlijk heen en weer aan het zwabberen. Het profiel van achter is helemaal op dus daar moet ik nieuwe banden voor kopen.

Heeft iemand een advies voor mij? Is 255 achter echt nodig? En weet iemand waarom de hoogte anders is?

Hopelijk kan iemand me helpen?

Ewout

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Is persoonlijke mening, maar voor mij geen runflat.

Houd slecht de baan, rijd hard en beinvloed levensduur van bussen en rubbers.

Wanneer je eens enkele meters plat hebt gereden kan de band enorme schade binnenin hebben opgelopen.

Wat van buiten visueel niet zichtbaar is, pompen hem weer op.

Enkele km's later bam.

Momenteel heb ik enkele runflats die toevallig van bmw afkomstig zijn staan.

Volledig de omtrek door in 2 gescheurd, levensgevaarlijk en je kan uiteindelijk niet door rijden.

Als ik het morgen niet vergeet zal ik er eens een foto van nemen.

Ook lopen ze sneller schade op bij putten en boordstenen en slecht parkeren.

Omdat de wang zo hard is gaat ie sneller stuk.

Wat betreft de bandenmaat zou ik helemaal niet verkleinen.

De 2.0 is nu ook geen beest, maar het blijft wel een rwd.

Ik spreek dan wel enkel als je met dezelfde velgen blijft rijden!

Wat je wel zou kunnen doen is een degelijk model verkiezen.

Met degelijk model bedoel ik niet een goed merk, en dan hun goedkoopste model.

Maar van eenderd wel bekend merk hun betere "dus ook duurdere" modellen gaan uitkiezen.

Over merken en modellen ga ik niet beginnen, daar heeft toch iedereen een heel andere mening over.

aangepast door Brokkepiloot be
Link naar reactie

Helemaal met Brokkepiloot eens wat RFT (runflat) betreft. Schijnen in de loop der tijd wel een stuk beter geworden te zijn, maar geef mij maar non-runflats. Is wel een persoonlijke keuze, andere mensen, andere meningen. Als je met zwabberen zg. tramlining bedoelt (alsof de auto op rails rijdt en daar niet vanaf wil. Zeg maar op zo'n weg waar veel vrachtwagens rijden en spoorvorming is), dan gaat dat wel enigzins weg met non-RFT banden, omdat de wangen minder stijf zijn.

Maar als je toch bij de bandenboer bent, laat de sporing eens nakijken. En als ze daar mee bezig zijn ook even laten kijken naar speling in de draagarmen, wiellagers en stuurkogels. Is zo gebeurd. Ik geloof niet dat bij de meeste Z4's snel de camber veranderd wordt, dus daar zal het niet aan liggen.

Link naar reactie
  • Administrator

Als ik het goed zie is dit (plaatje geleend uit je voorsteltopic) een OEM BMW styling 201 velg.

x970d.jpg

Dat is geen breedset (die zijn er volgens mij voor de Z4 OEM ook pas vanaf 18 inch), de styling 201 zou 8J rondom moeten zijn. De juiste bandenmaat kun je hier vinden: 225/45 rondom en dus ook achter.

Zoals hier boven al gezegd: de getallen 40 / 45 zijn percentages en geen absolute maten. Het is een percentage het loopoppervlak van je band. De hoogte / wanghoogte / afstand van de velg tot het loopoppervlak van een band druk je dus uit in een percentage van het loopoppervlak, ofwel een 225/45 band is 10,125 cm hoog.

Link naar reactie

Beste iedereen - ik vind het allemaal ontzettend lastig.

Het prijsverschil tussen 225 en 255 is trouwens gigantisch - dus ik neig er inderdaad naar om gewoon 225 te nemen zowel voor als achter. Morgen bel ik de garage hier op om een prijsopgave en dan maak ik mijn beslissing! Een tweedehands auto kopen is niet eenvoudig als je niet precies weet wat je gekocht hebt! (en zeker in een land waar je de taal niet beheerst!

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
  • Administrator

^Dat is een gewetensvraag. Ik ben zelf erg content met de Michelin Pilot Sport, maar dat is wel één van de duurdere standaardbanden. Waar ik eerder niet tevreden over was is Pirelli Pzero. Ik begrijp dat sommige anderen hier bijvoorbeeld ook erg content waren met de Continental Sportcontact 5.

Waar ik in ieder geval op zou proberen te letten is dat je niet te oude banden krijgt aangeleverd. Dat kun je controleren aan de hand van de DOT, die bestaat meestal uit vier cijfers, waarbij de eerste twee de productieweek zijn en de laatste twee het productiejaar. DOT 4811 is dus bijvorobeeld week 48 in 2011.

Link naar reactie

De Saga gaat door!

De bandenmaat op de auto zijn op dit moment dus: voor 225/45/17 (runflat) en achter 255/40/17 (runflat).

Bij bezoek vandaag aan de lokale bandenboer, met de achtervelg eraf gehaald en wat staat er binnenin de velg? 8-1/2J. De wielen achter zijn dus breder dan de banden voor! (dus niet de styling 201 zou 8J rondom zoals we allemaal dachten)

In de deurpost ook nog even gekeken en er staan inderdaad de specificaties zoals geïnstalleerd, dat betekend dat de wielen af-fabriek zijn geleverd. (denk ik)

Het einde van het verhaal - er moet dus wel degelijk bredere banden op... en de eerste prijsopgave die ik ontvangen heb voor twee stuks achter is: € 500

To be continued...

aangepast door kmk4444
Link naar reactie

at 2.5 si: Dat zegt alles over u rijstijl :lol::lol:

Dan hebt u geen schrik wanneer het achterste zich af en toe eens wat zet om er toch steeds het gas erop te houden.

Deze geeft op tijd de nodige feedback en waarschuwingen.

Waar de P zero alle vertrouwen geeft tot op het punt waar je erover gaat, en dan vanuit het niets breekt ie veel te hard en te brut uit.

Wat lastiger is om nog te corrigeren.

Maar vele rijders voelen zich beter wanneer hij lekker strak blijft.

Ikzelf dat liever wat randjes opzoekt, heb liever dat ie dan iets vroeger wat lost maar wel nog genoeg grip kan behouden.

Link naar reactie

Even een update: Nieuwe banden geregeld - Bridgestones, net zoals af fabriek.

Auto helemaal laten uitlijnen en wat een verschil! De auto rijd weer als een zonnetje!

MET DE AUTOBAND OP STAP! 1 achterin, 1 als bijrijder!

enl20.jpg

aangepast door kmk4444
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.