Ga naar inhoud

BMW N55-recall


Leo_G

Aanbevolen berichten

Ik dacht, laat ik eens kijken wat er op het forum allemaal gezegd wordt over de terugroepactie van o.a. de nieuwere Z4's. Blijkt er nog niet eens een topic over te zijn. Ter informatie zal ik toch maar even een topic maken.

http://www.autoblog.nl/nieuws/terugroepactie-voor-half-miljoen-zescilinders-van-bmw-66444

aangepast door Leo_G
Link naar reactie
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/14197-wat-is-jou-opgevallen-vandaag/?p=336473

Zoals gezegd: de n55 heeft nooit in een z4 gezeten. Daarom was er wellicht nog geen topic over :hypocritesmiley:

Mocht het probleem zich bij de n54 eveneens voortdoen, dàn pas heeft het ook betrekking op de e89 (35i en 35is)

sowieso is autoblog niet de beste informatiebron :wink:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Het is lang niet alleen autoblog die de Z4 noemt bij het rijtje recalled auto's. Bijna overal noemen ze 'm. Op zich niet zo vreemd als je bedenkt dat de pers elkaar graag napraat natuurlijk, maar toch. Voor zover ik kan nagaan zit die n55 alleen in de sDrive35is modeljaar 2013. En zou dan weer niet onder de recall vallen.

aangepast door Leo_G
Link naar reactie

Het is lang niet alleen autoblog die de Z4 noemt bij het rijtje recalled auto's. Bijna overal noemen ze 'm. Op zich niet zo vreemd als je bedenkt dat de pers elkaar graag napraat natuurlijk, maar toch.

Kan je nagaan hoe DOM de pers wel niet is! (of wij zijn heel slim natuurlijk :wink:)

Het is dus allemaal n54 wat de z4 betreft in dit geval. Pas als die motor ook een probleem heeft kan dat dus betrekking hebben op z4's.

Maar goed, dit is ook al allemaal behandeld in het wat is jou opgevallen vandaag topic.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik heb meerdere "bronnen" die de n55 koppelen aan de Z4. Bijvoorbeeld deze: http://www.carpages.ca/blog/2013/06/27/2014-bmw-z4-sdrive35i-roadster-review-and-road-test/ die me wel redelijk serieus lijkt. En de wikipedia pagina, maar ja, die kan ik zelf wel aangepast hebben. :-)

Om nu categorisch te stellen dat de nieuwe Z4 N54 only is, dat gaat me nog wat te ver, GuidoK.

Link naar reactie

Ik heb meerdere "bronnen" die de n55 koppelen aan de Z4. Bijvoorbeeld deze: http://www.carpages.ca/blog/2013/06/27/2014-bmw-z4-sdrive35i-roadster-review-and-road-test/ die me wel redelijk serieus lijkt. En de wikipedia pagina, maar ja, die kan ik zelf wel aangepast hebben. :-)

Om nu categorisch te stellen dat de nieuwe Z4 N54 only is, dat gaat me nog wat te ver, GuidoK.

Lees al m'n posts nou ff precies wat er staat.

De recall gaat over 2010-2012. Daar hebben we het toch over?

Voor de z4 houdt die periode toch n54 in?!? Ik schrijf toch ook 'heeft gezeten'? dat is toch verleden tijd? zou ik dan wellicht het tijdsvak bedoelen waar het artikel betrekking op heeft?

Óf heb je een bron die dat anders betwist? Nee toch? dan is dat toch duidelijk? Tenzij je me een e89 uit die periode laat zien die w``el een n55 heeft.......

Kijk vooral ook ff in de ETK wat voor motoren er in zitten. Dàt is info die van BMW afkomt. <_<

Link naar reactie

Ik kan ook geen enkel bericht van BMW zelf vinden. Reuters Duitsland lijkt een van de vroege bronnen te zijn, en daar staat niets over de Z4 in. Hoe Reuters aan zijn nieuws komt is me onduidelijk, er lijkt geen persbericht aan ten grondslag te liggen. Is er geen bron die de service-bulletins van BMW publiceert? En GuidoK: volgens mij kwam ik in een eerdere post ook al tot de conclusie dat er geen Z4's onder *lijken* te vallen. Ik had alleen jouw "in dit geval" in je post over het hoofd gezien, en dacht dat je bedoelde dat er geen N55's in Z4's zouden zitten. Een misverstand mijnerzijds dus.

aangepast door Leo_G
Link naar reactie

ben vandaag gebeld door bmw kis.

en idd er is een recall van een half miljoen auto,s wereldwijd.

in nederland en omringende landen natuurlijk ook maar niet zoveel als in azie en amerika.

of het nu geld voor de n54 konden ze niet duidelijk zeggen,als je je of een dealer benaderd dan zouden (als ze al op de hoogte gesteld zijn)je moeten kunnen vertellen aan de hand van je vin nummer of jouw auto ook teruggeroepen word.

het hele verhaal moet zich nog ontvouwen maar het is waar!

een ieder die een auto heeft die in aanmerking komt zou vanzelf moeten worden benaderd door zijn dealer.(als je ergens klant bent natuurlijk)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

4/2014

BMW Z4 (ab MJ 2009) mit Benziner Reihensechszylinder-Motoren Sep. 2009 bis Nov. 2011 Bruch der Befestigungsschrauben für die Einheit der variablen Ventilsteuerung (VANOS) Zusätzliche Informationen

Laut Hersteller können bei den Benziner Reihen-Sechszylindermotoren die Befestigungsschrauben der variablen Ventilsteuereinheit (VANOS) im Zylinderkopf brechen. Das geht mit Aufleuchten der Motorwarnleuchte einher und sollte, laut Hersteller, spätestens mit Umschalten des Motors in das Notlaufprogramm vom Fahrer bemerkt werden. Der Motorschaden tritt erst dann ein wenn dies vom Fahrer ignoriert wird (lt. BMW). Die Händler prüfen die Verschraubung der Einheit im Zylinderkopf. Je nach Verschleissbild der Verschraubung werden entweder die Schrauben oder die gesamte VANOS-Einheit getauscht. Die Aktion startet ab Mai 2014, dauert knapp bis zu vier Stunden und ist für die Kunden kostenlos.

Merkmale nach Abhilfe

Im Herstellersystem hinterlegt.

Inmiddels heeft de ADAC haar database bijgewerkt.

Link naar reactie

^ als dat waar is, dan betreft het dus per definitie niet (alleen) de n55. (dan vraag je je af hoe dat in een nieuwsbericht ooit terecht is gekomen..... waarschijnlijk de 'domme' pers)

Het wordt overigens pas interessant als je het complete stukje van de adac leest, want daarin staat globaal dat het betrekking heeft op àlle 6 cil. benzinemotoren van bmw uit de periode 2009-2011.

Dat houdt in dat óók de n52n en n53 het mankement hebben, dus dat de e89 z4 2.3i en 3.0i (beide n52n) ook het euvel hebben. (en dat zijn natuurlijk heel veel motoren bij elkaar)

Het is mij niet 100% duidelijk welke bout afbreekt, maar ik denk dat het bout 11367524954 is. Dat is de bout waarmee de vanos tandwielen op de nokkenassen zit geschroefd.

Als het idd die bout betreft, wil je zeker niet dat die afbreekt, want de mogelijke gevolgen zijn desastreus (volledige afschrijving blok). Als er iets van die bout afbreekt, dan gaat je kleptiming kapot en eventueel kan zelfs de ketting eraf lopen (onderdelen van je kettingwiel komen los te zitten) of kunnen er brokstukken tussen de ketting komen.


Toch apart dat die bout kan afbreken. Het is een vrij forse bout (m10), en hij wordt niet ontzettend vast aangedraaid (20Nm + 180 graden).

Maar op plaatjes ziet het er wel als een treksterke bout uit (10.9 of hoger). Wellicht is ie toch aan krachten van het kettingwiel onderhevig.

De vergelijkbare bout uit een m54 (niet helemaal vergelijkbaar, de vanos werkt anders), zit met 70Nm vast.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 4 weken later...

laatste nieuws van bmw KIS

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt om meer informatie over de bouten van de Vanos versteleenheid van de zescilindermotor die vervangen moeten worden.

Deze bouten kunnen losraken met als gevolg dat er minder vermogen beschikbaar is en de motor in ‘noodloop’ gaat. Dit is dankzij kwaliteitscontroles aan het licht gekomen. Indien alle 4 de bouten losraken kan niet worden uitgesloten dat de motor schade uitvalt en niet meer start. Sinds 2011 worden er stevigere bouten gebruikt. Er is geen geval bekend dat er door dit euvel een ongeluk heeft plaatsgevonden. In Nederland gaat het om 1577 auto’s. Op dit moment informeren wij de BMW dealers en de betreffende BMW rijders kunnen medio juli een brief verwachten met het verzoek naar de BMW dealer te gaan.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 1 maand later...

Tot heden niets gehoord en heb het zelf even na gevraagd bij de dealer .

Ik werd keurig teruggebeld en de mededeling was dat mijn auto niet voor de terugroepactie werd aangemerkt.

Blijkbaar heeft mijn motor andere bouten die niet zullen breken.

Is er iemand die wel naar de dealer mag?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.