Ga naar inhoud

Cruise Control 2.0 6-cyl


kdgraaf

Aanbevolen berichten

Beste mede-forummers,

Ik heb al uitgebreid rondgesnuffeld op het forum over het achteraf inbouwen van Cruise control, maar ik heb niet gevonden wat ik zocht (ik heb echt de Rob-knop gebruikt)

Mijn BMW Z3 is een 2.0 (M52B20), overigens is het een automaat.
Alle beschrijvingen en foto’s die ik op het forum heb gezien komen niet overeen met mijn situatie (heb ik het idee). Achter de zekeringenkast heb ik geen ruimte (koelvloeistofreservoir) en ik zie ook de ronde stekker nergens.
Ik begin het vermoeden te krijgen dat ik geen mechanische maar een elektrische Cruise Control nodig heb.

Kan iemand dat wellicht bevestigen?

En zo ja, welke onderdelen heb ik dan nodig (liefst met nummers)?
Op eBay kom je een heel eind zag ik al, maar vervelend als je toch het verkeerde aanschaft.

Ben ik er met de stuurschakelaar en het besturingskastje of zijn er nog meer onderdelen? Zit er standaard al een mechanisme bij de rem (voor het cancelen van de CC)? Moet er bij de dealer nog iets geactiveerd worden in het systeem?

Pff, sorry voor de sh*tload aan vragen in mijn tweede post. Ik hoop dat jullie me willen en kunnen helpen.

Link naar reactie
  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Kasper, ik heb bij mijn 2.8 ook zelf de cc ingebouwd, het valt allemaal wel mee. Als het goed is heb jij ook nog geen electronisch gaspedaal(dat weet roodkapje het beste). Je hebt de stuurstengel nodig(bediening), de cc module, een stappenmotor met bevestigingsbeugel en de bowdenkabel die de stappenmotor met de gasklep verbind.

Als je geluk hebt is de hele kabelboom al voorbereid(zoals bij mij).

Onder de motorkap is niet perse een grote ronde stekker bij mij is hij kleiner en ovaal, zoals deze

bhlv.jpg

aangezien jij een automaat hebt moet bij jou de koppelingsschakelaar gebrugd worden, bij BMW gebruiken ze daar een mooie stekker voor, ik heb er een stukje VK draad voor gebruikt. Rem zit als het goed is al aangesloten.

Als je wil heb ik ook nog de eba voor het inbouwen van de CC, als je die wil moet je maar even je mailadres per pm sturen.

Hier kun je zien wat er aan onderdelen bij hoort.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=CL31&mospid=48080&btnr=66_0052&hg=66&fg=20

MarliesRoy is op dit moment bezig met het realiseren van de cc, hij heeft alle onderdelen compleet. Misschien kun je eens contact met hem zoeken.

aangepast door duikie
Link naar reactie

Heb ook de 2.0 en wil in de toekomst een cruise control in bouwen.

De ronde stecker dat je bedoeld is de OBD 1 stecker.

In auto's BMW Z3 vanaf 1999 hebben ze er 2 OBD's inbouwd de andere zit onder het stuur.

Helaas is mij ook nog niet duidelijk wat er bij nodig is.

Kan je wel vertellen de mijne heeft een gas kabel.

Duikje kun vertellen waar deze stecker zit links of rechts?

groeten Guus.

Link naar reactie

Hmm, lijkt ingewikkeld te worden.

Ik heb mijn informatie gebaseerd op een Amerikaans forum, daar werd geroepen dat de 2.0 een gecombineerde gaskabel met elektronica heeft. Dit omdat zowel de ABS als de ASC moet kunnen ingrijpen in het gas terugnemen of opvoeren. Maar wat dit precies voor gevolgen heeft voor de CC is mij onduidelijk.

Link naar reactie

In dat geval is het makkelijker juist. De cc werkt juist met de klep in het gasklephuis die ook de TC bediend. Als TC ingrijpt wordt de gasklep elektronisch teruggedraaid. De CC gebruikt hem juist andersom.

In mijn 2.8 m52tub28 (99er coupe) was het het volgende:

-Stuurhandle (61318360926)

-Koppelingsschakelaar (stekker lag die in kabelboom onder stuur verborgen) koppelingschakelaar is bij mijn weten bij NL-se auto's al gemonteerd. Bij duitse import (bij mij) dus niet. Is kwestie van inklikken. (61318360412)

-Interface (65718380054) onder stuurwiel liggen de beide stekkers.

Dus helemaal geen stelmotor, computer, bowedenkabel etc nodig in dat geval.

aangepast door Fabian
Link naar reactie

Ik heb zowel bij mijn 2.2FL als mijn 3.0FL een CC ingebouwd. Echt niet moeilijk omdat alles al voorbereidt is. Alleen de stuurkolomstengel en de stuureenheid aansluiten en 'klaar is Kees'. Of er iets extra's moet gebeuren bij een automaat weet ik echter niet.

Succes met de inbouw van dit comfortabele onderdeel.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 2 jaren later...

Ik mis ook cruise control:unsure:

 

Dus ik ben al een tijdje aan het rond kijken naar de mogelijkheden. Volgens RealOEM zou ik de uitgebreide cc versie moeten installeren en vanwege de kosten daarvan heb ik dat even uitgesteld. Echter hier lees ik dat als je ABS en ASC hebt je de simpele versie kunt installeren. Klopt dat?

 

Mijn motor is een M52TU 2.0 bouwjaar 2000.

 

Alvast bedankt. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.