Ga naar inhoud

Z4 ontwaken uit de winterslaap en luchtfilter


rjhvangemert

Aanbevolen berichten

Mijn Z4 staat sinds half september geschorst in mijn garage. Een winterslaap van 5 maanden, lekker droog en natuurlijk aan de druppellader. In deze periode heb ik de motor bewust nooit gestart, oa op aanraden van mensen hier op het forum, op deze manier voorkom je dat er vocht in de motor komt en dat er inwendige corrosie ontstaat. Nu wil ik mijn auto eind deze maand of begin maart APK laten keuren, dit moet namelijk gebeurd zijn voordat hij uit de schorsing gehaald wordt.

Vraag: Hoe kan ik mijn Z4 het beste laten ontwaken? Ik hoorde iets over eerst de motor rond laten draaien zonder dat hij aanslaat door bv de bobine kabel los te trekken? Het gaat er natuurlijk om dat de olie weer naar boven gepompt wordt...

Vraag: Ik ben van plan om het luchtfilter te vernieuwen (gewoon de originele), nu zie ik ze in verschillende merken en 2 soorten. De een heeft een voorfilter (59mm dik) en de ander is zonder voorfilter (57mm). Wat is het beste merk/qualiteit en welke dikte moet ik hebben?

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb ook gehoord, eerst laten draaien zonder bobine, en dan pas starten. Maar let op, officieel mag je alleen maar naar de APK station rijden met de auto. Aangezien die lang heeft stil gestaan kan het wezen dat bij de APK je uitlaatgasmengsel niet correct is omdat die zo lang heeft stil gestaan.

aangepast door Blackwwz3
Link naar reactie

niks loshalen,gewoon starten,en even rustig laten draaien,ongeveer 30 a 40 seconden en dan rustig gaan rijden.

vroegah was dat wel te doen even de bobbeldebine losmaken,maar tegenswoordigs kun je er beter afblijven.

rijd gelijk even langs de dealer voor een nieuw luchtfilter,en neem gelijk een inetrieur filter mee.

Link naar reactie

Het is idd zo dat je ten tijde van schorsing alleen naar het APK keuringsstation mag rijden. En je moet een afspraak voor deze keuring kunnen laten zien mocht je aangehouden worden. Uiteraard moet de auto ook verzekerd zijn. Ik denk toch dat ik het risico neem en met een omweg naar de APK rij zodat de motor goed warm wordt, om idd te voorkomen dat de uitlaatgas meetwaardes niet goed zijn.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gisteren het nieuwe (Mann) luchtfilter gemonteerd zonder voorfilter (€13,50 bij Mister auto). Een luchtfilter met voorfilter is bedoeld voor warme droge klimaten (meer stof). Vervolgens kon ik het niet laten om de motor even te starten :) . Na 5 maanden stilstand sloeg hij direct aan, vervolgens 10 minuten warm laten draaien (geschorst, dus kon helaas nog niet naar buiten). Over 2 weken naar de keuring en dan eindelijk weer de weg op!

Link naar reactie

Mijn M heeft een olie temperatuur meter, na twintig minuten rustig rijden komt tie in beweging, na een half uur rond de 80 graden. Mijn water temperatuur meter staat na 5 minuten op goed. Kortom starten en 10 minuten stationair is gewoon niet goed, de motor is echt niet op temperatuur. Echt een uur afwisselend rijden levert een goede warme motor op. Geldt ook voor de MG en dus ook voor een z4.

Ik begrijp ook niet goed waarom je niet lekker door rijdt, de MRB en verzekering zijn toch niet de kosten. Mijn MG heeft een massa schakelaar en ook na drie maanden stil staan start die ook altijd. Ook mijn z3 M coupe is geen dagelijkse auto en als hij langer moet stil staan, buitenland verblijf, koppel ik de min pool los. Dit jaar 9 weken stil gestaan, een druppel lader in een appartement garage gaat niet, enne geen probleem, aansluiten minpool en starten en lopen......

Ben alleen bang van sneeuw en pekel, dus dan rijdt ik een paar dagen niet en mag de Mercedes aan de bak met z'n winterbandjes....

Kortom ook in de winter rij ik lekker door met beide.... MG 40 jaar plus, z3 15 jaar plus, scheelt een hoop problemen.

aangepast door pampus
Link naar reactie

10 Minuten laten lopen is idd tekort om echt warm te worden, ik heb hem 2 dagen later 30 minuutjes laten lopen totdat de fan aansloeg. Ik weet, tis natuurlijk niet ideaal en ik had beter mijn geduld kunnen bewaren. Maar ik dacht dat als ik binnenkort naar die keuring moet zul je net zien dat hij die dag niet wil starten.....Verder denk ik dat heel veel mensen hun auto pakken zonder hem goed warm te laten worden (korte ritjes), dus die ene keer zal nou ook weer niet zo'n kwaad kunnen.

Vwb die wegenbelasting, door het schorsen tijdens de winter wanneer ik toch niet rijd, scheelt me dat netto zo'n €250 op jaarbasis aan wegenbelasting - een paar keer tanken - dus best wel de moeite waard vind ik. Uiteraard blijft de auto in deze periode wel verzekerd in de garage staan (zijn hier trouwens aparte verzekeringen voor?). Voor diegene die het niet weet, schorsen van een auto jonger dan 15 jaar kost €73, als hij ouder is betaal je €24, zie http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Voertuig-tijdelijk-niet-gebruiken;-schorsen-online.aspx :

Kosten

Hieronder vindt u een overzicht van de kosten voor een schorsing. Voor personenauto's tot 15 jaar oud en bedrijfsauto's onder de 3500 kg en tot 15 jaar oud, betaalt u het 'normaal tarief'. Voor alle andere voertuigen betaalt u het 'laag tarief' (met uitzondering van brom- en snorfietsen).

Het verlengen van een schorsing valt onder het 'laag tarief'. Aan het opheffen van een schorsing zijn geen kosten verbonden.

Schorst u een voertuig, binnen 1 jaar na het begin van de vorige schorsing, dan betaalt u het 'hoog tarief' (schorsen binnen een jaar na ingangsdatum laatste schorsing). Het hoge tarief geldt niet voor voertuigen van 15 jaar en ouder, motorfietsen en brom- en snorfietsen.

Schorsen (laag tarief) € 24,00

Oh ja, nog iets, wie weet ben ik hier de eerste die voor zijn E85 Z4 3.0i een kentekencard heeft?

kentekencard.jpg

aangepast door rjhvangemert
Link naar reactie

10 Minuten laten lopen is idd tekort om echt warm te worden, ik heb hem 2 dagen later 30 minuutjes laten lopen totdat de fan aansloeg. Ik weet, tis natuurlijk niet ideaal en ik had beter mijn geduld kunnen bewaren. Maar ik dacht dat als ik binnenkort naar die keuring moet zul je net zien dat hij die dag niet wil starten.....Verder denk ik dat heel veel mensen hun auto pakken zonder hem goed warm te laten worden (korte ritjes), dus die ene keer zal nou ook weer niet zo'n kwaad kunnen.

Vwb die wegenbelasting, door het schorsen tijdens de winter wanneer ik toch niet rijd, scheelt me dat netto zo'n €250 op jaarbasis aan wegenbelasting - een paar keer tanken - dus best wel de moeite waard vind ik. Uiteraard blijft de auto in deze periode wel verzekerd in de garage staan (zijn hier trouwens aparte verzekeringen voor?). Voor diegene die het niet weet, schorsen van een auto jonger dan 15 jaar kost €73, als hij ouder is betaal je €24, zie http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Voertuig-tijdelijk-niet-gebruiken;-schorsen-online.aspx :

Oh ja, nog iets, wie weet ben ik hier de eerste die voor zijn E85 Z4 3.0i een kentekencard heeft?

kentekencard.jpg

Als het per se om een 3.0i gaat zul jij wellicht de eerste zijn, anders ga ik er met de eer vandoor, 2.5i sinds 8 feb 2014 op mijn naam.

Link naar reactie

Heeft u een papieren kentekenbewijs met vermelding van de schorsing

Als op het Tenaamstellingsbewijs (Deel IB) een melding staat van schorsing (deze melding staat er op als u heeft geschorst of de schorsing heeft verlengd vóór 1-1-2014), dan krijgt u een e-mail met een transactieverslag. Dit transactieverslag heet ook wel schorsingsverslag, hierop staat de einddatum van de schorsing vermeld. U ontvangt dan van de RDW een nieuw kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard). Daarnaast ontvangt u een brief met de tenaamstellingscode (9 cijfers). Dit is een code, die u nodig heeft bij bijvoorbeeld verkoop van het voertuig. De RDW verstuurt de tenaamstellingscode een werkdag later dan de kentekencard. Het is belangrijk om de tenaamstellingscode goed en apart van de kentekencard te bewaren.
aangepast door rjhvangemert
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Zo, vandaag naar de APK keuring geweest, voor mijn Z geen enkel probleem. "Zo goed als nieuw" en "bent er maar zuinig op" liet de keurmeester weten, dus laat het mooie weer maar weer komen.....en dat komt er komend weekend. Zojuist ook de schorsing opgeheven via RDW online, erg handig en snel geregeld.

Nog even voor de Porsche liefhebbers onder ons (ja ik weet het, dat is vloeken in de kerk......maar toch, het zijn ook leuke auto's), houdt 13 april vrij in je agenda en kom naar Brabant, Geertruidenberg:

GEERTRUIDENBERG -

Liefhebbers van sportieve auto's

kijken op zondag 13 april hun ogen

uit in Geertruidenberg. Dan vindt

daar namelijk de Porsche Lentemeeting

2014 plaats.

http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/porsche-meeting-in-geertruidenberg-1.4285423

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.