Ga naar inhoud

Oil check vraagje


ichi

Aanbevolen berichten

na het rijden en het volledig afzetten van de motor (sleutel uit het contact) blijft het oranje "olie kannetje" symbool branden...

ik dacht de Z4 vraagt olie, maar als ik de oil check wil doen via de boordcomputer dan geeft ie een reeks tests weer,

iedere keer ik op de linker dashknop duwn gaat een stapje verder in de test reeks...wat zijn deze cijfers ? en waar is mijn oil check heen ?

in de achterbak zit een castrol etui van 1 liter, kan ik die er gewoon bij gieten mocht dat nodig zijn ?

geen idee hoe oud deze olie is vast van de vorige eigenaar dus ergens uit 2008

dank bij voorbaat, Peter

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Je bedoelt vast dat ding met calt/cold erbij geschreven rechts vooraan ?

ik heb dat nog nooit open gekregen, heb de auto nu 2j en daar ben ik nog nooit in geslaagt om dat dekseltje open te draaien

ik check steeds de oil via de BC, ik doe heus wel eens de motorkap open….misschien lijkt dat niet zo :-)

Link naar reactie
  • Administrator

Een N52 heeft a) inderdaad geen peilstok en b) kan gerust wast olie gebruiken. Mijn N52 smikkelde op een gegeven moment per paar duizend km een half litertje weg. Het is dus totaal niet gek dat je op 16.500 km eens wat kwijtraakt bij een N52 motor.

Wat jij nu te zien krijgt zegt mij niks. de BC heeft bijvoorbeeld ook een "geheim" menu voor diverse instellingen, maar voor je daar in zit heb je wel wat meer voorbij zien komen. Misschien helept het als je even een fotootje maakt van wat je ziet.

Om er olie bij te gooien, zou je toch eigenlijk moeten weten wat er bij die laaste Inspektion II in gekomen is. Ik zou eens beginnen met van olie met een zelfde viscositeit en andere kenmerken een half litertje erbij mikken en kijken wat dat oplevert.

Link naar reactie

Je hoeft er niet zoveel voor te doen om in dat verborgen menu te komen. Toen ik de laatste keer mijn klokje wilde verstellen (wintertijd), kwam ik er per ongeluk in. Volgens mij gebeurt dat als je bij uitgeschakelde motor het oilcheck of dagteller knopje enige seconden ingedrukt houdt. Je krijgt dan 'testmenu 1' in je display. Als je het knopje nogmaals indrukt krijg je 'testmenu 2' und so weiter.

Wat je dus moet doen om je olie te checken is het rechter knopje kort indrukken, met draaiende, warme motor.

aangepast door Individual
Link naar reactie

draaiend motor of niet maakt niet uit, ik druk op de dagteller en krijg inderdaad het geheim menu te zien '_ _ TEST _ _ 1,_' etc...

maar hoe krijg ik nou mijn olie check menuutje terug ?

kort indrukken is de dagteller reset / langer in drukken is de '_ _ TEST _ _ 1,_' …. of is er meer ?

dus best even met de garage checken, welke olie ze er hebben in gedaan alvorens die castrol uit 2008 erbij te gooien, of is die sowieso over tijd (kan dat, is er een verbruiksdatum voor olie ?)

EDIT dank individual! ik ga eve rijden zodat ie weer warm is en ik kan checken wat ie doet

nog info ivm het oliekannetje, waarom blijft dit dan branden….

aangepast door ichi
Link naar reactie

juist ! daar ben ik nu achter na het ritje …. geeft ie als ie op temperatuur is via de klok knopje of uhh ook weleens olie knopje genoemd :newblush:

olie +1 aan dat verklaart dus het oranje kannetje…… alleen is nu de vraag of ik er die castrol uit 2008 erbij mag gooien….

Link naar reactie

sandere39, on 21 Jan 2014 - 17:38, said:


ik zeg rtfm!



(read the fu.k.ng manual)



zou dat misschien helpen?




zou ik ook zeggen en dat zou ik best wel willen…..maar deze kwam zonder manual, ook geen onderhoudsboekje of handleiding voor de gps /radio etc….


de lease maatschappij (vorige eigenaar) heeft alles er uitgehaald, enkel de auto-papieren, een print-out van de onderhoudsgeschiedenis en 2 sleutels

Link naar reactie
  • Administrator

Als ik het mij goed herinner (rij geen N52 meer) betekent "olie +1" dat je toe bent aan één liter olie erbij. Olie heeft volgens mij geen houdbaarheidsdatum, maar ik zou inderdaad wel even nagaan wat er al in zit.

Link naar reactie

ik heb er voor mijn e89 eentje kunnen downloaden ,en anders kun je bij een dealer vast wel een handleiding bestellen.

is toch wel handig hoor!

http://www.bmwsections.com/docs/z4/

in het engels maar dat ga je toch wel redden niet?

de olie die je hebt klopt idd voor jou auto.

aangepast door sandere39
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.