Ga naar inhoud

Rammels en ratels...


RemcoZ4

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal. Ik ben al een tijdje bezig met BMW dealers om een rammel en ratel uit m'n Z4 (E89 28i) te halen. Al veel gezocht en gelezen maar eigenlijk net niet wat ik zoek.

Het zijn 2 punten in mijn auto;

- eerste rammel komt van linksachter. Bij oneffenheden rammelt het, op lage en hogere snelheden. Vreemde is dat deze rammel weg gaat na aantal kilometers. Ik verdenk de schokdemper maar weet het niet zeker. Rammel lijkt echt van buiten te komen. Het komt voor met zowel kap open als dicht...

- tweede is een ratel van delen die tegen elkaar zitten. Lijkt tussen de hoofdsteunen bij de achterruit te komen. Deze ratel gaat niet weg en blijft. Dealer heeft rubbers onder de achterruit al gesmeerd zonder succes. Ik zag dat ze ook wat tape hebben bevestigd waar de horizontale delen bovenop de auto tegen elkaar komen bij openen en sluiten van de kap. Het helpt allemaal niet. Misschien iets met de achterruit zelf?

Erg lastig uit te leggen. Erg vervelend dat dealers niet in staat zijn om het te verhelpen. Ik heb nog ruim een weekje garantie dus ik ga nog wel een keer terug. Als iemand ideeën of ervaring heeft dan hoor ik het graag!

Thnx!

Link naar reactie
  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Hoi Remco. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar laat je nog weten hoe dit verder gaat? Dat kan weer nuttig zijn voor andere E89 rijders. Alvast dank en succes met het vinden van de oplossing!

Link naar reactie

Mijn dak rammelt ook wat, lijkt ook van achter de hoofdsteunen vandaan te komen.

Heb nog niet de moeite genomen er naar te gaan zoeken eerlijk gezegd.... Wel irritant, dus zoveel mogelijk het dak open!

Link naar reactie

Dit is een bekend rammeltje bij de E89, het komt van het mechanisme van de kap.

Heb dit zelfde probleem gehad, heeft wel even geduurd voor we gevonden hadden waar het vandaan kwam.

Op een klinkerweg had je het idee dat de veren los onder de auto zaten.

Het blijkt dat de haken waarmee de kap wordt vergrendel in zowel open als gesloten stand niet voldoende zijn aangetrokken.

Zelfs het invetten van de haken waarmee de kap wordt vergrendel wil vaak al wel eens helpen.

Ik raad je wel aan (als dit nog onder garantie kan) om dit door een BMW garage te laten uitvoeren, namelijk met de volgende reden, als dit niet correct gebeurt gaat de kap niet meer goed sluiten en loop je kans dat deze gaat lekken.

Dat was dus de volgende ellende die ik heb gehad, moet zeggen dat alle bijkomende problemen zeer correct zijn opgelost door Ekris Arnhem.

Hoop dat je hier iets mee kunt,

Link naar reactie

Wat betreft de rubbers die in aan en onder kap zitten ter afdichting, Is me aangeraden deze in te smeren met een zuurvrije vaseline.

Als de rubbers droog worden kunnen deze ook een irritant geluid gaan maken.

Om even terug te komen op de lekkage die ik heb gehad naar aanleiding van het niet goed sluiten van de kap, alle rubbers zijn uiteindelijk vervangen van de bovenzijde voorruit en de zijkant, als dit voor eigen rekening is kan ik je wel vertellen dat dit redelijk kostbaar is 620,= voor een paar stukjes rubber.

Een ander bekend probleem is dat de schakelpaddels op het stuur de chroomlaag nog wel eens wil breken op de randen, zo ontstaat een behoorlijk scherpe rand waar je de vingers behoorlijk aan kunt verwonden.

aangepast door Enigma
Link naar reactie

Chrome probleem heb ik ook inderdaad, maar dan op het stuur zelf, niet de paddles.

Maar goed de mijne heeft ook 120k gelopen in 3,5 jaar.

Link naar reactie

Dank voor reacties. Tussen/achter de hoofdsteunen is weg. Als je het dak half open doet zit er achter de hoofdsteunen een rubber in de breedte van de auto. Die is schoongemaakt (vaak kraakt het doordat er simpelweg vuil zit, niet omdat een rubber "droog" is). Verder heeft de dealer wat viltjes aangebracht om aangrenzende punten te steunen, maar of dat helpt...

@Enigma, ik ga nog even vragen over die haken voor de zekerheid, thnx.

Nu die rammel linksachter nog, dinsdag gaan ze weer verder. Die rammel lijkt van buiten de auto te komen bij het linker achterwiel... Demper? Ophanging?

Ik word prima geholpen door Ekris Utrecht. Meestal ben ik niet zo van de grote dealers maar tot nu toe prima.

Link naar reactie

Zo zie je maar weer, ook dealers kunnen best wel aardig zijn.

Wat betreft die viltjes die ze hebben aangebracht zou ik toch voorzichtig zijn, het is niet origineel, de kans dat de kap niet geheel sluit is aanwezig. (En water is dun)

Bij deze kap is me opgevallen ,(ten opzichte van de linnenkap e85) als deze niet zuiver aansluit er vrij snel lekkages ontstaan.

En dan wel bij de aansluiting van de ramen, niet boven in de kap, of aan de achterzijde.

Een kleine onzuivere afstelling kan al leiden tot deze problemen.

Als je toch de garantie nog heb zou ik toch op staan om het toch te laten repareren zoal BMW het voor de Z4 ooit bedoeld heeft.

Ja ik weet het niet, maar dat is mijn mening.

aangepast door Enigma
Link naar reactie

Ekris meldt mij dat de viltjes er origineel horen te zitten en niet aanwezig waren in mijn E89... Ik zal paar foto's maken van wat er aangepast is (zover ik weet).

Ze doen niet moeilijk om te repareren en te vervangen onder garantie. Het is meer de vraag WAT ze moeten vervangen... Ik krijg zo langzamerhand het idee dat er veel "gegokt" wordt. Dat is nu nog prima met het weekje resterende garantie maar daarna wordt het een ander verhaal.

Link naar reactie

Dat was me ook al opgevallen, ben in totaal 4 keer bij hun geweest voor het was opgelost.

Maar als je alles hebt gedaan wat het zou kunnen zijn en het probleem is nog niet opgelost, dan ga je

dingen proberen.

Kan me van jou dan ook wel begrijpen dat het vertrouwen of het nog goed gaat komen dan wel ver te zoeken is.

Maar zolang het bestaande probleem nog niet is opgelost, kunnen ze na volgende week toch niet zomaar zeggen, sorry garantie voorbij.

Lijkt me toch van niet.

Link naar reactie

Misschien iets om naar te kijken, ook al heb ik een Z3 en geen Z4, in basis is het dezelfde techniek.

Roodkapje heeft bij mij de schokbrekers en veren vervangen.....daarbij kwam aan het licht dat de veerschotel rechtsachter erg slecht was.

Nu de nieuwe veren er in zitten en de nieuwe schotels (zowel voor als achter) zijn alle rammeltjes weg (tevens de hardtop nieuw afgesteld)

Wie weet is dit bij de Z4 het zelfde?

Ik neem trouwens aan dat de bij Ekris niet moeilijk doen over de laatste week garantie, mede doordat je het ruim voor het verlopen hiervan hebt aan gegeven...

Link naar reactie

Originele viltjes die niet aanwezig zijn? En waar zouden die dan volgens de dealer naartoe zijn gegaan?

In ieder geval ben ik wel heel benieuwd naar de verdere oplossingen. Op vele fora keert toch vaak dat rammelen van het dak terug, maar een echte oplossing ben ik nog nergens tegengekomen...

En is het werkelijk dan zo erg, dat rammelen? Ik bedoel: is het echt zenuwslopend of valt het nog mee?Het is een cabrio, dat heeft sowieso toch wat meer 'werkgeluiden' dan eentje met vast dak, niet?

Ben benieuwd naar de antwoorden :-)

Link naar reactie

De oplossing voor het rammeltje in het dak is bij mij opgelost door de haken die de kap zowel in gesloten als geopende stand vasthouden, opnieuw te stellen en te smeren.

Ben er niet bij geweest toen dit is uitgevoerd, maar kom volgende week toch nog bij Ekris, zal eens vragen of ze me precies kunnen vertellen waar deze haken zitten.

Zo ja, dan zal ik dit toelichten met wat foto's

Je zal ongetwijfeld meer werkgeluiden hebben met een cabrio, maar als door BMW zelf al wordt aangegeven dat het niet hoort te rammelen.

En er is niets irritanter dan als je lekker aan het toeren bent zo'n rammeltje op de achtergrond, althans dat is mijn mening

Wat betreft die viltjes, die heb ik nog niet kunnen vinden.

Maak eens een foto waar deze zouden moeten zitten.

aangepast door Enigma
Link naar reactie

Petje af voor Ekris Utrecht. Rammels opgelost.

Het bleek een borgmoer te zijn op de schokdemper. Zag er visueel goed uit maar zat toch los. Naar een paar draaien wat het opgelost. Ekris heeft voor de zekerheid de moer vervangen. Moet zeggen dat deze rammel ontstond na een redelijke drift bij nat wegdek... Ondanks dat je zegt dat het bij het wiel/demper vandaan komt kost het toch tijd om het exact op te sporen.

Ik heb sinds de aanschaf van de Z4 problemen gehad met grote raam bij bestuurder. Gaat omhoog en dan gelijk weer 5cm naar beneden. In Woerden hadden ze al een keer de junction box vervangen en geprogrammeerd. Dat heeft dus niet geholpen. Ekris heeft de motor van het elektrisch raam vervangen en opnieuw geprogrammeerd of afgesteld.

Tot slot is er nog een rammel verholpen bij de hoofdsteun. Ik weet niet exact waar dat zat.

Raam en hoofdsteun had ik niet gemeld maar zijn toch verholpen. Netjes!

Ik hoop dat ik er nu voorlopig klaar mee ben. Foto's van dat rubber volgen nog.

Link naar reactie

Dus we kunnen voorzichtig stellen dat er ondertussen genoeg know-how is om de bekende dakrammels op te lossen. Zijn daar nota's van die München doorstuurt naar de dealers of moet je echt geluk hebben dat er een mecanicien is die er kennis van heeft van dat specifiek probleem?

Nog even dit: vanaf wanneer zijn bij jullie de rammels begonnen? Vanaf begin aankoop? Na enkele weken/maanden of misschien jaren? Of is het begonnen na een rit op een heel slecht wegdek?

Link naar reactie

De monteur die ik bij Ekris heb gehad wist al gelijk waar ik het over had, mag er dan wel van uit gaan dat dit wel een bekend probleem is.

De kap van mijn Z4 rammelde al vanaf de koop vorig jaar, als je het mechanisme ziet van de cabriokap is een rammeltje bijna niet uit te sluiten. (Dacht ik)

Toen ik de monteur van Ekris had gesproken over de lekkage van de kap heb ik dat rammeltje in de kap onder de aandacht gebracht, de monteur verzekerde me dat dit niet mag rammelen.

Hij begon al gelijk over de haken waarmee de kap wordt vergrendeld.

Kan me wel voorstellen als je veel op klinkerwegen rijdt er sneller een rammeltje zal optreden dan op strak ge-asfalteerde wegen.

Maar ja hoe dan ook, ze hebben het weer keurig opgelost.

Link naar reactie

Ben inmiddels achter waar de vergrendeling van de kap zit, het alleen erg lastig om hier een duidelijke foto van te maken.

Het blijkt dat er op drie punten de kap gesteld kan worden, en er op 4 punten de kap vergrendeld wordt.

Ga nog mijn best doen om er een duidelijke foto van te maken.

Wordt vervolgd.

Link naar reactie
  • 6 maanden later...
  • 3 jaren later...

Beste forumleden, sinds een week in bezit van een Z4 18, met 13500 op de teller. Direct een irritant tikkend geliid links achter bij hobbels e.d lijkt idd weg te gaan bij een lange rit. Kap open/dicht maakt geen verschil. Even op het forum gezocht en ik ben bliijkbaar niet de enige.....is het inderdaad de borgmoer? Of is het een geluid van de kapconstructie. Volgende week toch maar even langs story.....wellicht zijn er nog tips.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ik ben ook overgevoelig voor rammeltjes en tikjes. Altijd al een rammeltje bij de uitlaat gehoord, heel vervelend als je open gaat rijden. Verschillende dealers al naar gekeken, blijkt het om de vlinderklep in de demper te gaan. Dit kan je op 2 manieren oplossen, vervangen van een kostbare demper of de vlinderklep vastlassen. Ratelgeluid weg en iets sportiever geluid 😉 

aangepast door Fjoerfretter
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 3-2-2020 om 13:22, Fjoerfretter zei:

Ik ben ook overgevoelig voor rammeltjes en tikjes. Altijd al een rammeltje bij de uitlaat gehoord, heel vervelend als je open gaat rijden. Verschillende dealers al naar gekeken, blijkt het om de vlinderklep in de demper te gaan. Dit kan je op 2 manieren oplossen, vervangen van een kostbare demper of de vlinderklep vastlassen. Ratelgeluid weg en iets sportiever geluid 😉 

Ik heb 'em vastgezet.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.