Ga naar inhoud

Windruis (zowel met hardtop als softtop)


jerr

Aanbevolen berichten

Beste Z-rijders,

Even kort voorstellen: Sinds ongeveer een jaartje trotse bezitter van een Z4 3.0Si 2006 (facelift). Af en toe hier meegelezen maar nu werd het toch tijd om mij maar eens te registeren :). Behalve de Gap-Tech roof module (softtop bedienen met de afstandsbediening, werkt perfect!) heb ik alles origineel gelaten en vind ik dat prima zo.

Door de tijd heen ben ik wat kleine dingen tegengekomen die ik graag op wil lossen..Als eerst: ruis

In het begin dacht ik even dat de radio stoorde ( :clown:), later kwam ik erachter dat het niets met de radio te maken heeft. Er komt ergens windruis vandaan. Het lijkt ergens van voren bij de de bijrijderskant vandaan te komen, maar ik kan er maar niet echt precies achter komen waar precies (en wat ik eraan kan doen dus).

Hoeveel het suist hangt van de snelheid af en van de omstandigheden buiten (denk ik). Het komt meestal bij 80-100km/u op (maar niet altijd). Bij 160-170 km/u is het echt behoorlijk irritant en moet je echt harder praten om elkaar goed te kunnen verstaan in de auto.

Ik dacht eerst dat het aan de softtop lag, dat zal best wat gehoriger zijn..maar later heb ik een hardtop aangeschaft voor de winter en de ruis blijft...helaas.

Iemand een idee waar dit vandaan kan komen en wat ik eraan kan doen?

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Ik heb mijn oren wel eens langs het raam gehouden, daar lijkt het niet vandaan te komen..het lijkt meer van voren te komen. Van langs de raamstijl rechts of boven (van de bijrijders kant dus).

Ondertussen zal ik voor de zekerheid toch even wat info opzoeken over het ramen afstellen, maar het lijkt er niet vandaan te komen. Thanks voor de tip in elk geval!

Link naar reactie

Ik heb met de storm van gisteren nog even goed kunnen luisteren waar het geluid vandaan komt. Ik heb mijn oor langs het portierraam van de bijrijder gehouden (bij een snelheid van 120-130km/u + hevige wind dus) maar daar komt echt 0 ruis vandaan.

Wel is het hoorbaar aan de andere kant van de A-stijl (dus tussen a-stijl en voorruit) maar vooral aan de bovenkant bij de overgang naar de hardtop is mij opgevallen (heb de gebieden even rood gemaakt).

Iemand een idee of daar in die hoek ergens misschien iets van isolatie of rubbers zitten om het geheel wind-dicht te maken? Het probleem is echt hetzelfde met de softtop, dus ik verwacht eigenlijk niet dat het aan de hardttop en softtop ligt. Van buitenaf is er geen kier zichtbaar (of afwijking ten opzichte van de bestuurderskant).

ruis.jpg

Link naar reactie
  • Administrator

Ik zou toch ook eens kijken naar de afstelling van de hardtop. Als die aan de achterkant niet goed is afgesteld, zit hij aand e vorokant ook niet strak genoeg. Dat is een simpel klusje. Zie hier. Je kunt ook kijken of een extra tochtstripje aan de voorkant wat uitmaakt, zie hier; ook een simpel klusje. Bij mij is de combinatie een wereld van verschil.

In je A-stijl zitten geen extra rubbers, anders dan het rubber van de ruit. Als dat niet goed zit (kan, heb ik ook gehad bij een vorige Z4), dan zou je waarschijnlijk ook wel ergens lekkage hebben (het water verzamelt zich dan onder je stoel omdat het daar dieper is). Even je stoel naar voren halen en je hand "in" de vloerbedekking steken op de plek waar e.e.a. aansluit en je weet het. Als het daar nat is / plakt weet je genoeg.

Link naar reactie

Bedankt weer voor de tips. De hardtop ga ik even nalopen, even kijken of ik iets van 5mm kan vinden om even aan de slag te gaan. Op het oog lijkt dit trouwens wel te kloppen.

De tip van het rubber vind ik wel interessant, zou ook beter kunnen verklaren dat het probleem zowel met de hardtop als softtop is. De bekleding onder de stoel is in elk geval kurkdroog, en heb ook nog nooit een druppel lekkage gezien of vreemde vochtige plek opgemerkt.

Op beide hoeken sluiten de rubbers niet helemaal netjes aan. Kan dit mogelijk de oorzaak zijn? Bij de bestuurderskant levert dit geen problemen op dus..enkel de bijrijderskant.

oge0ed.jpg

345yetc.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.