Ga naar inhoud

Onrustig stuurgevoel


Peter Puijk

Aanbevolen berichten

2 weken geleden zijn op mijn Z4 3.0 2003 de achterste rubbers van de voorwielophanging vervangen. Na deze reparatie voel ik bij snelheden tussen de 100 en 130 km per uur mijn stuur in mijn handen bewegen. Het is niet altijd, ik kan de ene keer bijv. 110 rijden en dan voel ik niets, en de volgende keer zwabbert het stuur in mijn handen. Ik heb het idee dat het bij flauwe bochten erger is, maar ook hier zit geen regelmaat in. Inmiddels is hij 2 keer bij een speciaalzaak uitgelijnd(hazeleger, Harderwijk) heb ik al rondgereden met 2 andere voorwielen/banden, is alles ook nog op nieuw gebalanceerd.

Het probleem is nog steeds niet weg. Welke Z4 rijder heeft voor mij die handige tips waarmee ik tegen mijn garage kans zeggen waar ze naar moeten kijken.

N.b. Volgens mijn boekje zit er op mijn uit Du geimporteerde Zzzz een M Sportfahrwerk?

Bij voorbaat dank,

Peter

aangepast door Peter Puijk
Link naar reactie

Misschien een idee om de wielen van voor naar achter te wisselen en dan kijken of het probleem er ook nog is.

Mocht het probleem dan nog hetzelfde zijn kun je de velgen-banden verder uitsluiten en verder zoeken.

aangepast door ad k
Link naar reactie

kan ik mij goed voorstellen.

de rubbers die vervangen zijn zitten in een huis hebben ze dit ook gelijk mee vervangen of hebben ze er nieuwe rubbers in geperst

deze rubbers in hun huis hebben een vast montagepunt dus verkeerd terug zetten zou niet moeten kunnen.

Link naar reactie

@sandere 39

Als ik het zo zie is het complete huis vervangen. Ben erbij geweest toe ze vorige week met gereedschap nog een controle uitvoerde of er ergens anders speling zat, en ik kom zien dat alles spelingsvrij was en tevens de mooie nieuwe rubbers in het blinkende huis kon bewonderen.

@ad k,

Deze optie was vorige week al even aan de orde, maar bij balanceren achterwielen gaf de monteur aan dat er op een van de achterwielen een kleine hoogteslag zat en dat dit dus weinig zin had.

Einde v/d maand ga ik toch naar de winterbanden, dan meteen maar even de velg wissel van achter naar voor laten doen.

Txs

Peter

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Waarom niet in dit topic geantwoord?

Dan kunnen meer 'slachtoffers' er van leren...

Je hebt natuurlijk gelijk:

Hallo Carl,

Het resetten van mijn neutraalstand stuurinrichting heeft enorm geholpen. Maar deze oplossing werkt volgens mij alleen bij een electronische stuurinrichting, dus bij een M onderstel.

Als jij zo'n onderstel hebt kan de neutraalstand van de stuurinrichting met de computer gereset worden.

Het klinkt alsof ik er veel verstand van heb, maar ik praat ook mijn bandenman na. Allerlei verschillende bandenspanningen, andere wielen en banden gaven geen soulaas, dus hij kwam met deze oplossing.

Veel succes, en laat mij even weten of jij verder komt op deze manier.

Groet,

Peter Puijk

Link naar reactie

Zelf heb ik ook een hoogte slag in mijn wielen voor gehad?

Reden was ze waren kunststog centeer ringen vergeten in de velg terug te zetten, met als gevolg wielen niet centrisch gemonteerd. Centeerd dan alleen met de wiel bouten dit was niet goed. Los draaien van de wiel moeren met luchtsleutel mag maar ze vast zetten eerst met de hand en moment sleutel.

Dus ook even checken of ze er nog zijn.

succes Guus.

Link naar reactie

helaas heeft het resetten van het stuurhuis geen nut gehad. Deze ochtend aan de computer gehangen en alle software geupdate.

het vreemde stuur gedrag tussen 100 en 130 blijf t echter.

Heb vanmiddag ff de zekering van het EPS ( electronic power steering) systeem getrokken om te controleren of het dan ook was.

Er is zonder stuurbekrachtiging niet mee te rijden maar op de weg gekomen bleek wel dat het stuurgedrag dus normaal was ! Conclusie voor mij dus dat het in het EPS systeem moet zitten.

Maar is verder googelen op de americaanse site's en ik zal eens een nieuw draadje plaatsen . Wie weet heeft er iemand ervaring mee.

Link naar reactie

Ik had precies hetzelfde - de voor "bushes" in het grieks heet dat "Συνεμπλόκ + Κίτ Ψαλίδια"

Die vervangen en nu rijd de Z4 weer als een zonnetje. Weet je hoe je dat testen kan? De auto in de eerste versnelling zetten, en direct remmen en accelereren. Je zal zien dat de voorwielen dan speling hebben.

LINK

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.