Ga naar inhoud

graag nog es ff meer info over de "top-hifi" versterker


martijn

Aanbevolen berichten

Ik heb al wat onderwerpen gelezen omtrent de dsp versterker, top hifi versterker of hoe het ding dan ook precies heet.

Wat ik nu eigenlijk zoek is meer informatie over die versterker. Zoals bv de pinout van de connector en of de speakers in de versterker gefilterd zijn of zijn alle speakers passief gefilterd?

Mijn idee is om wellicht eens wat speakers te vervangen, maar dan is het praktisch om te weten waar er wordt gefilterd. Als dat dan actief is, waar worden de niveau's en kantelpunten per unit dan geregeld, maar als het passief is......waar liggen de filters dan?

Stel dat de subs, front speakers en rear speaker qua niveau in de versterker geregeld worden, dan zou het theoretisch mogelijk zijn oom ook die versterker te vervangen door een aftermarket versterker.......

naja heel graag zou ik dus wat meer info willen vergaren, om eens te kijken wat ik allemaal zou kunnen wijzigen

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

In nederland heet het duurste systeem van de e85 'Hifi professional' (ook vaak: 'hifi professional dsp')

Alle speakers zijn voor zover ik weet aktief gefilterd (in de versterker zelf).

Hier staat info over de pinouts (ik weet niet of het klopt):

http://www.zpost.com/forums/showthread.php?t=63030

Ze hebben het er ook over dat de tweeter met een condensatortje gefilterd wordt, maar dat condensatortje heb ik nooit zien zitten (zit meestal bij de tweeter zelf)

Ik heb wel een keer een stuk gelezen over dat ze de dsp amp aan het coderen waren (ging over een coupé) en dat ze daar beter geluid uit kregen.

Maar ik heb zo'n idee dat dat een dsp systeem was zonder navi (dus een klein 1 regelig scherm) waarbij er alleen equaliser presets aanwezig waren (dus niet de 3 geheugenplekken om het vrij in te stellen) en dat ze die presets aan het programmeren waren.

Link naar reactie

hmm tja, ik zien het. Volgens KIS heb ik de hifi professional (677) en als ik je linkje mag geloven, wat er zeer plausibel uitziet, valt er weinig te after marketen.

En navi heb ik dus niet en dus het herprogrammeren van de dsp zal wel niks worden. Niet dat daar het " probleem" zit. Het zou mooi geweest zijn als de kantelpunten en niveau's te programmeren zouden zijn van de afzonderlijke uitgangen. Pas dan is het mogelijk om eens wat met andere speakertjes te experimenteren..... tja als het dus anders moet ben je dus op slopers hoogte. Andere HU en andere versterker(s) en dan pas andere speakers. <_<

Evengoed toch bedankt voor de info, het is me in ieder geval duidelijker geworden. :thumbs_up:

Link naar reactie

klopt,is vrij prijzig.

misschien kun je al wat winnen als je er een setje betere speakers in zet,maar ik betwijfel het.

je zult de versterker zeker ook moeten upgraden.

maar ik vind zelf het geluid in mijn z goed genoeg.

Link naar reactie

Ja betere speakers zijn niet zo moeilijk te vinden, alleen de versterker is blijkbaar niet zomaar bij te regelen. MAW moet je hetzelfde rendement speaker in gaan zetten en daarbij is het nog niet zeker of alle nieuwe speakers bij elkaar aansluiten. Blijkbaar wordt de versterker digitaal aangestuurd door de HU en daardoor kun je dus ook niet zomaar de versterker wisselen voor iets anders waarmee je de nieuwe speakers aanstuurt.

En ook moet ik toegeven dat het geluid al niet heel slecht is en best hard gaat zonder direct in de stress te raken, maarrrrrrrr het kan altijd beter en laat dit nu net iets zijn wat me uitermate boeit. Dus geen kant en klare upgrade setjes, maar zelf aan het stoeien spreekt me het meest aan. Alleen om nu alles eruit te slopen zie ik niet zitten.

Link naar reactie

Ik denk dat het rendement van de luidspreker nog wel overheen te komen is.

Het belangrijkste daarin is de verhouding tussen middentoner en tweeter. De bas is makkelijker per eq te controleren omdat die een kleiner spectrum inneemt.

Tweeter en middentoner kan je makkelijk op elkaar afstemmen dmv een weerstandsnetwerkje bij de tweeter. De kans dat je tweeter te zacht is is vrij klein. De tweeter zit ook dichter bij je oor.

Maar ik zou er geen hele dure units aan spenderen. Zeker niet die van bsw.

Maar welk aspect vind je dan ondermaats? Welke luidspreker in het bijzonder zou je willen vervangen?

Overigens wordt de versterker niet digitaal aangestuurd (het audiosignaal gaat bij mijn weten gewoon analoog), maar er vindt wel digitale communicatie plaats. Bijv de HU zet de amp aan via de K bus denk ik. Als er geen amp aanwezig is is de kans groot dat de HU ook niet goed aan wil of wellicht geen signaal wil geven etc.

Ook is het kiezen van een vervanging niet makkelijk: de middentoners zijn ook echt middentoners (zo worden ze ook aangestuurd).

De meeste car audio 10cm luidsprekers die je kan kopen hebben meer de opbouw van een kleine woofer. Dat kan je ook zien aan de grote magneet. Op zich helemaal niet nodig (eigenlijk zelfs minder goed) omdat er waarschijnlijk ook een zwaar membraan in zal zitten wat bij hoge tonen meer vervorming en verval zal geven. Ik zou dan zoeken naar een leuke 10cm hifi middentoner in 4 ohm (ook niet makkelijk te vinden..)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Nee die dingen van bsw lijken niks bijzonders. Ik heb nog spullen liggen van scan-speak en die subs, als ik die nu eens kon vervangen door een JL-audio's ik heb daar bv de 8W7 van liggen......maar of die past vraag ik me af. De 6w3v3 past in ieder geval. Maar het bijregelen van een eq is niet de oplossing voor bv een overlapping van de diverse units. Of je krijgt daar rommel van ofwel uitdoving (soort van tegengeluid). Maaarrrrrrrr als de amp nu wel analoog gestuurd wordt is het wellicht wel mogelijk om een elektronisch scheidingsfilter te fabrieken.....hopende dat de versterker zelf dus niks doet qua scheidingsfilter. dus wat er in komt gaat er precies zo uit, alleen versterkt. dat zou nog potentie geven tot wijzigen.

Oh ja wat ik niet zo goed aan vind...... Het laag klinkt net alsof er een dubbel uitgevoerde loudnessknop aan gezet wordt terwijl het laag niet eens echt laag gaat (hiervan zou dus de Q elektronisch bij geregeld moeten worden) Het mid is me niet helder genoeg en redelijk schreeuwerig en het hoog is scherp en agressief. Maar begrijp me niet verkeerd, het is al zeker niet slecht. Er zit echt flink wat kracht achter en menig car audio setje klinkt lang niet zo goed. Het is gewoon een hobby van me, wellicht zelfs een tik.

Ik ben zelfs zo gek om geregeld naar Munchen te rijden om even een paar uurtjes over de High-end Messe te zwalken....tja en ......euh car audio hadden we het ook alweer over :lol: .

Wat nu mooi zou zijn om een en ander uit te kunnen pluizen zou het schema zijn van die versterker, om daar mee te bekijken wat er aan te sturen valt. maar ach wie weet

Link naar reactie

In de amp zit het scheidingsfilter. Dat weet ik vrijwel zeker. Zo staat dat ook in die link.

Laag kan ik inkomen idd. Dat klinkt geknutseld en wat wollig.

Sowieso is het klankbeeld niet zo heel fijn gedetailleerd. Daar hebben imho heel veel systemen last van die aktieve (digitale?) filtering hebben. Veel moderne setjes (in heel veel merken) hebben daar last van. Op het eerste gezicht/gehoor lijkt het heel wat (veel volume, breed geluidsspectrum), maar op het moment dat je gaat letten op de fijnere details in de muziek (ruimtelijkheid/plaatsing etc) dan valt dat aspekt altijd tegen.

Ik denk dat die amp een soort van digitale sound processing heeft. Wat ik altijd begrepen heb is dat de eq in de versterker geregeld wordt. Dat kan eigenlijk alleen maar als het signaal eerst weer naar digitaal wordt omgezet. En het is natuurlijk altijd beter om je spectrum recht te trekken met rendementsaanpassing en scheidingsfrequenties dan met een aktieve eq.

Je zou moeten testen of de HU nog steeds aan wil en signaal wil geven etc als je de amp afkoppelt.

Als dat zo is zou je een externe meerkanaals amp (of desnoods 2) aan kunnen sluiten en een aktieve eq.

Nadeel is dat je dat nooit in de originele ruimte krijgt, dus zal je spul in je kofferbak moeten plaatsen.

En je verliest je actieve volumeregeling.

Maar misschien moet je ook wel een hele zooi coderen, of stopt je HU helemaal met werken.

Ook zijn allerlei zaken als carkit, navi etc geintergreerd in dit systeem, dus hoe dat allemaal gaat reageren.......

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Vanmorgen, de auto aan de laptop gehad en waarachtig kun je theoretisch in de versterker komen......als je de codes hebt om toegang te krijgen <_< Ik ga nu zelf zo'n scanner aanschaffen om daardoor in alle rust eens te kijken. (niet alleen maar voor de audio).

Om weer even door te gaan op het aansluiten van een externe amp, dit zou misschien wel kunnen werken als de originele amp niet afgesloten wordt en er een extra amp achteraan kan worden aangesloten. Maar ook hierbij zou een elektrisch schema van de amp weer praktisch zijn :sHa_biggrin2:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.