Ga naar inhoud

Sportluchtfilter vs luchtmassameter


VanCamel

Aanbevolen berichten

Hello

Ik had een vraagje... Heb even zoekfunctie gebruikt maar vond niet direct antwoord...

Heb net een K&N luchtfilter geplaatst (57i)

Nu heb ik de opmerking gekregen dat dit nefast zou zijn voor de luchtmassameter en dat het verbruik ook de hoogte in zou schieten...

Heeft er iemand hier ervaring mee?

Het geluid van men 2.5i is er wel enorm op voorruit gegaan bij hoge toeren... WAUW!

Link naar reactie
  • Reacties 3
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Voor zo'n 57i filter is dat niet zo simpel; dat is zo'n rond filter wat eigenlijk in een cai hoort.

Waar je bij een motorsport stijl filter op moet letten zijn 2 dingen:

1. krijgt hij voldoende koude lucht van buiten? Hiervoor is vaak een 'cold air intake' (CAI) voor nodig; dat is een stuk gebogen plaatstaal wat een los compartiment om het filter vormt en het filter dus scheidt van de motorruimte en zodoende voorkomt dat het filter warme lucht uit de motorruimte opzuigt. Want dat is wel slecht voor het verbruik en de motor zelf. Er zitten vaak geleidingsstukken in die koude lucht van de grille naar het filter geleiden.

2. Je moet zorgen dat het filter niet nat kan worden. Als het in een compartiment zit wat onvoldoende regenwater kan afvoeren (geen gaatje onderin oid) en teveel regen direct van buiten (via de grille) op het filter laat stromen, dan krijg je dat er teveel vocht/condens langs je LMM gaat en dat is inderdaad slecht voor je lmm.

Het ligt dus volledig aan de inbouw. Zo'n inleg filterelement in de standaard airbox, daar kan niets meer mis mee gaan dan met het standaard luchtfilter aangezien het dezelfde opstelling is.

Je ziet wel eens van die ronde luchtfilters in aftermarket turbo opstellingen direct achter de grille zitten, maar ik denk dat dat toch niet echt een constructie is die geschikt is voor weer en wind (voor vocht dus)

Zoiets:

focus_st_57i_cais.jpg

Als je alleen met droog weer rijdt, en je filter vaak reinigt/in de olie zet is er natuurlijk niet zoveel aan de hand.

En dit is dus ook niet ideaal:

img2010112000031.jpg

(filter zuigt warme motorlucht aan)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Er zat inderdaad nog zo'n buis bij die ik zou moeten bevestigen in de originele luchtinlaat... Zal dit dan toch maar best doen, leek me niet zo belangrijk...

Ik rij normaal alleen bij droog weer en de filter zit ook op een droge plaats

Bedankt in ieder geval!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.