Ga naar inhoud

[Gerucht] Volgende BMW Z4 staat op Toyota GT86-platform


Individual

Aanbevolen berichten

Met de GT86 (en de Subaru BRZ) heeft Toyota een technisch uitstekend en uitgebalanceerd product neergezet, zo luiden de meeste meningen. Daarom is het wellicht een goed idee dat de nieuwe BMW Z4 én de Supra-opvolger op een aangepaste versie hiervan komen te staan.

Even recapituleren: BMW schoof de overspelige Fransozen aan de kant, en sloot een dealtje met Toyota, waardoor de twee nu samen een sportwagen gaan ontwikkelen. Dat begrip is vrij rekbaar, het kan een geheel nieuw model zijn, maar ook een platform. Hoe dan ook: van BMW komt over een jaar of 4 een nieuwe Z4 uit, welke volgens Motor Trend op het GT86-platform staat, dat voor de gelegenheid wel iets steviger en iets groter wordt gemaakt.

Naast de Beierse Roadster heeft Toyota zelf natuurlijk ook nog een nieuwe Supra in de kaarten, die gezellig zijn fundamenten met de Z4 gaat delen. Aanvankelijk werd gedacht aan een V6 met hybride onder de kap, maar inmiddels heeft Toyota (Lexus) een 2,5 liter grote viercilinder gelanceerd. In combinatie met de nodige hybridefoefjes zou deze in de nieuwe Supra zo’n 400 pk moeten kunnen leveren.

Zoals wij al beredeneerd hadden is de huidige verwachting dat de nieuwe Supra er in 2017 staat, maar, omdat Japanners als het om sportwagens gaat dol zijn op rekken, krijgen we waarschijnlijk volgend jaar al een conceptversie hiervan. Mooi, kunnen we ook ein-de-lijk eens wat anders gebruiken dan die stokoude platen van de FT-HS Concept. De laatste keer dat ik die zag viel ik van mijn dinosaurus.

bron: Autoblog

Link naar reactie
  • Reacties 3
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Interessant glazen bol stukje van autoblog :lol:

(volgens mij is die opel-psa verhouding ook al weer voor een gedeelte van de baan aangezien psa nu bijna grotere problemen heeft dan opel :schater: )

Maar het zou natuurlijk wel interessant zijn, een goedkopere, kleinere en vooral lichtere nieuwe z4. Een echte sportwagen, en dan het liefst met lotus achtige wegligging natuurlijk :punk: .

En zou die dan z4 gaan heten? De naam Z2 gonst ook al jaren door de lucht. Nu nog toebedeeld aan een 2wd mini cabiocloon <_<

Maar ja, met de voorspellingen van Wouterrrrr en vriendjes koop je natuurlijk niets. Vooralsnog kijk ik vooral uit naar de Jaguar F type. Wel buiten het budget van velen ben ik bang, maar wat een mooi ding.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Ja volgens mij is de e89 absoluut geen hardloper. Ik kan natuurlijk niet naar het straatbeeld van de us of china kijken, maar hier en ook in dld zie je ze nauwelijks.

De z3 had destijds die geweldige impuls van de james bondfilm om de verkopen te boosten en het model te promoten. De e85 Z4 is nog maar de helft van het aantal van de z3's verkocht (goed, die zat dan ook in een financieel hoger segment; ik denk dat de bulk van de verkochte z3's de 1.8 en 1.9 zijn), maar ik denk dat de e89 z4 nog geeneens de helft van de e85 gaat halen.

Hij is natuurlijk ook fors duurder. Zowel de complementaire basismodellen (e89 1.8i en 2.0i tov e85 2.0i en 2.2i) als de duurdere modellen (35i en 35is tov 3.0is).

En dat is in een tijd van recessie (al sinds 2009) denk ik niet zo'n goede strategie. Dit zijn doorgaans auto's voor erbij. En misschien is de concurrentie te sterk, of weet de e89 niet goed genoeg z'n niche te bedienen.

Link naar reactie

In duitsland toch niet?

Hoe goed verkoopt de e89 dan volgens jou? Ik kan me niet voorstellen dat ze de getalen halen van de e85, laat staan van de z3.

Als je kijkt naar de nederlandse verkopen (o.a. op autoweek te zien), dan zie je gelijk dat de e89 veel minder verkoopt dan de e85. De e85 verkopen zijn snel 50% meer (tot bijna het dubbele zelfs) als je de corresponderende jaren bekijkt (introductiejaar, 1jaar na introductie, 2 jaar na introductie, 3 jaar etc etc).

En dat is helemaal geen goed teken als je verder in ogenschouw neemt dat bmw sinds 2003 grosso modo zowel z'n marktaandeel als z'n werkelijk verkochte aantallen ziet groeien. Je kan dus gewoon stellen dat nu 4 jaar na de introductie zowel de werkelijke aantallen, alsmede het percentuele deel van de verkochte bmw's veel lager is betreffende de e89 tov de e85.

En als je de cijfers ziet waarover ze het op zpost over hebben dan is het in de usa ook bar slecht.

Dit heeft allemaal niets te maken met de import.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel de verkopen moeten zijn wil het een commercieel succes oid zijn, maar ik denk dat de prijs wellicht toch te hoog is van die dingen. Dat was wellicht bij de e85 al het geval als je het succes van de z3 bekijkt. Een kleine roadster in een laag segment erbij op de markt brengen was wellicht een goede stap geweest (aka die z2 die al jaran gonst). Misschien heeft de 1 cabrio die plaats ingenomen. Die is ongeveer 8000 euro goedkoper in de basis met redelijk vergelijkbare motorisering (13pk minder).

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.