Ga naar inhoud

Radio aan maar geen geluid


Angelo

Aanbevolen berichten

Hallo

laatst heb ik een nieuwe audio-kabelboom gelegd in mn Z3

Daarbij heb ik een tweedehands BMW Business RDS radio gekocht.

Alles aangesloten, boxen, radio....

De radio gaat aan, code ingeven, klaar... of nee toch niet, geen geluid???

Dacht dat de radio stuk was, andere business RDS erin gestoken, ook geen geluid, ook geen geruis.

Kan iemand me hierbij helpen?

Alvast bedankt!!

Angelo

Link naar reactie

Ik zou de kabelboom testen met een batterij 2 draadjes aan de PLUS en MIN friemmelen , als het goed is geeft dat een krassend geluid uit de speaker die je wil testen.

Als alles keurig krast en knetterd moet je toch richting radio zoeken.

aangepast door throttle up
Link naar reactie

Je speaker is niet zo gek op gelijkspanning, dus je kunt beter een multimeter gebruiken,

Heb je geen multimeter en wil je toch een batterij gebruiken, pak dan een bijna lege batterij en bij het eerste tikje wat je hoort stoppen.

Link naar reactie

Met een volle batterij kan het ook.

U=IxR P=IxU of uitgaande van 4 ohm speaker = 1,5volt /4 ohm= 0.375 ampère en 1.5 volt X 0.375 ampere = 0,5625 watt.

Dat moeten de speakers kunnen hebben dacht ik zo..

aangepast door Jojo
Link naar reactie

Die 4 ohm is geen standaard vaste waarde maar een impedantie gemiddelde, gemeten bij 1 kHz.

Een luidspreker waar je gelijkspanning (0Hz dus) op zet, slaat dus meteen vol een kant uit tot zijn max

Dit vindt ie niet echt tof !!

Een 800W sub zou het wel kunnen hebben, maar een klein speakertje zou je er dus wel onherstelbaar mee kunnen beschadigen.

Daarbij moet je eigenlijk andersom rekenen.

De speaker is een gebruiker en vraagt een bepaald vermogen aan je bron, stel 40W

P=UxI, dus I is P/U 40/1,5 = eigenlijk kortsluiting dus vol vermogen van je batterij

een bijna lege batterij kan geen vol vermogen meer leveren en is dus veiliger voor je speaker.

nu zal een 1,5V batterijtje niet al te veel schade aanrichten, maar met een 9V blokje wordt het al weer wat anders.

Conclusie met een multimeter is het gewoon het veiligst.

aangepast door coot
  • Like 1
Link naar reactie

Daarbij moet je eigenlijk andersom rekenen.

De speaker is een gebruiker en vraagt een bepaald vermogen aan je bron, stel 40W.

Eh? Da's een nieuw fysisch fenomeen.

"Hey, I'm a big 14" JBL speaker with an AlNiCo betablast magnet, so gimme 400 Watts or else!"

Dachutniet.

Batterijtje werkt prima overigens. In de praktijk werkt een oud 9V blokje ook prima en heeft het voordeel dat de contactjes vlak naast elkaar zitten.

En als je het nou heel snel doet, zeg in een ms, dan heb je vanzelf al een wisselspanningsignaal van 1 kHz met wat harmonischen gemaakt...

;-)

Link naar reactie

Eh? Da's een nieuw fysisch fenomeen.

"Hey, I'm a big 14" JBL speaker with an AlNiCo betablast magnet, so gimme 400 Watts or else!"

;-)

En toch is het zo!

Je kunt me geloven of niet maar een 400W speaker zal pas optimaal werken als hij op een versterker wordt aangesloten die zwaarder is dan die 400Watt.

Wil niet zeggen dat een versterker van 100 W die speaker niet aan de gang krijgt, maar ergens in je geluidsspectrum zal die toch consessies gaan doen.

Daarbij moet een te lichte versterker constant op zijn tenen lopen om het zaakje bij te houden en zal veel eerder in de clip gaan dan wanneer ie wat headroom heeft.

Dachutwel :lol:

aangepast door coot
Link naar reactie
  • Administrator

Hmmm altijd gedacht dat het aan de stabiliteit van de voeding lag....waarom hebben ze dan klasse A versterkers

Link naar reactie

Klok, klepel.... We dwalen af.

Angelo, heb je al eens geprobeerd de radio buiten de auto aan te sluiten? Aansluitgegevens opzoeken, 12V erop en minstens één speaker aansluiten. Twee kapotte radio's wordt een beetje onwaarschijnlijk, maar stap voor stap testen is de enige manier.

Correctie: je kúnt het hele spul wegbrengen natuurlijk en het laten doen.

Heb je ooit werkend geluid gehad in je Z, of heb je hem zo gekocht? Ik lees ook niet alles meer....

Oeps... Lees nu dat je een nieuwe audiokabelboom hebt gemonteerd. Waarom eigenlijk?

aangepast door Tja
Link naar reactie

Wel, men hed er een aftermarket radio ingeplaatst, met simpelweg 2 draden naar 2 speakers. Al de rest ontbrak <_<

Tot voor kort werkte alles naar behoren tot de radio het begaf, ik heb besloten van alles terug oem in te bouwen.

Maar....

Nu plaats ik daarnet een nieuw deurpaneel met ingebouwde tweeter... En die tweeter werkt wel!! :blink:

Waarom werken die 2 andere boxen niet?

Link naar reactie

nog even een vraagje off topic... ik kan geen topic plaatsen bij te koop/gevraagd.

Hoe komt dat?

Alleen voor donateurs?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.