Ga naar inhoud

olie lekkage motorblok


Roontje

Aanbevolen berichten

  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dat is niet geheel onbelangrijk...... maar als ik zo alle reacties gelezen heb over Ruud denk ik dat je je geld weer aan andere dingen kunt gaan uitgeven en lekker kan genieten van je Z. Ik heb inmiddels alle onderdelen binnen, nu nog moed verzamelen.... :blink::horse:

Link naar reactie

Er van uit gaande dat je ook een M43 motor hebt de nieuwe M10 aantrekken op de juiste volgorde met 30Nm daarna 2 maal 90 graden (dus 2 maal een kwart slag)

ob2o.jpg

1 12 Cylinder Head with Cover

Type

Thread

Tightening specification

Measure

5AZ Cylinder head bolts

M51 / M41

M11

Replace, wash and oil
screws

Jointing torque

80 Nm

Loosen all bolts 1/2 turn

Jointing torque

50 Nm

Torque angle

90

°

Torque angle

90

°

Warm-running time

25 min

Torque angle

90

°

6AZ Cylinder head bolts

M40 / M42 /

M43 / M43TU /
M44 / M50 /

S50 US / S52 /

M52 / with cast
iron engine

block

M10

Replace, wash and oil
screws

Jointing torque

30 Nm

Torque angle

90

°

Torque angle

90

°

Cylinder head bolts

M54 / M56 /
M52TU / M52 /

with aluminum

engine block

M10

Replace, wash and oil

screws

Jointing torque

40 Nm

Torque angle

90

°

Torque angle

90

°

Cylinder head bolts

N40 / N42 /

N45 / N46

M8 / M10

Tightening specifications

for M8 and M10 screws
are identical:

Replace, wash and oil
screws

Jointing torque

30 Nm

AZD Cylinder Head with Cover

BMW AG - TIS

11.02.2013 02:14

Issue status (12/2007) Valid only until next DVD is issued

Copyright

Page - 1 -

[PREV PAGE] [NEXT PAGE]

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hoi gsusivo,

Dank voor je aanbod! Ben alleen bang dta ik veel te ver van je vandaan woon :)

Nu mijn opleiding klaar is en de vakantie voor de deur staat heb ik eindelijk tijd voor deze klus, en ook zin inmiddels.

Mijn handleiding is bijna klaar en dan ga ik schroeven. To be continued!

@HOFFR02 dank je, die print ik even uit :)

Link naar reactie

Heb ik, en ook een doppenset in 3/8. Ik ben vandaag begonnen en het ging allemaal lekker vlot. Alleen het uitlaatspruitstuk was een rotklus. Ik kwam moeilijk bij de moeren, en had ook nog de pech dat in de, toch al weinig ruimte, ook uitgerekend voor het uitlaatspruitstuk de airco leidingen lopen. Vandaar de 3/8 doppenste. Daarmee kwam ik er wel bij.

Morgen de kop eraf, en ik wil ook de krukaspolie eraf hebben. Want dan vervang ik de gehele pakking achter het distributiehuis, en neem ik gelijk de kering mee. Kan ik die poelie er zo afhalen? Ik weet dat ik speciaal gereedschap nodig heb dat ik zelf kan maken.

Ik heb werkelijk van alles foto's gemaakt en zal dat in de pdf stoppen wanneer ik klaar ben.

Link naar reactie

Lennard,

De poelie kan er zo af zit een spiebaan op, echter om die :rant: bout los te krijgen moet je van goede huize komen.

Heb zelf een tool gemaakt voor het blokkeren van de krukas. Het is gewoon links draad.

wkgn.jpg

Aan de kromming kun je zien hoeveel kracht je moet uitoefenen om de bout te lossen.

aangepast door HOFFR02
Link naar reactie

Goeie genade, dat is nogal wat inderdaad! Ik las ook ergens dat je het vliegwiel kon blokkeren met de special tool, maar ik ben bang dat ik dan de boel kapot draai. Ik ga voor de optie uit jou foto, dank!

Link naar reactie

En nu moet ik 'm weer vast zien te krijgen, daar had ik geen rekening mee gehouden........330nm.............en mijn momentsleutel gaat maar tot 220nm......

Het is verder wel allemaal gelukt, loopt als een zonnetje!

Link naar reactie

Volgens mij gaat m'n grote momentsleutel tot 350N/m, 't Is dat Zeewolde niet bepaald om de hoek ligt...

@ Ivo: iets vastzetten met een hogere waarde dan je momentsleutel aankan is net zo'n revolutie in de natuurkunde als sneller reizen dan de lichtsnelheid :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.