Ga naar inhoud

Vervangen luchtfilter


rdeknegt

Aanbevolen berichten

Daar ik het verbruik van mijn Z4 de laatste tijd ondanks het warme weer vond toenemen, heb ik het luchtfilter eens even bekeken.

Bleek juni 2003 in Oostenrijk gefabriceerd te zijn, en zit er dus al ruim 78000 km in.

Heb een nieuw Bosch filter bij Mister-Auto hier in Duitsland besteld (€ 20,17 incl. levering).

Wat is eigenlijk de wissel interval van een luchtfilter? 30.000 km?

Vind het trouwens vreemd dat een BMW made in de U$A een Oostenrijks filter monteerd, heeft dus voor montage al een aardige reis gemaakt.

Link naar reactie

K&N luchtfilter Eenmalige aankoop. Super geluid en ook iets meer pk's. Echt super

mwah of dat nou allemaal waar is,ik heb er ook een in zitten hoor daar niet van,maar of je daar nu iets van merkt .

ik denk dat dat wel meevalt,er zijn trouwens kwade tongen die beweren dat een k&n helemaal niet goed is voor je motor.

Link naar reactie

Standaard luchtfilter functioneert ook, geloof niet alles wat er op een verpakking staat.

Laat K&N eerst maar eens met bewijzen komen. En geluid maakt ie al genoeg. :sHa_biggrin:

Link naar reactie

Heb een K&N geplaatst en het deel van het geluid klopt: klinkt geweldig boven de 3.000 rpm! Bovendien levenslange garantie, gewoon om de 10.000 kms eens reinigen. Motor zuigt de lucht véél vlotter aan en dat voel je ook. Wat de PK's betreft, is tevens waar... maar het is héél weinig: Ik heb een benchtest gedaan met de filter en kwam uit op 1,5 PK extra... Maar het gaat hier noet om de PK's, maar veel eerder over het feit dat je met een performance filter de optimale prestaties uit de motor haalt, waar een oude/vuile filter net het omgekeerde doet. Ik zou de nieuwe filter afzeggen of terug verkopen en een K&N filter (of ander merk zoals "Green") steken. Ik heb het verschil gevoeld: bij mij stak er ook pas een nieuwe papieren filter in...

Link naar reactie

Jij voelt een verschil van 1,5 pk?

....

En jij denkt dat die vermogensbank dermate nauwkeurig is? (Omstandigheden als temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk waren neem ik aan exact hetzelfde?)

Zolang er diverse supersportwagens waar prestaties 100% leidend zijn en er niet op een dubbeltje gekeken wordt nig steeds met normale filters worden uitgerust, en er geen objectieve verschillen aangetoond kunnen worden verwijs ik alle claims die op dit gebied gemaakt worden resoluut naar het land der fabelen....

  • Like 1
Link naar reactie

Guido, helemaal met je eens.

Mijn Bosch filter gaat er in, geloof niet in een filter wat om de 10000 km gereinigd wordt.

Kan nooit zo schoon worden als een nw filter, en wat die xtra pk's betreft, dream on.

  • Like 1
Link naar reactie

Sowieso zo'n nat filter moet je om de 10dkm reinigen (voorgeschreven). Een normaal luchtfilter gaat 20dkm of 30dkm mee (voorgeschreven onderhoudsinterval). Je hebt dus 2-3x zoveel onderhoud. Op de lange duur krijg je misschien je investering terug, ik weet niet hoe duur die olie is, en hoe lang je met dat onderhoud bezig bent. Ga je het filter ook uitwassen? Laat je dat doen? (dan kost het geld).

Bij een conventioneel filter is het eruit en nieuwe erin. Binnen 10 seconde gepiept.

En alle claims betreffende meer vermogen en meer koppel.... Op het moment dat dergelijke claims vooral heel vaak en heel hard geroepen worden, en je nauwelijks onafhankelijke verifieerbare testdata vindt die dat onderschrijft, dan geloof ik er niet in. Terwijl het toch relatief makkelijk te testen is.

En als je kijkt tot welke inspanningen autofabrikanten gaan om bij hun snellere modellen nog een paar extra pk's eruit te persen (en wat dat kost) terwijl ze er dan geen nat filter instoppen...

Zouden bmw/mercedes/porsche/audi soms niet van het bestaan afweten....? :lol:

Veel data van testen die enigzins goed opgezet zijn, zijn altijd voorbeelden dat ze een joekel van een k&n filter gebruikt hebben (zo'n extra lange conus) op getunede auto's die vaak veel lucht nodig hebben.... Test je dan een nat filter tov standaard of test je dan een extra groot filter tov standaard. Daar wordt eigenlijk nooit bij stilgestaan....

Sowieso zou ik meer geïnteresseerd zijn in het stromingsverlies dan in pk winst. Het lijkt me wel leuk om een keer daar aan te meten (dus iets als drukverschil bij een bepaalde flow), want dan zie je wat een filter direct voor effect heeft (en of dat bijv ook invloed heeft op het verbruik)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Daar zit een standaard filter in.

Of dat genoeg is weet ik niet. Mijn motor heeft nu wel 50% meer lucht nodig. Daarom zou ik wel eens aan de doorstroom willen meten ;) (meten=weten ;))

Maar een z4m heeft volgens mij een vergelijkbaar filter qua maat dus zou het moeten kunnen.

Link naar reactie

tja doorstroom of vacuum metingen doen,dat zou wel iets aan t licht kunnen brengen.

simpel zou kunnen zijn om even (heel even) zonder luchtfilter te rijden om te zien of de motor dan makkelijker op toeren komt .

als daar flinke verbetering te merken zou zijn dan word het zeker tijd om er iets mee te doen.

Link naar reactie

Vandaag gereden met nw filter. Was wel nodig, volgens mij was het filter aardig vuil.

Z4 pingelt niet meer, gaat sneller in de toeren en de zware brom is (helaas) minstens de helft minder.

In het vervolg toch maar eens eerder vervangen en niet na 78500 km.!

Link naar reactie

Maar hoe zit dat dan? Hoe lang heb je dan je Z4?

Als het luchtfilter al heel lang niet vervangen is, dan zou ik ook maar eens naar je olie, oliefilter, interieurfilter, remvloeistof, koelvloeistof, bougies en eventueel je multiriem kijken ;)

Ik bedoel, als je je luchtfilter al niet vervangt (of door de vorige eigenaar vervangen is), wat meer schort er dan aan het onderhoudsschema? Het luchtfilter is het makkelijkst en ook redelijk goedkoop dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Sowieso als je een gebruikte auto koopt en geen betrouwbare info van de beurten hebt, kan je beter alles ff doen. En misschien een motorflush als de olie echt oud zou kunnen zijn.

Link naar reactie

Reeds 2 x voor onderhoud in Reeuwijk geweest, nwe olie, remvloeistof, recent nwe remblokken voor, voorwielophanging gerepareerd etc.

In 2008 ivm met garantie beurt bij stealer, dus dat valt mee.

Weet niet wat voor Z jij hebt, maar een multiriem zit er echt niet in. Interieur filter heb ik zelf vervangen, dus onderhoud zit wel snor.

Alleen dat luchtfilter schijnt er tussendoor geslipt te zijn.

Link naar reactie

Alleen dat luchtfilter schijnt er tussendoor geslipt te zijn.

Dat had bij die dealerbeurt moeten gebeuren. Kan natuurlijk ook dat ze toen een luchtfilter hadden geplaatst wat ze al 5 jaar op de plank hadden liggen ;)

Weet niet wat voor Z jij hebt, maar een multiriem zit er echt niet in.

:blink:

Hoe wordt jouw dynamo dan aangedreven?!?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Hoe wordt jouw dynamo dan aangedreven?!?

Vsnaar. Onder multieriem versta ik nokkenas(sen) aandrijving.

Z wordt de laatste jaren in Reeuwijk onderhouden, dus ik neem dat dit beter gebeurt dan bij Bmw .

aangepast door rdeknegt
Link naar reactie

Da's een distributieriem :lol:

Een multiriem fungeert vaak hetzelfde doel als een V snaar, behalve dat deze vaak meerdere aggregaten aandrijft (nu dus ac en dynamo), en plat van vorm is met groeven (een V snaar is -zoals het woord al zegt- V vormig ;))

Een multiriem heeft dan ook geen tanden, waar een distributieriem dat altijd heeft :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.