Ga naar inhoud

vanos...


Dikkie

Aanbevolen berichten

Ik heb begrepen dat het vanos systeem op leeftijd nog wel eens kuren wil gaan vertonen. Nou heb ik afgelopen week in Zwitserland gemerkt dat mijn 2.8 af en toe hapert bij gasgeven, maar niet altijd.

Ik heb op dit forum al eea gelezen over sticky transfer(?), zou daar dit mee bedoeld kunnen worden? Het lijkt dan wel of de motor even moet nadenken voor hij reageert, niet lang, maar toch. Ook had ik het idee dat hij af en toe bergop wat minder vermogen had, maar dat zou natuurlijk ook aan de steile passen kunnen liggen :-).

Iemand een idee?

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nokkenas en krukassensor heb ik een tijdje terug al vervangen, storing was toen anders, wegenwacht lid ben ik niet, heb ik via mijn werk gedaan. Motor blijft verder goed lopen, ging op de terugweg 220 en had nog over!

Was niet speciaal in de lage toeren, maar bij gasgeven, bij meerdere toerentallen.

aangepast door Dikkie
Link naar reactie
Gast gsusivo

controleer eens je luchtaanvoerbuizen (rubber tussen motor en luchtmassameter). Door de ouderdom komen hier nog wel eens gaten in met valse lucht en vermogensverlies tot gevolg...

Link naar reactie

Uit eigen ervaring (single vanos 2.8) kan het naast de nokken- en krukassensoren ook nog de positieschakelaar op je gasklep zijn. Da's een draaiweerstand, die het motormanagement 'vertelt' hoe ver je gasklep open/dicht staat. Al dan niet in combinatie met een vervuilde gasklep geeft een schakelaar die niet meer jofel is een verkeerd signaal aan het motormanagement, wat leidt tot terugval in toerental, of slome reactie op gas geven.

Bij mij was het merendeel van het 'hikkerige' gedrag weg na vervanging van die schakelaar, zie dit topic voor details. Dankzij een internetkoopje heb ik toen meteen primair (op de inlaatbrug) en secundair (wordt door ASC aangestuurd, tussen primair gasklephuis en LMM) gasklephuis door minder gebruikte exemplaren vervangen. Sinds die 'operatie', plus de schijnbaar onvermijdelijke vervanging van nokken-/krukassensoren ben ik van de problemen af...

Alhoewel je symptomen wel "Vanos-ig" klinken, kan het geen kwaad eerst goedkoper te fixen oorzaken uit te sluiten... :)

Link naar reactie

Als het niet nodig is ga ik devanos natuurlijk niet vervangen! Ik zal hem van de week ook eens laten uitlezen, kijken of er toevallig een storing in zit en het gasklephuis eens nakijken, bedankt voor de tip!

Link naar reactie

Nou, vandaag ff mee bezig geweest, geen storingen... eerst maar het gasklephuis eraf en schoonmaken maar dan. Blijkt de luchtslang van de luchtmassameter naar het gasklephuis aan de onderkant gescheurd te zijn! Dus die maar vervangen ( renova breda had hem op voorraad!) En maar even uitproberen zo denk ik.....

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.