Ga naar inhoud

Standaard Stuur ZZZ verwijderen


JeWe

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Er is al een 'how-to' over het verwijderen van je stuur, maar in dit geval gaat het om het standaard 3-spaaks stuur van (in mijn geval) een BMW Z3 1.8 uit 1998. Alhoewel mijn stuur nog intact was vertoonde het enorme slijtage plekken aan het leer. Het zag er echt niet mee uit. Helaas heb ik daar geen foto's van. Wel van het eindresultaat en verwijderen van het stuur. Uiteraard gaat het monteren dan weer in tegenovergestelde volgorde. Ik hoop dat jullie iets aan mijn bijdrage hebben.

Benodigd gereedschap: Torx 10 en 30 / dop 10 en 16

Tijd: 30 minuten max. Inclusief wachten na accu ontkoppelen (voor de zekerheid)

Start:

Koppel de accu (plus) los met dop 10. Je kunt nu doorgaan met onderstaan de handelingen, maar als je op onderstaand punt komt om de airbag te verwijderen moet je wel een minuut 15 hebben gewacht (rest stroom afwezig, dus geen airbag reset nodig)

Zet je banden, en dus ook je stuur recht (in het stuurslot). Aan weerszijde van je stuur aan de achterkant moet je de schroeven met een torx 30 losdraaien. Je kunt er gewoon bij (op de tast) in rechte positie van het stuur. Ze kunnen er niet uit vallen dus doordraaien tot ze helemaal loszitten. Hieronder een foto van de schroeven:

airbaglos1.jpg

En 1 gedetailleerd:

airbaglos2.jpg

Haal de airbag voorzichtig van het stuur want er zitten 3 contactjes vast:

airbagverwijderen.jpg

Haal nu de gele en oranje stekker los (trekken) en schroef de blauwe los met torx 10 (2 foto's):

airbagloskoppelen.jpg

airbagblauw.jpg

Leg de airbag op een veilige plek weg.

Draai nu het stuur los aan de centrale moer met dop 16. Wees niet bank om behoorlijke kracht te zetten. Kan geen kwaad:-)

stuurlos.jpg

Voordat je het stuur voorzichtig uitneemt (zit nog vast aan de sleepring) merk je het stuur en schroefdraad (marker stift). Nu weet je hoe het stuur er later weer recht opgezet kan worden.

Trek het stuur voorzichtig naar je toe. Je hebt een cm of 10 - 15 kabel lengte over.

Draai nu de 3 schroeven los van de sleepring met een torx 10:

3schroefjesverw.jpg

Je hebt nu het stuur volledig verwijdert. Het terugzetten van het stuur gaat natuurlijk in omgekeerde volgorde. Als alles weer is aangesloten mag je de accu pas weer aankoppelen.

Hieronder het eindresultaat van het verven van mijn stuur. Ik heb nog verf benodigdheden (ontvetter, primer, verf, nabehandeling, etc.) over voor 2 sturen. Mocht je het zelf niet aandurven of willen doen dan kun je me een PM sturen. Wellicht dat ik het voor je kan doen. Houd er rekening mee dat je het stuur een paar dagen kwijt bent.

Resultaat:

eindresult1.jpg

eindresult2.jpg

Mocht je vragen hebben dan help ik je daar waar ik kan.

Groetjes,

Jan Willem

  • Like 1
Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Jazeker!! De leerlooier is een autoriteit op dat gebied. Je kan er alleen nog steeds niet pinnen!! Erg bizar. Waarschijnlijk veel zwart geld die eigenaar:-)

@Gsusivo: Opnieuw bekleden heb ik geen idee van. Ik heb er niet naar gevraagd. Ik heb het stuur geverfd.

Link naar reactie

Waarschijnlijk veel zwart geld die eigenaar:-)

Heeft genoeg in huis om dat weer een ander kleurtje te geven... :)

Hun assortiment is echt verbijsterend, en afgezien van het niet-kunnen-pinnen ook uitstekende service!

@Ivo: gluur even op eBay.de, er zijn daar meerdere aanbieders van herbeklede sturen te vinden. Gaat meestal op ruilbasis: oude stuur opsturen, vers beklede versie van hetzelfde model stuur retour.

Link naar reactie

Inderdaad prima service! En ik vond het ook een heerlijke klus om te doen. Je ziet snel resultaat. Er waren nog wat zaken die ik beter had kunnen doen achteraf, maar het is mijn eerste stuur die ik verf en de volgende wordt perfect:-)

Link naar reactie

He Jan Willem,

Het is dus allemaal gelukt met het loshalen en verven zoals ik had beschreven voor je?

Hoe waren ze verder bij de Leerlooier? ik heb je toen het adres wel gegeven, maar dat kwam door van horen zeggen, en omdat den haag en den haag toch wel aardig in elkaars buurt is, of zie ik het mis?

Groet

Leon

Link naar reactie

Klopt Leon, van de week 'even' gedaan. Alleen was de sleepring een verassing. die rolde helemaal uit. Moest opnieuw opgerold worden en vervolgens losgeschroefd, maar verder precies zoals je zei.

Gr., JW

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.