Ga naar inhoud

Slecht schakelen bij warme motor


Johncom

Aanbevolen berichten

Hallo,

Als trotse Z3 M Roadster bezitter loop ik tegen het volgende euvel aan, hopelijk weet er iemand raad...

Wanneer ik een tijd met de auto rijd, dus wanneer de motor en bak op bedrijfstemperatuur komen, gaat de bak steeds slechter schakelen. Zelfs zo erg dat na een half uur rijden de auto vanuit stilstand bijna niet meer in een versnelling wil. Ikzelf zit te denken aan de versnellingsbak olie, maar mogelijk is het een ander probleem...Wie kan mij helpen aan een antwoord?

Groeten,

John

Link naar reactie

Hey John,

Allereerst ben ik jaloers op je ^_^

Zou inderdaad toch eens beginnen met de bak olie te controleren (ik zou hem meteen verversen weet je meteen dat dat goed zit het is geen oude opel corsa)

Misschien dat er nog mensen zijn met betere optie's.

Succes en hoop dat het makkelijk te verhelpen is voor je.

Link naar reactie

Kunnen je koppelingscilinders zijn. Heb ik ook met de m3. Bij koude motor zit de koppeling ook hoger als met warme motor.

Binnenkort alle cilinders en de koppeling vervangen....

Link naar reactie

Hou het maar op olie, heb ik ook gehad, hoe warmer die werd hoe cl$&$&ter die werd, vooral niet meer in z' n 1 te krijgen of 5 te krijgen, vervangen dus.....die olie...

Link naar reactie

Heb eveneens een Z3 M roadster die ook slecht begint te schakelen vooral in achteruit als de motor warm komt.Andere schakelingen gaan nog redelijk maar minder dan koud.Denk er ook eens aan om binnenkort de olie te vervangen na de info die ik hier lees.

Mijn Z3 M is wel getuned van Heinz en heeft een vermogen van 340pk .en een ander uitlaat systeem + luchtfilterkit en Hamann interieur

Update 19 mei:

Ondertussen heb ik de olie in de versnellingsbak laten vervangen in mijn M roadster.Moet normaal vervangen worden na 80.000 km of zoiets.Is geen "lifetime oil" zoals op de nieuwere modellen.

Alhoewel mijn motor ook slechter schakelde was mijn probleem niet zo erg als bij jou.Momenteel heb ik er nu al een 500 km mee gereden en lijkt beter te schakelen.Ik had dit echt bij heel warm weer of na tijd in de file staan Vooral in achteruit was probleem.Beste was 2 maal koppeling intrappen .Maar voorlopig lijkt het probleem verholpen.

Bij mijn vorige M heb ik de versnellingsbak er vanonder moeten nemen wegens lek aan dichting en nieuwe koppeling gestoken ondertussen .Is wel niet zo goedkoop.

aangepast door 2.5si
Ik heb je "voorstelfoto's" maar even weggehaald: die passen nou niet echt in een topic over slecht schakelen ...
Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 3 maanden later...

Had hetzelfde probleem bij mijn z3 m. Haljaar geleden bij ruud gekocht. Vorige week terug geweest en flexibele slangetje van koppelings cilinder vervangen door een met stalen mantel. Slangetje is 12 jaar oud, wordt loeiheet omdat hij tegen de motor licht, en zet dus uit. Ook zat daar een soort vertraging in ( ruud weet de details ) nu schakelt ze weer perfect en heel direct !

Mijn advies, even op de brug bij avvr .

Link naar reactie
  • 5 jaren later...

Een ouder draadje hier maar wel actueel in het licht van mijn Z3 2.8 met handgeschakelde 5 bak en rond de 80.000 km.

 

Het schakelen gaat steeds vervelender. Dacht eerst dat ik slordig was geworden met de koppeling maar let er nu bewust op dat het pedaal geheel wordt ingetrapt. Probeer ook nauwkeurig en licht de pook vanuit de handpalm te verplaatsen zonder forceren maar het geeft geen verbetering. Vanuit vrij naar 1 gaat niet nauwkeurig en met een soort van drukpunt alsof het mechaniek droog staat. Soepel en vlotjes door de versnellingen heen (wat juist zo leuk is) doe ik inmiddels met groot wantrouwen. De lol van het rijden gaat er behoorlijk af zo.

 

Zojuist bij de garage geweest. Deze hebben gereden en het mechaniek van bovenaf van nieuw vet voorzien. Geven aan dat het niet aan de bak ligt maar adviseren nieuwe olie als het nog niet over is nu. Het invetten heeft nauwelijks effect gehad.

 

Graag jullie gewaardeerde bijdrage: wat is de beste olie voor de Z3, additieven ja/nee, zie ik iets over het hoofd? Koppelingsplaat lijkt 100% in orde, bak is stil, we rijden niet met de hand op de pook, echt weinig kilometers. Wel aantal keer stoffige zandwegen onder de wielen gehad.en geen regen. Koude motor slechter dan warm, warme motor niet naar tevredenheid.

 

Alvast dank voor je bijdrage. Groet, Jan

aangepast door HUB
Aantal typefouten gecorrigeerd, geen wijzigingen inhoud.
Link naar reactie

Bekend probleem bij deze oer sterke ZF bakken, door de condensatie van de olie gaan de arreteer stiften in de bak gaan vast zitten.

 

BMW heeft er een modificatie set voor, helaas moet voor deze klus de bak er wel onder uit.

 

http://www.eatsleeptinker.com/2013/10/26/service-bmw-transmission-shift-pins/

Geen idee waarom die link opeens niet meer werkt.

 

Hier is een filmpje, al zou ik niet in die capjes boren maar er met een priem een gat in slaan.

 

aangepast door Jan-Willem
  • Thanks 1
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Vorig weekeinde de auto weer eens uitgelaten en nu ik meer weet is het ook duidelijk voelbaar. Zal met versie olie niet echt oplossen denk ik omdat die olie daar nauwelijks komt, laat staan dat het de arreteer stiften daadwerkelijk gaat smeren. Zal wel een reparatie worden. TBC. Groet, Jan.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.