Ga naar inhoud

Vervangen speakers (BSW?)


TJ Tom

Aanbevolen berichten

Jawel,

Het wordt eens tijd om de speakers in mijn 1.9L Z3 te vervangen en ik had een BSW setje op het oog omdat deze speciaal voor de Z3 gemaakt is. Ik had al contact met ze opgenomen om meer informatie te vragen en ik was eindelijk klaar om tot aankoop over te gaan.. maar...

Nu dacht ik dat Bavarian SoundWerks Duits was, waarom weet ik niet. Het setje ging mij $250 kosten. Nu pas valt mijn euro dat ze in Duitsland geen dollars gebruiken :clapping: Ik dacht, ok, geen probleem dan laat ik het wel gewoon verzenden...

UPS Worldwide Expedited

2-5 Business Days

$311.58

:blink:

Eerst dacht ik dat dit de prijs incl. het setje was maar dit is dus verzenden alleen! Dit is de eerste keer dat ik iets "overseas" koop maar zo'n dure grap had ik niet verwacht. Ik had iets van een 200-250 euro in gedachten als budget om de speakers te vervangen. Elke upgrade, daarom niet de duurste, is een hele stap vooruit in vergelijking met de standaard speakers.

Mijn vraag is dus nu wat mijn alternatieven zijn, kan ik nergens in Europa via een erkende dealer aan een BSW setje geraken of zijn er eventueel andere merken/mogelijkheden waar ik nog niet van gehoord heb. Ik ben een, in mijn ogen, echte multi-media liefhebber en kan echt genieten van een goed setje Mission, Focal of B&W speakers maar voor mijn auto moet het gewoon hard genoeg gaan zonder gekraak, dus toestanden van €1000,+ zijn voor een student als mij echt uit den boze. ^_^

Dit moet goedkoper kunnen toch?

Link naar reactie
  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zou ik ook denken. Tenzij je met kap of hardtop rijdt, is een roadster in akoestisch opzicht natuurlijk een regelrechte ramp. Dure speakers geven op de parkeerplaats in de meeste gevallen wel een duidelijk beter geluid, dat direct verloren gaat zodra je boven de pakweg 20 km/u komt.

Ik heb er JBL's in gezet. Hard en helder. Zeer betaalbaar. En zo zijn er nog talloze merken.

Om mijn behoefte aan het luisteren naar verfijningen in de muziek te bevredigen hebt ik het overgehouden geld in een dijk van een stereo-installatie gestoken. Die staat thuis. Waar het stil is. Waar ik zelfs het geluid van vrouw en kinderen kan uitschakelen (ze tolereren mijn aanvallen van audiofilie). Alleen daar merk je het verschil van dure speakers. Niet in een roadster met blerpijp bij 80 km/u in omringend verkeer. Never.

Link naar reactie

Dat is precies waar ik op doelde, kan je even een link geven van die JBL's? Heb je enkel midrange of ook de tweeters vervangen? Momenteel is het geluid gewoon heel schel en een ''Bass"' is een ''Tak" geworden, daar zou ik verandering in willen brengen. Maar ik ben dus niet op zoek naar een geluidstudio voor in de Z3 gewoon kwalitatief goede vervang speakers.

Link naar reactie

Daar ben ik al wat mee! bedankt. Nu nog iets in de buurt zoeken. Ik hoef niet speciaal rekening te houden met de diepte van de speakers gewoon met de diameter (5,25") van de midranges? En uiteraard met het vermogen?

4 ohm is standaard voor autospeakers neem ik aan, met een paar uitzonderingen?

Link naar reactie

Dat verzend bedrag slaat echt helemaal nergens op. Ik heb recentelijk een complete set velgen uit de US laten overkomen. Voor iets minder dan het verzendbedrag wat jij nu noemt. Nu zijn het lichte velgen maar ik kan me niet voorstellen dat jou speakersetje zwaarder is of dat het meer volume in neemt.

Link naar reactie

Er zijn nog 2 andere verzendmethoden van 110 en 130 dollar, maar ook dat vind ik gewoon te veel geld om weg te smijten. Mijn vriendin heeft onlangs een iPhone hoesje via eBay uit de VS laten overkomen voor 4 dollar verzendkosten. Het hoesje zat in een doos waarvan ik 100% zeker ben dat deze ook een speakersetje kon huizen, met beschermingsfolie erbij, dus de bedragen zijn inderdaad, op zijn minst, dwaas te noemen.

Te veel komma's, mijn excuses :)

Link naar reactie

ik heb niet zo lang geleden ook contact met bsw gehad,en de verzendkosten voor een z4 set was rond de $80 geloof ik

dus de bedragen die je noemt komen mij niet bekend voor.

nadeel kan zijn dat ze bij de douane nog invoerrechten en btw kunnen heffen als je pech hebt

Link naar reactie

Dat is precies waar ik op doelde, kan je even een link geven van die JBL's? Heb je enkel midrange of ook de tweeters vervangen? Momenteel is het geluid gewoon heel schel en een ''Bass"' is een ''Tak" geworden, daar zou ik verandering in willen brengen. Maar ik ben dus niet op zoek naar een geluidstudio voor in de Z3 gewoon kwalitatief goede vervang speakers.

Dit zijn ze:

Voor laagmid : JBL GT6 – 5C (5 inch) (met enige moeite zou hier ook 6 inch in kunnen)

Voor mid en hoog (tweeters): JBL mid/high range (onderdeel van de GTC-set), er zitten scheidingsfilters bij

Achter laagmid : JBL GTO 428 (4 inch). Hiervoor moet het gat in het paneel worden geruimd

Ik heb er ook nog een Kenwood KSC-SW01 actieve sub bij gezet (in het vak tussen de stoelen, inhoud van het kastje verwijderen). De enige die daar past. Andere oplossing: onder/achter de stoel.

Bedenk wel: deze set-up is gebruikt met de originele BMW Business CD en een aparte versterker die de signaalsterkte (5 volt) van de radio aankan en een weerstand van 4 ohm vraagt. Ik weet niet wat voor radio je gaat gebruiken, maar je kunt deze speakers niet zondermeer aan een BMW radio hangen (te weinig eigen vermogen) en ook niet aan een HK versterker (mocht je die hebben), want die vraagt 3 ohm. Ga je echter een moderne radio gebruiken, dan is deze set-up prima geschikt, want die heeft genoeg eigen vermogen (meestal 4x 40 watt oid) en vraagt 4 ohm.

Misschien goed om nog even door te geven wat voor radio/versterker set up er nu in je Z zit?

Link naar reactie

Ik wou dat ik je meer over de radio kon vertellen, vind er ook niet meteen afbeeldingen van. Ik zal er vanavond een foto van trekken en deze hier plaatsen. Het is een standaard radio met CD speler, geen CD-changer in de koffer maar gewoon 1 CD sleuf. Er zit ook een Blaupunkt sleuf in. In ieder geval niet de standaard tape radio.

Link naar reactie

In de radio zit een gleuf met een Blaupunkt kaart van het alarm geloof ik. Iets wat ik in andere Z3's nog niet gezien heb. Maar bij mijn weten is die radio wel gewoon standaard. Maar ik zal een foto posten van de radio, op bmwfans vind ik hem niet terug.

De radio op deze foto:

147-mikky_toronto.jpg

Link naar reactie

misschien toch geen oem radiotje dan?

kan een voordeel zijn in de z4 zit een audiosysteem en kun je (alles kan natuurlijk) niet even een andere radio in knallen.

aan de andere kant klinkt het systeem (als je de proff versie hebt iig wel)goed genoeg om te laten zitten.

Link naar reactie

Het lijkt me heel sterk dat mijn opa destijds een aftermarket radio heeft laten plaatsen. De Z3 was een showroom model en is gewoon direct mee naar huis genomen maar het kan zijn! Verklaart waarom ik enkel tape's of BMW Business radio's zie. Om het typenummer teweten te komen zal ik hem eruit moeten halen zeker...

Dus niet gewoon nieuwe speakers plaatsen en knallen... zucht.

Link naar reactie

In de radio zit een gleuf met een Blaupunkt kaart van het alarm geloof ik. Iets wat ik in andere Z3's nog niet gezien heb. Maar bij mijn weten is die radio wel gewoon standaard. Maar ik zal een foto posten van de radio, op bmwfans vind ik hem niet terug.

De radio op deze foto:

147-mikky_toronto.jpg

Gevonden! Het gaat hier om een Blaupunkt radio uit de Lausanne/Nevada serie. Waarschijnlijk een RD 148 CD. Dit is duidelijk een aftermarket-geval. Niks OEM. Beslist geen Bummelewuh. Ook de stuursatelliet op de foto is erg aftermarket.

Anyway, nou de vraag wat voor speakers je er op moet zetten.

De summiere specs die ik zo gauw kon vinden vertellen dat het een vierkanaler is (2x2, dus li/re voor en li/re achter) en zo als ik het kan reconstrueren perst 'ie er 25 Watt per kanaal RMS uit. Piek ligt op 35 watt. Het houdt niet over, maar inprincipe is dat net genoeg vermogen om in een open roadster bij 120 kmu nog iets te produceren wat op herkenbare muziek lijkt.

Ik weet niet wat je verdere set-up is. Alleen speakers bij de voeten en in de deuren? Of ook nog achter de stoelen? Zit er ergens nog een versterker aan gekoppeld? Zit er een sub in de ruimte tussen je stoelen (herkenbaar aan het speakerrooster)?

Stel, je hebt alleen speakers in voetenruim en deuren (meest eenvoudige set-up), dan kun je twee kanten uit.

1. Nieuwe speakers in voetenruim (ga dan voor 16 cm en 40W pstk, aan 4 ohm) op de twee voorste kanalen van de Blaupunkt

2. Nieuwe forse midrange en high tweeters in de deuren met een gelijk wattage indien mogelijk, ook 4 ohm, aan de twee achterste kanalen

of:

1. Nieuwe 40 watters, 16 cm, 4 ohm PLUS midrange en hightweeters in de deuren, van eljkaar gescheiden met crossoverfilter (meestal meegeleverd in een composet) op de voorste twee kanalen

2. Nieuwe 10 centimeter midrange speakertjes, 40 watt, 4 ohm in de panelen achter je stoelen en deze aansluiten op de twee achterste kanelen van de Blaupunkt (als er al speakers inzaten, hoef je het gat alleen te ruimen waarschijnlijk, anders moet je hele nieuwe gaatskes maken en kabeltjes trekken enzo)

Zo zou je een eventueel aanwezige versterker overbodig maken en gebruik je dus alleen het vermogen van de Blaupunkt. Moet kunnen.

Let op: de speakerplaatsen in het voetenruim zijn bedoeld voor 13 centimeter, het wordt passen en meten, maar er kan 16 centimeter in. Meet wel vantevoren even de diepte van het gat en de speaker zelf op!!!)

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet,

Pieter

Link naar reactie

Normaal gezien zit er toch in elk model een versterker in de koffer? En je spreekt over midranges en 40 watters? Als ik het zo lees spreek je over 6 speakers, 2 tweeters in de deur, 2 midranges in de deur en dan 2 bij het kickpanel? Zit op men werk dus moet het thuis nog eens op mijn gemak lezen maar ik heb het volgende;

- 2 tweeters in de deur, in elke deur 1 (die ik dacht te vervangen)

- 2 midranges aan het kickpanel aan beide zijden, dus ook hier 1 aan elke kant.

Dit zijn de enige speakers die ik heb, dit in combinatie met de blaupunkt radio. Dus geen speakers achter de zetel en ook geen bas.

Edit:

Bedankt voor de hulp in ieder geval, in ga thuis eens zien of er een versterker in zit of niet, ik ging er van uit dat deze er standaard in zat, ook in de goedkoopste modellen. Of is de versterker geintegreerd in de radio?

Ik ga mij vanavond er in (proberen) verdiepen.

Link naar reactie

Er zijn drie systemen geleverd op 96'ers (volgens mij geldt dat voor alle bouwjaren)

1. een basissysteem bestaande uit een radio, speakers li en re in de kickpanels en 1 tweeter per deur. Geen versterker

2. een zgn. hifi-systeem als 1. maar dan met 2 tweeters in de deuren, 2 achter de stoelen, een subkast met 1 speaker en een versterker linksachter in de kofferbak

3, een Harman Kardon top hifisysteem (NOT!) als 2, maar dan met louter HK componenten, een subwooferkast met twee speakers en twee versterkers achterin (ook wel uitgevoerd als twee versterkers in 1)

Keuze uit vier verschillende radio's (niet jouw Blaupunkt)

Kijk maar even op realoem.com

Link naar reactie

Dan zit ik sowieso met het eerste systeem zonder versterker. Ik ga eens kijken of de bekabeling er ligt zodat er eventueel een versterker in geplaatst kan worden met een nieuwe radio wanneer er eens eentje op ebay of mp staat.

Edit:

Inderdaad geen versterker noch bekabeling dus ik ben gelimiteerd door mijn radio. Eens zoeken wat voor speakers erin zitten en door welke deze vervangen kunnen worden.

Zijn er goede vervang radio's met versterker die van mijn Z3 geen tunebak maken? Dus geen fancy led lichtjes en dergelijke. Ik zou niet weten hoe ik moet beginnen zoeken. In-dash amplifier?

Link naar reactie

Nou ja, wat jij dus moet hebben is gewoon een behoorlijk composetje. De JBL GT6-5C (13cm) of 6C (16 cm) is zo'n set. Wordt geleverd met forse tweeters en scheidingsfilters. Taggetig euro, ongeveer. Zitten d'r zo in.

Maar goed, er zijn talloze andere merken. Maar dan zit je nog met een relatief zwakke radio. Een goede vervanger die ook in het dashboard thuishoort qua styling is een Becker Indianapolis, Grand Prix of bijvoorbeeld Traffic Pro (nav, bluetooth, de hele santekraam). Die doen 45 of 50 watt per kanaal (heb je dus 50-60 watt speakers nodig). Beckers zijn wel prijzig, maar topkwaliteit. Volgens mij alleen nog tweedehands te krijgen (Ebay en MP).

Je moet even controleren met je fader of jouw Blaupunkt de kickspeakers en de tweets apart aanstuurt. Ik zou de nieuwe composet (kickspeakers en tweets met scheidingsfilters) alleen op de voorste kanalen zetten en overwegen om de achterste kanalen te gebruiken voor een nieuw te plaatsen speakersetje achter de stoelen.

Een aparte versterker kan, maar daarvoor moet je dus kabels trekken en da's nog een klus. Omdat je kennelijk niet hangt aan een originele BMW radio (weinig eigen vermogen) en dus deze Blaupunkt of zelfs een Becker kunt nemen, zou ik voor het laatste kiezen en niet voor een versterker gaan. Immers, er is zo weinig inbouwruimte, dat je ook snel op een kleine versterker uitkomt die niet veel meer vermogen dan een becker zal leveren.

Ik heb BTW nog wel een vraag: de foto die je laat zien toont een interieur dat volgens mij nooit op een 96'er 1.9 geleverd kan zijn. Het heeft het middenconsole van een M-uitvoering.

Ik hoor wel

Groet,

Pieter

Link naar reactie

Die foto is ook niet mijn Z3 (gelukkig) :) Ik heb die na lang zoeken op Google gevonden omdat ik met mijn iPhone camera geen deftige foto kon trekken, niet dat deze foto veel beter is maar toch. Ik heb gewoon het Oregon Beige Leather interieur wat wel gewoon standaard is. Het is wel dezelfde radio als op de foto. Ik ben blij dat er toch nog alternatieven zijn zonder een aparte versterker, morgen eens de radio eruit halen en zien hoe alles juist aangesloten is. Ik ga geen versterker leggen vanachter en kabels trekken omdat ik hem helemaal standaard wil houden, toch op vlak van uiterlijk, zo weinig mogelijk aan veranderen. Had er al een versterker gezeten of een holte voor een versterker dan had het een optie geweest maar aangezien deze er niet is houd ik het bij de radio.

Nogmaals bedankt voor uw hulp!

Edit:

Dat die Becker's duur zijn was niet overdreven en ik zal ze inderdaad tweedehands moeten gaan zoeken. Ken je toevallig geen alternatieven die versterker met voldoende vermogen combineren met iPod en CD-speler? En een amber led display (geen blauw oid)

Ik heb het gevoel dat ik wel erg veel eisen stel aan een auto radio. Misschien gewoon eens een winkel binnenstappen maar daar gaan ze met fancy anno 2025 radio's afkomen terwijl eerder iets vintage looking nodig heb, gewoon niet iets dat er uitspringt.

Edit:

Iets als dit moet volgens mij ook nog te doen zijn in een Z3:

http://www.ttm.nl/nieuws/id28661-vdo-introduceert-heavy-duty-autoradios.html

Alleen heeft deze geen ingebouwde versterker maar het kan dus goedkoper en nieuw wel in dezelfde stijl! Ik zet mijn zoektocht voort.

Link naar reactie

Ik zou het eerst eens proberen met nieuwe speakers. Een nieuwe radio met groter vermogen dan je Blaupunkt kan altijd nog en nieuwe speakers moet je sowiwso hebben!

Succes.

Link naar reactie

Ja maar als ik nu nieuwe speakers koop moet ik zien dat deze een bepaald aantal Watt hebben, of liever, niet boven een bepaald aantal Watt gaan terwijl ik met een nieuwe radio gewoon goede speakers kan kopen zonder op het aantal Watt te moeten letten. Dat en ik zou zeer graag mijn iPod aan mijn boxen willen hangen. Ik dacht het met een mediabridge te doen maarja, daar heb je wel een versterker voor nodig.

Edit:

Ik ga morgen dat JBL setje aanschaffen, ik zie wel of ze goed zijn en of het werkt. Gaat het roken dan is het zo. Vraag me enkel af of die tweeters wel gaan passen.

Link naar reactie

Ik ga straks naar mijn vriendin waar ik de Z3 in een garage kan steken, daar ga ik de kickpanel speakers er eens uit halen en zien of het de 6C of 5C worden. Ik vermoed wel de 5C aangezien ik niet wil snijden. Ik vermoed ook dat, indien die setup gaat werken, ik wel genoeg vooruitgang geboekt zal hebben met de 2 speakers zodat ik geen gat moet maken voor een achter speaker. Straks eens de diepte meten.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.