Ga naar inhoud

vervangen EPS


Jeroen

Aanbevolen berichten

Hi,

Ik ben in het bezit van een Z4 2.5i uit 2003 met helaas een kapotte EPS (Electronic Power Steering).

Control lampje brandt en EPS is volledig uitgeschakeld. Ik heb hem uigelezen met EDIABAS en geeft de foutmelding 611C Steering Torque.

Enige remedie hiervoor is het vervangen van de complete EPS. Ik heb nog geprobeerd hem te laten repareren bij een revisie bedrijf maar kreeg hem terug met de mededeling dat hij niet meer te repareren is.

Vervolgens heb ik een volledige EPS uit een schadeauto gemonteerd. Deze werkte goed toen hij gedemonteerd werd.

Ik heb hem gecodeerd met NCS Expert. Ik neem aan dat dit goed gegaan is omdat ik de melding "coding ended" kreeg.

Maar tot mijn verbazing werkt hij niet en krijg ik weer dezelfde foutcode 611C Steering Torque.

Geen idee eigenlijk hoe ik nu hiermee verder moet. Iemand ervaring hiermee?

Alle tips zijn welkom.

Groet Jeroen

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Bedankt voor je reactie sandere39.

Volgens BMW TIS moet je hem inderdaad coderen. Heb ik gedaan dus dat zal het probleem niet zijn.

Wat niet volgens het "boekje" is gebeurd is dat je voor het demonteren van de module hem met een clip moet centreren en vastzetten.

Het kan dus zijn dat de stuurstang verdraaid is tijdens vervoer.

Geen idee of dit verdraaien deze foutmelding kan geven.

Inmiddels heb ik een maitje gestuurd naar RAP services en wacht op antwoord. Ruud(?) moet ik nog even opzoeken.

Het vervelende is dat de auto geschorst is omdat hij geen APK heeft. Dus moeilijk ergens even langs te gaan.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Wel een tijdje geleden maar om het topic toch af te maken het volgende, wellicht heeft iemand wat aan deze informatie:

De steering torque sensor is zeeeer gevoelig en indien niet geborgd voordat de EPS module wordt gedemonteerd zeer kwetsbaar.

In mijn geval was hij dus al kapot voordat ik hem ingebouwd had. Ik heb nu een nieuwe gemonteerd en die werkt perfect.

Dus als iemand een tweedehands EPS wil aanschaffen, let erop dat hij geborgd is voor demontage.

Maar mijn Z4 rijdt precies op tijd voor het mooie weeer!!!!!!

Link naar reactie

die 1650 euro is neem ik aan voor een complete nieuwe EPS.

Ik vraag me af of die sensor (of de stuurhoeksensor, die ziet er ook op als het goed is) ook niet de boosdoener kan zijn voor het sticky steering probleem. Als je op het net rondneust zijn er meerdere merken die lopen te klooien met zo'n sensor, waarbij ook klachten lijkend op sticky steering voorkomen.

Link naar reactie

Die 1650 euro is inderdaad voor de complete module dus incl de stuurhoeksensor. BMW had geen coulance regeling voor een kapotte steering torque sensor, helaas.

Voor zover ik heb begrepen wordt sticky steering veroorzaakt door het te heet worden van de module. Er zit een beveiliging in die boven een bepaalde temperatuur de module uitschakelt. Probleem is opgelost vanaf de facelift in 2006. Ik weet niet precies welke onderdelen dit veroorzaakt.

Ik heb nog een servo/ECU over van dit avontuur van na de facelift.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.