Ga naar inhoud

airbaglamp sensormat zelf overbruggen handleiding


bmweetje3

Aanbevolen berichten

Nadat ook bij onze ZZZ het airbaglampje aan is gegaan en dit niet meer te resetten was maar eens gezocht naar wat oplossingen. De duurste en lastigste is natuurlijk de sensormat te vervangen in de bijrijdersstoel. dit is een lastig klusje en de sensormat is duur. Lampje afplakken of verwijderen is ook een optie maar vind ik toch maar niks. er zijn ook stekkers te koop die je op het regelkastje steekt op de plaats waar de stekker van je sensormat zit. Nadeel is dat je bijrijdersairbag altijd geactiveerd is en bij een aanrijding van voor altijd ploft, voordeel is wel dat hij het doet indien nodig :clapping:

Na wat speurwerk iets gevonden hoe je deze stekker zelf maakt met 2 weerstandjes van 100 ohm en een diode 1n4001 of 1N7001 en je afgeknipte stekker van je defecte sensormat. totaale kosten 2 * €0.15 voor de weerstanden en 1 * €0.25 voor de diode. Samen 55 eurocentjes :punk:

Ik denk dat dit zelfs in alle type bmw`s werkt waar gebruik wordt gemaakt van deze sensormat, ik heb dus maar meteen voor 5 setjes componenten meegenomen want heb nog een e46 en wat vrienden en vage kennissen die ook bmw rijden :lol:

IMG_4701.jpg

Soldeer de weerstandjes ieder aan 1 zijde van de diode

IMG_4704.jpg

Daarna soldeer het weerstandje wat aan de zijde van de diode zit zonder zilver randje aan de witte kabel van de stekker

IMG_4707.jpg

Knip daarna een stukje krimkous op lengte zo groot dat je alle componenten bedekt hebt en schuif dit over de componenten, dit hoeft niet als je maar zorgt dat de blauwe kabel lang genoeg is zodat er geen sluiting kan onstaan. Of tape het af. Hier heb ik helaas geen foto van.

Dan soldeer de andere zijde aan de blauwe draad, de zijde waar het weerstandje dus aan de zijde van de diode zit met het zilveren randje.

Als laatste schuif een stukje krimpkous over het geheel of tape dit goed af en monteer de stekker weer op het regelkastje.

IMG_4709.jpg

zie de foto`s met lampje aan.

IMG_4712.jpg

en foutmelding met uitlezen

IMG_4713.jpg

Na plaatsen stekker en resetten foutmelding blijft het airbaglampje uit :clapping:

IMG_4714.jpg

en is het storingsgeheugen leeg

IMG_4715.jpg

Bij vragen hoor ik het wel.

Groetjes Jack

Link naar reactie
  • 2 jaren later...
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bedankt voor deze handleiding, Ik heb vandaag een andere z3 opgehaald waar ook dit probleem in zit. Ik kreeg deze melding toen ik de bestuurderstoel verstelde. Daarvoor zat deze melding er niet in.

Denk je dat het dan ook aan deze stekker ligt of zou er nog een andere mogelijkheid zijn? Wanneer ik de fout resette kwam hij meteen terug.

Groetjes,

Link naar reactie

Volgens mij is het effect van deze stekker dat de airbag altijd afgaat bij een botsing, dus wat is het verschil met de door jou genoemde stekker op het regelkastje?

Link naar reactie

Het airbaglampje kan door meerdere oorzaken geactiveerd worden, en ik vermoed dat we het hier over twee verschillende problemen hebben.

Die sensormat zit namelijk alleen in de BIJRIJDERSstoel, en Jurgens aanname klopt: als je de gemodificeerde stekker uit het begin van dit topic monteert gaan bij een aanrijding alle airbags af omdat het systeem 'denkt' dat de bijrijdersstoel bezet is.

Wanneer je een airbagfout krijgt bij verstellen van de BESTUURDERSstoel is er een andere hoofdverdachte: de linker gordelspanner. Uitlezen van het foutgeheugen zal dit waarschijnlijk bevestigen.

Check de bedrading naar de gordelspanner en maak de stekkerverbinding schoon, dat kan al genoeg zijn om de foutmelding te verhelpen.

In het slechtste geval moet je de gordelspanner vervangen...

Afgaand op jouw beschrijving (foutmelding bij verplaatsen stoel) is de kans groot dat 't de bekabeling is, een relatief simpele en goedkope fix!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

En heb je al een crashtest gedaan, of hij het wel doet? Grapje uiteraard.

Ik volg het topic even, bij mij gaat het lampje ook af en toe aan, maar ik ben vergeten met het vervangen van de stoelen de sensor bij de stoel vast te zetten met een tyrap, klusje voor als het weer iets lekkerder weer wordt

aangepast door MarliesRoy
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Gelukkig heb ik nog geen crashtest gedaan, en inderdaad de airbag van de passagierszijde zal ook ploffen in dit geval. Maar de keuze was dus een "nieuwe stoel" of deze goedkope oplossing. Maar de airbag zal wel werken en bij de mensen die vrolijk met het lampje aan blijven rijden zullen dus op 1 airbag besparen na een aanrijding omdat deze niet ploft met alle gevolgen voor de bijrijder.

Volgens mij is het effect van deze stekker dat de airbag altijd afgaat bij een botsing, dus wat is het verschil met de door jou genoemde stekker op het regelkastje?

Zie even niet wat je bedoelt met deze opmerking over het verschil? Als je bedoelt de stekker die je kant en klaar koopt of de zelf gemaakte?

Het enige verschil is de prijs, de werking is hetzelfde bij een aanrijding dat de airbag ploft. En als ik iets zelf kan maken vind ik dat leuk en zeker voor een klein prijsje :lol:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.