Ga naar inhoud

differentieel olie 2.2 uit 2002


lanso

Aanbevolen berichten

Ben van plan de differentieel olie te verversen van mijn Z3 2.2 uit 2002.

Als ik op de site van Kroon Oil kijk wordt de 75W140 Gearlube aanbevolen.

Nu weet ik niet of er een sper differentieel op zit en zo ja of ik deze olie ook kan gebruiken.

Kun je aan de Dif zien of dit een sper dif is?

Hoor het graag van de experts. Bedankt alvast

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Als er een M-Fahrwerk op zit dan heb je ook een Sperdiff. In principe staat op een Sperdiff. een kruis geschreven maar dat kan in de tijd misschien verdwenen zijn. Voor de zekerheid kun je bij een BMW dealer adhv je chassisnummer de samenstelling van je auto laten uitzoeken. Kost een paar minuutjes en dan weet je precies hoe je auto initieel gebouwd is. Voor een Sperdiff. raadt ik Castrol SMX-S aan of origineel BMW.

Succes, Paul

Link naar reactie

Volgens mij heeft een /m onderstel niets te maken met het diff :thumbup:

Krijg je met je vin in de etk dan verschillende differentiëlen te zien?

Ik denk zelf dat je een LSD hebt (want 6 cyl hebben afaik altijd een lsd bij de z3)

Ook zou ik niet een generieke transmissie olie gebruiken (zoals Castrol SMX-S), maar een transmissieolie die specifiek voor LSD's is gemaakt (of waarvan de fabrikant zegt dat deze daarvoor geschikt is) die op basis van frictieplaten werken. Bij castrol is dat Castrol SAF-XJ (dit is afaik ook wat bmw voorschrijft).

Kroon heeft daarvoor bijv. Gear Oil LS GL-5 80W-90 of RACING GEARLUBE 75W140 (die kan wat ruimere temperaturen aan). Wellicht hebben ze nog meer olien die geschikt zijn (ze hebben een hele waslijst)

Link naar reactie

Volgens mijn brochures werd M-onderstel inderdaad geleverd inclusief differentieel.

Differentieel niet standaard bij 6-cylinders, maar pas bij 3.0 standaard. Voor 2.2 dus een optie (los of bij een M-onderstel).

Link naar reactie

Ik neem aan dat je lsd danwel sperdifferentieel oid bedoeld daar waar je 'differentieel' schrijft ;)

Ze hebben uiteraard allemaal uberhaupt een differentieel :thumbup:

Toch raar dan. Bij bijv een 2.8 (die dus voor de 3.0 kwam) kan je bijv in de onderdelenlijst geen differentiatie naar een open diff vinden. Het zijn allemaal lsd's, verkrijgbaar in verschillende eindoverbrengratio's

Maar goed, met de laatste 7 tekens van de VIN moet alles te achterhalen zijn bij de dealer lijkt me.

Link naar reactie

Vandaag bij de BMW dealer geweest. Daar wordt ik echter niet veel wijzer van. aan de hand van het chassisnummer van mij Z eindigend op : 40LL59995

vertelt de dealer dat er een viscose sper differentieel op zit. aanbevolen olie is de BMW/Castrol 75W140 SAF-XO.

Als ik op de site van Castrol kijk is deze olie bedoeld voor differentieel zonder sper. Voor een Sper differentieel zou ik de 75W140 SAF-XJ

moeten hebben.

Nu weet ik het echt niet meer. Aangezien de SAF-XJ voor alle soorten BMW differentiëlen toepasbaar is met en zonder sper denk ik dat ik deze maar ga gebruiken.

Iemand nog een tip?

Link naar reactie

Castrol over SAF-XJ

Volsynthetische transmissievloeistof voor sperdifferentiëlen, met name van BMW

Castrol SAF-XJ werd speciaal ontwikkeld om lawaai- en trillingsproblemen in bepaalde transmissiesystemen op te lossen. Deze kunnen niet alleen ongemakken voor de bestuurder, maar tevens ernstige mechanische schade aan de transmissie veroorzaken.

  • Castrol SAF-XJ wordt expliciet aanbevolen voor de differentieels van de volgende merken en types:- BMW- Mercedes-Benz- Toyota Supra en Land Cruiser- Mitsubishi Pajero- Nissan Patrol- Isuzu Trooper- Opel- Porsche

  • Daarenboven is Castrol SAF-XJ ook geschikt voor gebruik in alle gewone en zelfblokkerende differentieels waarvoor de constructeur een smeermiddel voorschrijft dat beantwoordt aan één of meerdere van de volgende specificaties: API GL5, MIL-L-2105B/C/D, SAE 90, 80W-90, 85W-90, 140, 85W-140, 75W-140 al of niet met "limited slip"-eigenschappen.

  • sterk verlaagd lawaainiveau en bedrijfstemperatuur

  • uitmuntende weerstand tegen oxidatie

  • zeer goede vloeibaarheid bij lage temperaturen

  • zeer lage schuimvorming, bevat geen chloor

  • SAE 75W-140 // API GL5 // 4Limited Slip' // BMW (Type MSP) goedgekeurd

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.