Ga naar inhoud

Banden meer comfort - RFT eruit


NaZGuLL

Aanbevolen berichten

Op mijn Z4 3.0 Si heb ik op het ogenblik RFT banden zitten, strak sturend en praktisch als je gewoon wilt doorrijden met een leeglopende band. Ik zit er echter aan te denken om voor het comfort normale banden op de velgen te laten plaatsen.

Op het ogenblik zit het volgende erop:

Velgen rondom 18" (voor 8j x 18 - achter 8.5j x 18) type Dubbelspaaks styling 135M - code 787

Voorbanden 225/40/R18 RFT

Achterbanden 255/35/R18 RFT

Ik zou willen weten of het volgende past:

Voorbanden 225/45/R18

Achterbanden 255/40/R18

Let wel de diameter is groter, zelfs groter dan van 19" velgen met 225/35/R19 voor en 255/30/R19 achter - het voorbeeld is eigenlijk niet nodig, de techneuten begrijpen het wel.

Rob

Link naar reactie
  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Achterbanden 255/40/R18

Waarom wil je hogere bandwangen? Comfort? Dan zou 17 inch ook een optie zijn?

Als ik goed reken heb je in de voorgestelde nieuwe situatie 2,55cm meer diameter (vanaf de buitenkant van de band gerekend). Vanaf de as gaat de auto dus de helft daarvan omhoog. lijkt mij dusdanig gering dat dit geen grote problemen kan geven.

Link naar reactie
Waarom wil je hogere bandwangen? Comfort? Dan zou 17 inch ook een optie zijn?

Als ik goed reken heb je in de voorgestelde nieuwe situatie 2,55cm meer diameter (vanaf de buitenkant van de band gerekend). Vanaf de as gaat de auto dus de helft daarvan omhoog. lijkt mij dusdanig gering dat dit geen grote problemen kan geven.

Als ik het goed begrijp zit er qua buitendiameter praktisch geen verschil tussen:

225/35/18

225/40/17

225/30/19

De bandendiameter neemt voor toe met 2,25 cm tot 65,97cm, achter met 2,55 cm tot 66,12 cm. Dit alles volgens een één of ander bandencalculatortje op het web. Ik dacht misschien wat extra comfort te krijgen en een wat mooiere vulling van de banden in de carrosserie. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het aan gaat lopen en om maar een gok te nemen... hmm beetje prijzig.

Rob

Link naar reactie

Dat caculatortje rekent volgende formule; rolomtrek in mm: = (25,4*R+(B*H)/50)*3,141592654

Omtrek cirkel =2* Pi* R

Ergo diameter in mm = rolomtrek/3,141592654

Zodoende kom je inderdaad uit op jouw cijfers. Als je uitgaat van het verschil tussen een nieuwe en versleten band 6mm lijkt het niet veel maar ik ken ook niet-Z auto`s die verlaagd waren en waar het een wereld van verschil maakte.

Heeft uw Z4 het M-onderstel?

Link naar reactie
neh zou ook niet zomaar kunnen er is nl geen goedkeuring voor een trekhaak aan de z (nog niet tenminste)

Op het kenteken deel I van elke Z4 staan geen aanhangergewichten aangegeven. Dat betekent dus dat er geen aanhanger achter mag. Nu niet, en nooit niet.

Er is wel een aftermarket trekhaak te koop voor de Z4, die heeft zelfs een typegoedkeuring.

Die mag je dus monteren en er b.v. een fietsenrek opzetten, maar je mag er dus geen aanhanger aan koppelen.

Je bent trouwens ook niet verzekerd als je met een Z4 met aanhanger rondrijdt, maar dat lijkt me logisch, want het mag niet......

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Onderstaande quotes zijn uits Davids voorstel topic.

Mijn vraagje post ik echter maar hier

Ter inleiding, David heeft nieuwe velgen (18' breedset) gescoord en wil daar winterbanden onderzetten.

225/40/18 rondom.... heb in principe al een set Vredesteins Extreme gekocht
Op een breedset rondom de zelfde maat? krijg je dan geen verschil in rol-omtrek? ^_^
Nee!

Het is een "breedteset" dus alleen de breedte van de achtervelg is anders tov de voorvelg!

(Zal wel zijn 8x18 en 8,5x18 in dit geval!)

Doel is dat je achter bredere banden kunt monteren, bij winterbanden is dit niet gewenst, smallere banden geven dan betere grip.

Greetz Maarten

Ik snap dit ook effe niet, als de velg breder is, zal de band toch ook breder worden? Daarom zit er op mijn brede velgen achter 255/35/18 8.5

Volgende vraag, voor een winterset heeft het dus geen voordeel om een breedteset te nemen (de band zal toch 'smal' blijven')?

Link naar reactie

Onderstaande post van 2.5 si naar dit topic verplaast:

Is dat nou wel helemaal waar? De diameter van de velg is bij een breedteset logischerwijs gelijk, MAAR, als je vervolgens dezelfde bandenmaat voro en achter gebruikt krijg je volgens mij achter toch een wat kleinere rolomtre. Immers de achtervelgen zijn breder dan voor, de breedte van de band en daarmee de wanghoogte is rondom gelijk. Dan komt toch , de wang op de achtervelgen toch schuiner te staan dan op de voorvelgen? ^_^ Immers, de ruimte tussen de plaatsen waar de band op de velg aansluit liggen bij de achtervelgen toch 0,5J = 1,27 cm verder uit elkaar? Daramee neemt de rolomtrek die bepaald wordt doro diameter velg + hoogte band dan toch af?

Nou zul je bij bijna iedere breedset, ook met de "juiste" banden wel een verschil in hoogte van de wang en daarmee in rolomtrek hebben: bij bv voor 235/35 is de wang 8.225 cm en 265/30 achter is de wang 7.95. Daar merk je in de praktijk niks van ...

Link naar reactie

Het gaat idd om 18 Inch wielen met 8J voor en 8,5J achter. Ik weet eerlijk gezegd niet beter dan dat je bij winterbanden rondom dezelfde maat monteert, breedset of niet ^_^

Is het verstandiger om voor een andere maat achter te gaan ? Bij mijn MQP had ik overigens ook rondom dezelfde maat banden op de originele //M wielen. Je ziet natuurlijk wel dat de achterband iets getrokken ligt...maar optisch is dat dan wel weer mooi..

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Is dat nou wel helemaal waar? .... Daarmee neemt de rolomtrek (die bepaald wordt door diameter velg + hoogte band) dan toch af?

Kijk, jij snapt hem.. ^_^ de wangen komen schuiner te staan vanwege de bredere velg, met als gevolg een afname in rol-omtrek.

In de praktijk zal je er weinig last van hebben, echter estetisch is het minder mooi.. van op zij zal het ogen alsof je achter een "plattere" band hebt gemonteerd.

ps.

als je voor 225/35-19 neemt en achter 265/30-19 dan is het verschil in rolomtrek al weer minder. ;)

Je ziet natuurlijk wel dat de achterband iets getrokken ligt...maar optisch is dat dan wel weer mooi..

Vind jij het mooi als achter getrokken zit en voor niet?

Ik rijd trouwens gewoon stug door met 225 (7J) voor en 255 (8J) achter, als winter setup.. :rambo:

Link naar reactie
  • Administrator

Zonder mijzelf als bandenexpert te willen benoemen: het komt er - zie boven, maar misschien niet leesbaar door de typefouten - volgens mij op neer dat met de door jou genoemde maten het verschil in rolomtrek verwaarloosbaar is en zelfs kleiner is dan het geval is bij de gemiddelde breedset. Dat is zo omdat het "maar" om 0,5J verschil gaat. Het zou natuurlijk heel anders worden als je bijvoorbeeld voor een 8,5J en achter een 10J velg zou willen monteren o.i.d.

Link naar reactie
  • Administrator
Vind jij het mooi als achter getrokken zit en voor niet?

Ik denk dus dat je dat verschil nauwelijks zult zien. Het verschil is er natuurlijk wel, maar 0,5J verschil op de hele breedte van de velg is aan beide zijden (voor- en achterkant) 0,25J verschil = 0,635 cm. Als je dan de wanghoogte van de band = 40% van 225 mm = 9,00 cm aan Pythagoras toevertrouwt valt het wel meer. Je neemt in een driehoek die 9.00 niet als de rechte staande zijde (wat het bij de niet getrokken voorband is), maar als de schuine zijde. De 0.635 cm verschil neem je als "liggende" rechte zijde. Dan wordt op basis van vriend Pythagoras' stelling de rechte staande zijde daardoor 8,98 cm. Dat is 0,2 mm verschil, ofwel de wang wordt feitelijk door het trekken (maar) 0,2mm lager. Ik denk dat jij dat verschil met het blote oog niet ziet ...

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Je hebt gelijkt.. in bovenstaande geval is het verschil inderdaad verwaarloosbaar..

0.5j is inderdaad niet zo veel verschil, zo blijkt.. ik dacht dat het meer zou uitmaken.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik het even heb na-gerekend.. :rambo:

Pythagoras heb'k al zolang niet meer gebruikt.. ^_^

a2

b2

------+

c2

Link naar reactie
Nee!

Doel is dat je achter bredere banden kunt monteren, bij winterbanden is dit niet gewenst, smallere banden geven dan betere grip.

Greetz Maarten

Hier kun je over discussieren.

Als je bij wegrijden in de sneeuw doorslipt, kun je idd beter smalle banden hebben. (hogere wieldruk)

Winterbanden worden 4-6 maanden gebruikt. In die tijd is er maar een paar dagen sneeuw, maar wel veel gladheid, regen ijzel e.d.

Het lijkt mij dat je dan met brede banden meer grip hebt.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
bij regen meer aan het waterafvoerend vermogen van de band en dat is dus bij een smallere beter.
.. zomermaanden.. plat geregend..

Breedset .. verwijderen..

hoezo zou je dat nu doen ?

1+1+1=3 ?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.