Ga naar inhoud

Fusee kogels en de draagarmen vervangen


Aanbevolen berichten

Woensdag bij de APK als aandachtspunt gekregen dat er speling op de fusee kogels zat. Nou hou ik daar niet van, aandachtspunten, dus direct bekeken of ik die fuseekogels makkelijk kan vervangen. De makkelijkste manier, zo leek het, was de gehele draagarm verwijderen en op de werkbank of in de pers de fusees vervangen. Kosten ongeveer 40euro en een uurtje per kant.

Ik kwam er al gauw achter dat je bij het verwijderen van de draagarmen grote kans maakt om de andere bevestigingspunten te beschadigen en bovendien, als de fusees op zijn, wat is dan de levensduur nog van de andere draagarmkogels? Nieuwe draagarmen hebben ook nieuwe fusees, en het werk zou bijna hetzelfde zijn, dus hop, twee nieuwe draagarmen met bussen besteld. Dus nummers 3, 4 en 6. De nieuwe bus nr 6 moest op de werkbank dan worden overgezet in de oude arm nr 5.

147.png

Vanmorgen vol goeie moed de z3 op de brug gezet, alles ingespoten met wd40 en na een kop koffie begonnen met de moer van de fusee los draaien. Die kwam los, maar aan het einde van de draadeind begon de kogel mee te draaien, terwijl de fusee nog op zn plek zat. Met geen mogelijkheid kwam de moer verder los. Vervolgens met een paar flinke meppen de fusee losgeslagen, zodat ik het rubber kan wegsnijden en de as met een griptang kon vasthouden. Zelfs dat werkte niet. Gefrustreerd als ik was een zwaardere griptang gepakt en met behulp van een mega waterpomptang de griptang dichtgeknepen, alsof het de Titanic omhoog moest hijsen. En ja hoor, u raadt het al, de as bleef meedraaien met de moer.

Grommend de rest van de bus wd40 over de moer gespoten begon ik nijdig aan de andere kant. Met blokken hout en een wig voerde ik de druk op de fusse op, zodat de as niet zou meedraaien. Helaas, ook deze moer kwam niet verder los dan tot het laatste stuk draadeinde, om vervolgens muurvast te blijven zitten. Maar, de truc met de griptang werkte aan deze kant wel! Vol hernieuwde moed trok ik de fusee los. Eindelijk, na 1,5 sleutelen was er nog niets bereikt maar dit zag er goed uit!De moer van de middelste kogel was snel los, net als die van de reactiestang, dus toen ook de bouten van de arm (nr 5) los waren kon ik met een wipje van de koevoet de draagarm weghalen. Wat een genot!

Op de werkbank klemde ik de arm vast, draaide de draagarm en trok zo het rubber van de bus kapot. Fijn, wat dat rechtvaardigde direct de aankoop van een complete draagarm met bussen. Die waren dus op. Gelukkig had ik een per met diverse passtukken tot mn beschikking dus er oude bus was snel uit de arm geperst. De nieuwe bus moest er nog wel weer in natuurlijk. Omdat het passtuk voor de pers al redelijk vaak misbruikt was door andere bmw klussers, ging de nieuwe bus er maar niet recht in. Dus terug naar mijn oude vertrouwde werkbank met bankschroef. Die drukte de bus keurig recht naar binnen. Het laatste stukje (de bus steekt aan beide kanten wat uit de arm) weer met de pers gedaan. So far, so good! Maar ondertussen moest de arm wel weer om de draagarm, en niet te vergeten die andere kant nog. En ondertussen wel dik 2,5 uur bezig!

Het eerste stuk van de arm met bus schuif je zo over de nieuwe draagarm, maar ook hier moest de pers te pas komen om het laatste stukje voor elkaar te krijgen. En toen eindelijk was het zover dat de volledige draagarm onder de z3 zat!

De andere kant gaf nog steeds geen enkele beweging, dus besloot ik de slijptol er bij te halen en de moer door te slijpen. Maar daar kan je natuurlijk niet bij, als alles nog vast zit. Dus eerst maar de andere punten los gemaakt. Al snel was duidelijk dat je de middelste kogel (ik was nu bezig aan de linkerkant) het beste van bovenaf los krijgt. Daarna kan ik de draagarm makkelijk aan de kant duwen en de slijptol zn werk laten doen.

En ja hoor, eindelijk kwam na 15 minuten slijpen aan alle kanten van de moer kwam hij los! Ik, de doe het zelf klusser, had gewonnen van deze gruwelijke Duits degelijke K-moer! Wat een feest! En wat jammer dat niemand mijn vreugdekreten en dansje begreep.... :thumbup:

Enfin, eenmaal los was de ervaring van de rechterkant voldoende om de linkerkant snel af te maken en na welgeteld bijna 4 uur klussen waren de draagarmen vervangen! Goed, toegegeven werd de frustratie af en toe even weggedronken met een kop koffie en een sigaret, maar toch, all in zal het zeker 3,5 uur gekost hebben!

Helemaal klaar met het smeer in de haren en zweet op het verhoofd besloten om eerst maar eens te kijken hoe het resultaat was, om zo nodig een ander keertje de uitlijning te laten controleren. De speling is natuurlijk weg, de wegligging lijkt aanzienlijk beter maar dat is mijn onderbewuste, dat probeert de vervloeking van de weerbarstige moer te verdrukken.

Tot slot, wat heeft dit allemaal gekost? De materialen waren bij elkaar 195euro (geen idee waar het gekocht is, de garage had het voor me besteld, de fabrikant is in ieder geval HQ) en de brughuur was 55euro. Dus voor een absoluut schappelijke 250euro, een mooie klus ervaring en een grijze bos haren rijker gaan we het paasweekend vieren met een mooie toer in de zon!

En als tip voor diegenen die hun fuseekogels of draagarmen moeten vervangen;

- zorg voor voldoende koffie (en indien gewenst sigaretten of andere zenuwbestrijders)

- neem een stevige lunch mee

- zoek een stevige maar lekker zittende tuinstoel mee

- en geniet van het uitzicht terwijl een garagist zich ovoor jou in het zweet werkt.

Link naar reactie
  • Administrator
zo nodig een ander keertje de uitlijning te laten controleren.

Gelijk laten doen, asap! Heeft mij 2 nieuwe banden gekost doordat ik het was vergeten... :thumbup:

Link naar reactie

Leuke beschrijving. Jij bent tenminste verstandig en huurt een brug..........tegen beter weten in doe ik dat soort klusjes in m'n te kleine en te volle garage, liggend op de vloer. Trouwens een tip voor iemand die deze reparatie ook gaat uitvoeren : de nummer 5 & 6 heb ik als voorgemonteerde set van het merk Meyle gekocht. Het geheel is dan al inbouwklaar. Dus geen uit en in persen van de draagarmrubbers. Scheelt je een hoop tijd.

En in het kader van de paasgedachte een toepasselijk plaatje:

easter3.gif

Link naar reactie

Vrolijk pasen inderdaad! Tja, vroeger kluste ik ook altijd op straat, maar aangezien ik geen garage heb, geen zin heb om op de grond te liggen en bovendien niet en niet op straat wil klussen (dag buurman, is ie kapot? U lekt toch geen olie op de straat he? Nee buurvrouw, hij is niet kapot hoor, en ik laat de olie keurig in de put lopen hoor, maakt u zich geen zorgen) ga ik altijd naar de doe het zelf garage. Voordeel is natuurlijk de brug, alle apparatuur en gereedschap aanwezig en zo nodig deskundige hulp.

De arm voorgeperst kopen is absoluut een aanrader, het scheelt een hoop gedoe en kost bijna niets. Nadeel is wel dat je niet makkelijk de uitlijning over kan zetten van de oude draagarmen. Eigenlijk is het ook een prima klus om zelf te doen, als de fusees en de moeren van de middenkogels maar goed meewerken.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ook deze klus zelf geklaard. Was idd zonder brug geen pretje. Nog even een tip als de kogel mee gaat draaien. Plaats een steeksleutel, die net om de schroefdraad past (12 of 13) om de schroefdraad en draai de moer weer vast. Konische deel van de kogel komt dan weer vast te zitten in de behuizing. Hierna opnieuw probeeren los te draaien. Heeft mij al een paar keer plezier gebracht.

Link naar reactie
  • Administrator

Ik laat het morgen fijn doen :rolleyes:

De Meyle spulletjes* liggen al in de kofferbak :rolleyes:

* Draagarmen, stuurstangen en koppelstangetjes

Link naar reactie
  • Administrator

Zo... de Meylemeuk zit eronder, en hoe! Tering wat rijdt dat als een skelter zeg en gelijk super uitgelijnd met een rolmaat door Ruud, rechttoe, rechtaan!

Ik ben weer blij :thumbup:

Link naar reactie
  • 3 maanden later...
  • 5 maanden later...

Afgelopen weekend ook de draagarmen compleet vervangen met meyle spullen.

Thuis in de garage zonder brug maar moet zeggen dat het niet tegenviel. Van te voren al een spreider geregeld om de fusee`s los te krijgen. wel van te voren de moeren helemaal los gedraait, dit ging net boven de buitenste fusee kogels.

Hiermee voorkom je als de fusee kogel los is en je moet de moer verder los draaien dat deze mee gaat draaien. De fusee kogels met de spreider losgetikt met een paar tikken. vorige keer heb ik hiermee een hele tijd zitten worstelen met hamers en een breekijzer en een hoop :rant:

Volgens mij heb je zo`n spreider al voor een euro of 15 maar het scheelt je echt een hele hoop :rant: en tijd. morgen (vandaag eigenlijk) even uit laten lijnen maar het rijdt nu al stukken beter :clapping:

  • Like 1
Link naar reactie

Heb je ook de M rubbers gebruikt??? Heb zelf eerst alleen de rubbers vervangen met de rubbers van Meyle maar aangezien er achteraf toch een scheurtje zat

in het fuseerubber ook de volledige draagarmen vervangen. Hierop de M rubbers (volle rubbers van BMW) gemonteerd en ik moet zeggen met de normale rubbers was de

Z3 nog steeds wat gevoelig voor spoorvorming maar met de M rubbers was dit grotendeels verholpen. Hierna nog een veerpootbrug gemonteerd en je je hebt een racekart.

Link naar reactie

Nee gewoon de rubbers van meyle, dit icm de nieuwe fuseekogels is al een hele verbetering t.o.v. de versleten rubbers. De wegligging is eigenlijk goed maar een veerpootbrug ben ik al langer naar aan het kijken. Ik denk dat dit een betere verbetering is dan de M rubbers maar dit kan ook nog altijd. Welke veerpootbrug heb jij gemonteerd?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.