Ga naar inhoud

USB icm DSP mogelijk?


dickey

Aanbevolen berichten

In mijn Z4 wil ik graag een USB (en eventueel aux en Ipod) aansluiting hebben. Nou dacht ik in eerste instantie gewoon een Dension Gateway aan te schaffen, maar na wat zoeken op het net kwam ik erachter dat deze niet compatible is met een radio die DSP heeft.

Is er een mogelijkheid dat ik toch een USB aansluiting kan maken? Aux en Ipod heb ik nog nooit gebruikt, maar mag er ook bijzitten.

Bedankt alvast.

Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Toch vraag ik me af of een dension niet zou werken met dsp. De meeste fabrikanten sluiten compatibility uit omdat dsp met een digitale link zou werken, maar mijn z4 (met hifi prof en DSP) werkt niet met een digitale link. Dat verschilt wellicht per z4; dat is mij nog steeds onduidelijk.

Neemt niet weg dat je imho ook beter een cp600 kan nemen; daar wordt behoorlijk aan ontwikkeld door de fabrikant.

Zit je wel vast aan een sd kaartje (t/m 32GB)

òf je moet per sé een ipod aansluiting willen hebben.

Link naar reactie

Hm. CP600 had ik nog niet van gehoord. Het ziet er behoorlijk plug and play uit, dus dat is wel fijn. Alleen jammer dat het alleen met een SD kaartje werkt. SD slots heb je lang niet op iedere computer. Ook jammer dat het kaartje er op de plek van de CD wisselaar erin moet. Is niet iets wat makkelijk gaat tijdens het rijden.

De prijs is goed en als de Dension niet blijkt te werken, ga ik deze zeker kopen. Bedankt voor de tip!

Hoe kom ik erachter of mijn Z4 een digitale link heeft? Een dension lijkt me namelijk nog steeds de beste optie omdat je daar alles in kunt steken op een plek die je zelf kun uitkiezen (ergens in het dashboard). Ik wil echter niet een Dension kopen om er vervolgens achter te komen dat ie niet werkt.

Link naar reactie

Dan gaat er naar je versterker (die zin in je kofferbak naast de accu; dus onder de mat) een digitale interlink.

Als je bij je kofferbak staat en naar beneden in je accubak kijkt, dan zie je je versterker, en aan de rechter zijkant zit bovenaan een dikke kabel (voor luidsprekerdraden etc), en daaronder zou dan een dun draadje (dropveterformaat) zitten wat je digitale interlink is. (het stekkertje zit tussen die dikke multikabel en de zekering van de versterker). Het is wat lastig te zien.

Maar ik heb dat kabeltje dus niet. Ik weet niet of iemand hier een dsp installatie heeft die wel dat kabeltje heeft.

Als je problemen met sd kaartjes en computers hebt: er bestaan gewoon usb cardreadertjes in het formaat van een dongle voor sd kaartjes. Dan verschijnt je kaartje gewoon als logische drive op je pc. Kosten hooguit €1,12 incl verzenden: http://www.dealextreme.com/p/usb-2-0-sdhc-...rd-reader-22328 :schater:

info draad cp600bmw:

https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=10720&hl=cp600

Link naar reactie

Is niet iets wat makkelijk gaat tijdens het rijden.

mwah met een 8 gb sd card of meer (tot 32 gb mogelijk)zie ik niet in dat je onderweg veel hoeft te wisselen.

De prijs is goed

yep dat is ie zeker en de service van frank is uitmuntend!

Hoe kom ik erachter of mijn Z4 een digitale link heeft? Een dension lijkt me namelijk nog steeds de beste optie omdat je daar alles in kunt steken op een plek die je zelf kun uitkiezen

ik stroffelde steeds door de dsp optie in mijn z ,alle oplossingen gaven zelf aan dat het niet zou werken.

de cp kun je op de cdwisselaar stekker zo aanpluggen en heeft geen last van de dsp,en kan zelfs als je dat wilt via de dsp aansluiting aangesloten worden.

en door updaten van de firmware zijn nu al de mp3 tags mogelijk.

en het geluid is super.

Link naar reactie
Dan gaat er naar je versterker (die zin in je kofferbak naast de accu; dus onder de mat) een digitale interlink.

Als je bij je kofferbak staat en naar beneden in je accubak kijkt, dan zie je je versterker, en aan de rechter zijkant zit bovenaan een dikke kabel (voor luidsprekerdraden etc), en daaronder zou dan een dun draadje (dropveterformaat) zitten wat je digitale interlink is. (het stekkertje zit tussen die dikke multikabel en de zekering van de versterker). Het is wat lastig te zien.

Maar ik heb dat kabeltje dus niet. Ik weet niet of iemand hier een dsp installatie heeft die wel dat kabeltje heeft.

Als je problemen met sd kaartjes en computers hebt: er bestaan gewoon usb cardreadertjes in het formaat van een dongle voor sd kaartjes. Dan verschijnt je kaartje gewoon als logische drive op je pc. Kosten hooguit €1,12 incl verzenden: http://www.dealextreme.com/p/usb-2-0-sdhc-...rd-reader-22328 :schater:

info draad cp600bmw:

https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=10720&hl=cp600

Ik heb net gekeken. Er loopt een hele dikke rode kabel en een iets minder dikke. Daarbij in de buurt hangt een dun (nog dunner dan een dropveter) zwart kabeltje met een zwart (soort van) stekkertje aan de rechterkant. Er loopt ook nog een bruin gedraaid kabeltje en volgens mij nog wat anders, maar ik vond het te koud buiten en had geen goed licht, dus ben maar weer naar binnen gegaan. ;)

Link naar reactie

ik heb hier helemaal geen verstand van dus bijvoorbaat exuus als ik domme praat doe maar ik heb in mijn z4 qp gewoon een kabeltje in het handschoenen kastje zitten

waar een ipod of hoe heet zo,n ding op past ik heb een keer zo,n apparaat van een kennis erop aangesloten en het werkt ik doe er verder niets mee ik heb genoeg aan de radio en het motorgeluid :schater:

Hans

Link naar reactie
maar ik vond het te koud buiten en had geen goed licht, dus ben maar weer naar binnen gegaan. :thumbsup:

ja euhhhh no pain no game hoor :schater:

Je zou het digitale kabeltje alleen maar kunnen hebben als je een wisselaar hebt. Maar je hebt sowieso een wisselaar kabelboom nodig (dus ibus voor de besturing en een vorm van geluidinterlink) voor een dension of cp600 afaik.

Het lijkt me dat die dension ook op een ibus punt wordt aangesloten, anders kan je sowieso geen id3 tags op je display krijgen, en dat lijkt me wel zo handig.

@Hans: Heb jij dan een speciale Ipod interface, of sluit je 'm aan op een 'domme' aux ingang.

m.a.w. kan je nummers skippen etc door het drukken op knoppen op je stuurwiel/radio en heb je nummerinformatie op je display, of moet je alles via je ipod doen?

Ik weet namelijk niet wat er allemaal bij de facelift is veranderd en wat voor opties er allemaal bij te bestellen waren.

Link naar reactie

In mijn Fiat heb ik ook een USB aansluiting aan de voorkant van de radio. Superhandig. Ondanks dat er veel op een stickje past, heb ik toch verschillende halfvolle sticks in de auto liggen die ik, wanneer ik de muziek die daarop staat beu ben, omwissel. Ik heb overigens nog op internet gezocht naar SD -> USB adaptors, maar die bestaan volgens mij niet. Wel zijn er SD kaartjes die ook een USB connector hebben. Een USB cardreader voor SD lost het ook op. Maar dan nog wil ik graag ergens in mijn dashboard of middenconsole de kaartjes steken. Als het zo verstopt zit waar de wisselaar zit, dan is het net als met een wisselaar in de kofferbak: leuk dat het kan, maar omdat het op een onhandige plaats zit, maak je er te weinig gebruik van. Zijn er ook andere plaatsen mogelijk om de CP600 in te bouwen?

Voordeel van de CP600 is trouwens dat het maar 30-40 km rijden is van hieruit. Is makkelijk om eens uit te proberen. Van de Dension moet ik nog even zoeken, want die wil ik eigenlijk uitproberen. De CP600 geloof ik wel van dat ie werkt.

Link naar reactie
ik heb hier helemaal geen verstand van dus bijvoorbaat exuus als ik domme praat doe maar ik heb in mijn z4 qp gewoon een kabeltje in het handschoenen kastje zitten

waar een ipod of hoe heet zo,n ding op past ik heb een keer zo,n apparaat van een kennis erop aangesloten en het werkt ik doe er verder niets mee ik heb genoeg aan de radio en het motorgeluid :schater:

Dat is hoogst waarschijnlijk de originele BMW iPod interface.

Link naar reactie
ja euhhhh no pain no game hoor :schater:

Je zou het digitale kabeltje alleen maar kunnen hebben als je een wisselaar hebt. Maar je hebt sowieso een wisselaar kabelboom nodig (dus ibus voor de besturing en een vorm van geluidinterlink) voor een dension of cp600 afaik.

Het lijkt me dat die dension ook op een ibus punt wordt aangesloten, anders kan je sowieso geen id3 tags op je display krijgen, en dat lijkt me wel zo handig.

@Hans: Heb jij dan een speciale Ipod interface, of sluit je 'm aan op een 'domme' aux ingang.

m.a.w. kan je nummers skippen etc door het drukken op knoppen op je stuurwiel/radio en heb je nummerinformatie op je display, of moet je alles via je ipod doen?

Ik weet namelijk niet wat er allemaal bij de facelift is veranderd en wat voor opties er allemaal bij te bestellen waren.

het is een orgineel wit kabeltje wat ik mij kan herrinneren is dat ik via de knoppen op de radio de ipod kon bedienen ik heb een m stuur zonder bedienningsknoppen

helaas mischien zet ik er deze zomer de knoppen op dat schijnt een los te krijgen setje te zijn maar nog even over de ipod ik zag geen nummerinfo op het scherm

alleen een tracknummer maar dat kan mischien aan de ipod gelegen hebben ?

Hans

Link naar reactie
  • 1 maand later...
In mijn Fiat heb ik ook een USB aansluiting aan de voorkant van de radio. Superhandig. Ondanks dat er veel op een stickje past, heb ik toch verschillende halfvolle sticks in de auto liggen die ik, wanneer ik de muziek die daarop staat beu ben, omwissel. Ik heb overigens nog op internet gezocht naar SD -> USB adaptors, maar die bestaan volgens mij niet. Wel zijn er SD kaartjes die ook een USB connector hebben. Een USB cardreader voor SD lost het ook op. Maar dan nog wil ik graag ergens in mijn dashboard of middenconsole de kaartjes steken. Als het zo verstopt zit waar de wisselaar zit, dan is het net als met een wisselaar in de kofferbak: leuk dat het kan, maar omdat het op een onhandige plaats zit, maak je er te weinig gebruik van. Zijn er ook andere plaatsen mogelijk om de CP600 in te bouwen?

Voordeel van de CP600 is trouwens dat het maar 30-40 km rijden is van hieruit. Is makkelijk om eens uit te proberen. Van de Dension moet ik nog even zoeken, want die wil ik eigenlijk uitproberen. De CP600 geloof ik wel van dat ie werkt.

Efkes kort omdat ik een paar vragen terug zie komen: USB stick voor in je computer waar je de SD kaart insteekt heb ik inmiddels ook. Inbouwen kun je doen waar je wilt, als je maar een kabel verlegt. Er zijn diverse lengtes audio kabel (dus tussen radiomodule en CP600) te koop (uit X5, E39 met of zonder navi) maar je kunt die ook zelf verlengen. Een coax verbinding tussen DSP en radiomodule is alleen bij een BM24+DSP zinvol. De andere stekker (12V permanent, massa, I-BUS) kun je eventueel ook daar waar je de CP wilt hebben verzamelen en verleggen. Verlengen vanaf de wisselaar plaats lijkt me makkelijker te doen.

Overigens kun je een SD kaart beter hot-swappen dan een USB stick maar daar kun je nog over steggelen. Bij de CP kan het in ieder geval wel en bovendien speelt ie dan verder waar ie was toen je de SD kaart eruit trok (indien gewenst).

Nou rij ik zelf een E39 en is de afstand tussen wisselaar en bestuurder maximaal. Maar bij een Z4? Waar wil je 'm plaatsen dan? De wisselaar zit toch al onder je elleboog in de middenconsole?. Anyway: het formaat is een pakje sigaretten en een beetje. en eventueel kun je zelf een frontplate maken als je ruimte achter je dashboard hebt.

Kom gerust langs om te proberen en te bekijken waar het past en hoe het klinkt, wel even afspreken van te voren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.