Ga naar inhoud

Radio BMW Basic CD


wkamphuis

Aanbevolen berichten

Hallo,

In mijn Z4 zit een radio bmw basic cd, zie:

http://bmwfans.info/parts/catalog/E85/Road...o_bmw_basic_cd/

http://img141.imageshack.us/img141/8631/24801285240198.jpg

Wat is precies het verschil met de bmw business cd?

Ik vermoed dat de basic cd geen aux-in heeft, tenminste ik krijg 'm niet werkend nadat ik deze kabel heb gemaakt en aangesloten:

http://www.z4-forum.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=15087

Zijn er nog andere verschillen tussen de bmw basic cd en bmw business cd?

Op marktplaats staat een business cd te koop, die kan ik natuurlijk altijd plaatsen om aux-in werkend te krijgen.

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Zo zie ik geen RDS knopje op de foto van marktplaats staan.

Mijn Z4 is van 2003, de radio op marktplaats is van 2004.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hallo,

Wat is precies het verschil met de bmw business cd?

Alvast bedankt.

Volgens mijn ervaringen zijn er wel grote verschillen tussen de verschillende uitvoeringen. Maar om achteraf iets van BMW zelf te veranderen is een dure zaak :)

Ikzelf heb gekozen om volledig een andere installatie te monteren, veel goedkoper en je kan zelf beslissen hoe duur je het maakt.

Mijn zwager heeft een M3 met een audio systeem pro-hifi. Klinkt super, maar om dit achteraf te monteren is te omslachtig en duur.

Dus gewoon zelf een radio-cd en ... + luidsprekers naar keuze.

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

In mijn Z4 zit een basic radio/cd maar ook met een af fabriek aux aansluiting.

Als ik de voorgaande posts lees zou het verschil tussen basic en business de aux aansluiting zijn.

Wie kan iets meer roepen over wat nu precies de verschillen zijn.

Ik ben aan het kijken om een carkit in te bouwen en diegene die ik vind verwijzen allemaal voor de werking naar een business radio/cd

Beetje confused

Groeten

Ad

Link naar reactie
  • Administrator

Nope, sorry. Maar je zou toch relatief eenvoudig moeten kunnen zien op basis van de wel / niet bedrade aansluitingen aan de achterkant van de radio (ongeacht of daar vervolgens iets op is aangesloten) of je een AUX kunt aansluiten of niet? Ik zou verwachten dat als het niet kan de relevante aansluitingen in het stekkerblok ook niet bedraad zijn.

Gaat om 3, 4 en 10 in blok C:

7755701410_54c096d2cd_b.jpg

Misschien vind je je antwoord dus wel door even de radio uit te bouwen en aan de achterkant te inspecteren. Als 3,4 en 10 niet bedraad zijn kan het in ieder geval niet zou ik denken.

Link naar reactie

of je een AUX kunt aansluiten of niet? Ik zou verwachten dat als het niet kan de relevante aansluitingen in het stekkerblok ook niet bedraad zijn.

Er zit af fabriek een aux aansluiting op en dat bracht me in verwarring dit topic lezende.

De eerste post stelt: Ik vermoed dat de basic cd geen aux-in heeft.

In mijn Z4 uit 2007 heeft de basic uitvoering ook een aux aansluiting maar verdere verschillen ?????

aangepast door ad k
Link naar reactie

Ik kan met blijdschap vermelden dat ik zojuist - 10 minuten geleden de AUX aan de praat heb gekregen in precies deze radio als beschreven.

De kabel is goedkoop. LINK

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Hallo KMK4444,

Zie je enig verschil tussen de kabels die het niet deden en die het wel doet nu? het zijn toch eigenlijk maar L en R en aarde op de 3 polen? Hoe kan daar nu verschil in zitten?

Heb zelf een Basic CD en ook al 2 kabels gekocht maar helaas nog geen AUX in beeld? Morgen op vakantie GRRRRR

Iemand enig idee?

IMG_1651.jpg

aangepast door Kevin073
Link naar reactie
  • Administrator

Hoe ziet het stekkerblok op de achterkant van je radio eruit? En zijn de benodigde aansluitingen 3, 4 en 10 in stekkerblok C wel bedraad?

 

Ik weet niet of dat zo maar kan, maar heb je ook geprobeerd of er lege, bedrade aansluitingen zijn voor andere toevoegingen die je zou kunnen gebruiken (zie ook aansluitschema hierboven)? Er zijn er in ieder geval meer die werken met links, rechts en massa.

Link naar reactie
30 minuten geleden, 2.5si zei:

Hoe ziet het stekkerblok op de achterkant van je radio eruit? En zijn de benodigde aansluitingen 3, 4 en 10 in stekkerblok C wel bedraad?

 

Ik weet niet of dat zo maar kan, maar heb je ook geprobeerd of er lege, bedrade aansluitingen zijn voor andere toevoegingen die je zou kunnen gebruiken (zie ook aansluitschema hierboven)? Er zijn er in ieder geval meer die werken met links, rechts en massa.

Hi, 

 

hier een foto. Het blok is normaal leeg. Ik heb de stekker er al op verschillende manieren in gedaan maar geen resultaat. Ook accuspannning eraf helpt helaas niet. 

 

Hoe zie ik of ze bedraad zijn. Hier ook nog een foto van de radio. 

IMG_1656.JPG

IMG_1657.JPG

aangepast door Kevin073
Link naar reactie
  • Administrator

Lijkt mij inderdaad de goede bepinning. Weet je zeker dat de pinnetjes in het stekkerblok wel voldoende ver in de radio komen om contact te maken? Ik weet nog van destijds dat dit bij mij in het meegeleverde blokje niet zo was. Door dat ze daar te los in zaten werden ze bij het inpluggen van het complete blokje wat omhoog geduwd, waardoor ze geen contact maakten. Heb je ook al eens geprobeerd wat er gebeurt als je de pinnetjes zonder blokje op de juiste posities in de radio plugt?

Link naar reactie

En volgens de tekening is rechts onder 12  (C)   en als je de gedraaide radio aansluiting ziet hoort je AUX aansluiting 2 plaatsjes op te schuiven. naar 3 en  4   Links  in het midden  (dus naar rechts toe op de foto van de radio )

aangepast door MNZ3M
Link naar reactie
  • Administrator

Vanaf hier omlaag nog wat observaties van mijzelf van destijds. Weet je zeker dat er weerstandjes en een condensator zitten in de door jou gekochte kabel? Heb je ook al geprobeerd wat er gebeurt bij gebruik tape of TV bepinning?

Link naar reactie
  • Administrator

^^ Volgens mij kopt dat niet. De foto is inderdaad wat onduidelijk, maar je ziet nu (want gedraaid) linksboven 12 staan. Die positie is leeg en die er naast (11) ook. De positie daar weer naast (10) is bezet met de zwarte draad. dat klopt. positie 4 zit in het blok normaal boven 10, 3 boven 9. Je ziet hier (want ondersteboven) dat de positie onder 10 (dus positie 4) ook bepind is, met wit. Ook dat klopt. Op de foto (want ondersteboven) zie je rechts daarvan een met rood bepinde positie. Dat is 3, ook dat klopt dus.

Link naar reactie
47 minuten geleden, 2.5si zei:

Vanaf hier omlaag nog wat observaties van mijzelf van destijds. Weet je zeker dat er weerstandjes en een condensator zitten in de door jou gekochte kabel? Heb je ook al geprobeerd wat er gebeurt bij gebruik tape of TV bepinning?

Weerstandjes en een condensator? Waar zouden die moeten zitten. Vanuit de mini Jack komen en 3 draadjes rechstreeks in het blokje dmv adereindhulsjes. Waar zouden de weerstandjes moeten zitten? Kun je deze er zelf tussen zetten? 

 

Zo te zien zitten ze er tussen

 

Maar het is dus zeker dat het zou moeten werken op mijn radio? 

 

Hoe krijg je de adereindhulsjes uit de connector? Heb al 1 kabeltje kapot weten te maken 

IMG_1659.JPG

aangepast door Kevin073
Link naar reactie
  • Administrator

Ik denk ook dat ze er tussen zitten als ik het zo zie.

 

Aan de aderhulsjes zit een opstaand stukje metaal. Daarmee vergrendelen de aderhulsjes in het stekkerblokje. Zie de tekening op de foto's bij mijn topic waar ik net naar doorlinkte. Je drukt daar op met een klein schroevendraaiertje, zodat je de draadjes zo uit het stekkerblokje kunt laten glijden.

Link naar reactie
9 uren geleden, 2.5si zei:

Ik denk ook dat ze er tussen zitten als ik het zo zie.

 

Aan de aderhulsjes zit een opstaand stukje metaal. Daarmee vergrendelen de aderhulsjes in het stekkerblokje. Zie de tekening op de foto's bij mijn topic waar ik net naar doorlinkte. Je drukt daar op met een klein schroevendraaiertje, zodat je de draadjes zo uit het stekkerblokje kunt laten glijden.

Blokje eraf. Maar dan het moeilijkste, met de hand inpinnen... wat een gepiel Haha. Iemand ideeën hoe dat makkelijk gaat?? 

Link naar reactie
  • Administrator

Zonde hé! Hoe ben je eigenlijk op deze kabel uitgekomen? Heb je ergens gelezen dat iemand die ook had in een Z4 en het werkte, of is het in die zin meer een gok?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.